Skocz do zawartości
  • wpisy
    10
  • komentarzy
    103
  • wyświetleń
    10774

PC - to nadal poważna platforma do gier ?


venomizzy

1829 wyświetleń

tit_a7c2e1.jpg

Wraz ze zbliżającą się wielkimi krokami premierą GTA V na konsolach Xbox 360 oraz PS3 (17.09.13), we wszelkich możliwych miejscach skupiających graczy, pojawiają się dyskusje na temat ewentualnej premiery nadchodzącego hitu na PC-etach. Jedni (konsolowcy) są przekonani, że gra na komputerach osobistych nigdy nie wyjdzie, inni natomiast (pecetowcy) stukają się z politowaniem w czoło z przekonaniem, że port GTA na 100% trafi na blaszaki. Ta druga grupa argumentuje swoje zdanie tym, że Rockstar nie zrezygnuje z (ich zdaniem) dużego zysku. Ta "dyskusje", momentami przerażająca w agresji obu stron (co swoją drogą jest ciekawe, z psychologicznego punktu widzenia), skłoniła mnie do przyjrzenia się temu jak faktycznie wygląda rynek gier wydawanych na PC-ty. W analizie, pomoże mi strona internetowa na która zresztą trafiłem przypadkiem. Mowa o http://www.vgchartz.com, na stronie możemy znaleźć wyniki sprzedaży większości tytułów, na wszystkich platformach.

Skoro wspomniałem na początku o GTA, to i od tej serii zacznę analizę.

Wyniki sprzedaży GTA 4 na wszystkich platformach na których gra została wydana prezentują się następująco :

Xbox 360 - 10.43 mln szt.

PS3 - 9.85 mln szt.

PC - 740 tyś szt.

Kolejną tytuł któremu warto się przyjrzeć to Call of Duty MW 2, wydawało by się, że FPS-y to typowo PC-towe gry ? Nic bardziej mylnego :

Xbox 360 - 13.07 mln szt.

PS3 - 10.19 mln szt.

PC - 800 tyś szt. (!!)

No dobra, to może chociaż Mass Effect 3 poratuje te statystyki ?

Xbox 360 - 2.80 mln szt.

PS3 - 1.16 mln szt.

PC - 0.8 mln szt.

Sypać tak tytułami można w nieskończoność, jednakże niemal każdy tytuł potwierdza to, że gry na konsolach sprzedają się dużo, dużo lepiej. Wyniki sprzedaży pokazują również to, że rynek konsolowy, jest tym głównym dla twórców gier, a tytuły na PC-ty trafiają po rykoszecie, bardziej z przypadku. Warto też zwrócić uwagę, że statystyki w przypadku komputerów osobistych znacznie podbija Steam, ze swoimi promocjami, głośne tytuły można kupić za kilka dolarów, gdzie z takimi akcjami na konsolach nie mamy do czynienia.

Wracając do premiery GTA V, podane wyżej dane podważają argumentacje licznego grona osób, twierdzących, że rynek PC to wciąż atrakcyjny kawałek tortu, który Rockstar chętnie zgarnie. Przeciwko przeniesieniu GTA na blaszaki przemawia również skandal, związany z premierą poprzedniej części. Rockstar wydał niebotyczne kwoty, na zabezpieczenia antypirackie, które jak wiemy zostały złamane 2 godziny po premierze. Brak ewentualnego portu, będzie pewnego rodzaju prztyczkiem w nos dla "niewdzięcznej" platformy jaką jest PC ? Zobaczymy.

Jaki jest z tego wniosek ? PC-ty to platforma do gier w odwrocie. Nie zakładam, że zniknie myślę jednak, że jej znaczenie z roku na rok będzie marginalizowane. Czym to jest spowodowane ? Wciąż potężną skalą piractwa (komputerów jest teoretycznie więcej, a sprzedaż niekiedy 10x mniejsza niż na konsolach). Stąd też wynika ostrożniejsze podejście R* do premiery GTA na PC-etach. Konsole z tego punktu widzenia, wydają się być bezpiecznym i pewnym zyskiem. Może i zabrzmi to brutalnie, ale brak premiery GTA V na komputerach osobistych, będzie tym na co piraci ciężko pracowali przez lata. Szkoda tylko tych uczciwych graczy, bo może ich ominąć niesamowita gra.

43 komentarzy


Rekomendowane komentarze



Problem jest taki, że konsola to PC. Wystarczyłoby przystosować PC do odpalania gier, jak konsola bez instalacji i wszystko cacy. Tylko po co? Nikt na tym nie zarobi. Na PC furrorę robią gry MMORPG czego nigdy na konsolach nie zobaczymy, chyba że... zostanie stworzony uniwersalny bardzo dokładny kontroler coś ala hełm z czytnikiem impulsów, a zatem zamiarów(można już sterować myszką myślami to czemu nie grać?).

Problem też jest inny. Gracze na PC są często bardziej wymagający. Gdzie konsola nie może przekroczyć swojej wydajności, bo tak(inaczej byłaby tym co PC), tam komputery się rozwijają zatem oczekiwania rosną.

Czemu jednak PC(ewentualnie lapek), jako platforma dla graczy cały czas się liczy i jej rola nie upadnie dopóki urządzenia mobilne nie staną się zbyt ,,wydajne"? Według mnie rynek PC utrzymuje silna wola graczy skupionych wokół danych produkcji. Wszelkie modyfikacje i usprawnienia od graczy dla graczy. Tego nie ma na konsolach i się na to nie zanosi.

Z marketingowego punktu widzenia oczywiście PC jest w odwrocie ze względu na popularność urządzeń mobilnych i tego, że konsola nadal jest uznawana za coś przy czym można sobie usiąść na kanapie w kilka osób i chwycić za pady oraz od razu grać. Względnie to samo można by zrobić z PC, jednak potrzebna jest instalacja, czasami ręczne patche etc. Nowoczesne społeczeństwo poświęci wszystko dla łatwiejszego, szybszego ,,dostępu". Z jednej strony jest to dla mnie totalnym ,,lenistwem" i pójściem na łatwiznę, z drugiej zaś wskazuje mi rynek, w którym dla mnie, jako możliwe w przyszłości Informatyka, będzie zapotrzebowanie.

Plusy, minusy.

Link do komentarza

Inb4 master race comments

GTA V i tak się na PC w końcu pojawi, być może jako skopany port robiony od niechcenia dla tego miliona egzemplarzy na PC, być może jako udana konwersja. Plotki o śmierci PC i o tym, że jest w odwrocie również przesadzone, bo jakoś od wielu lat zdycha i zdechnąć nie może.

Trudno jednak zaprzeczyć, że mimo iż PC jako platforma obiektywnie wygrywa, to ''mustard race" i cała reszta sporo psują.

dark%20souls%20mustard%20race.PNG

  • Upvote 4
Link do komentarza

Wiadomo, że konsole pod względem bebechów, to nic innego jak pecety, problem jest jednak taki, że gdy programiści tworzą gre na daną konsolę, tworzą ją pod jedną (no dobra dwie) konkretne specyfikację. Dopieszczają gre, tak żeby chodziła na nich idealnie. Problem z PC jest taki, że występują miliony różnych zestawów, pod którymi gra musi pójść. Stąd problemy z portami.

@Shaker, to co Ty nazywasz lenistwem i pójściem na łatwiznę, ja uważam za największą zaletę konsol. Wkładam płytę, biorę pada i gram. Gdzieś mam patche, directx`y i inne niezbędne programy, które muszę mieć aby zagrać. Długo grałem na komputerze i znam ten ból. Absurdem było, gdy trzeba było kombinować, żeby uruchomić oryginalną grę. Tak w ogóle to sie zastanawiam, skąd takie podejście, że po prostu włożenie gry i granie, to coś negatywnego ? Nie wiem po co komplikować sobie życie, no chyba że ktoś lubi dłubać przy grze przez 5 godzin zanim zagra wink_prosty.gif

@Abyss, przesadzone ? Spójrz na % udział rynku PC w ogólnym rynku gier. Mimo, że liczbowo sprzedaje się co raz więcej gier (naturalna kolej rzeczy, ludzi więcej, komputery bardziej dostępne itp), to procentowo, konsole dominują rynek co raz bardziej.

@FaceDancer pewnie tak samo jak Last of Us, albo Gears of War 3 na komputerach wink_prosty.gif

Link do komentarza

@up Jeżeli liczby do Ciebie nie przemawiają, to w takim razie nic Cie nie przekona ;) Ale to tak jak bym miał udowadniać Ci że Ziemia jest okrągła, a Ty dalej upierał że jednak płaska.

Link do komentarza

Wyniki sprzedaży są bezsensu, bo PC to teraz głównie cyfrowa dystrybucja, a tych się nie liczy. Tak samo wyniki gier PS3 vs. X360. Na PS3 masz cyfrowe premiery i według Sony jest to już niezły procent wszystkich sprzedanych gier. Na przyszłej generacji wyniki z retailu będą całkiem bezpodstawne, bo pudełka na PC umrą całkiem, a na konsolach coraz więcej osób pójdzie full digital.

Stąd też wynika ostrożniejsze podejście R* do premiery GTA na PC-etach.

Tak samo Rockstar olał next-geny, bo nie zapowiedział na nie GTAV. Zapowiedzi gry na PCPS4XBONE nie ma, bo Rockstar chce ugryźć ten kilkudziesięciomilionowy target na PS360, sprzedać te 15 milionów kopii w 2 miesiące i wtedy dopiero wypuścić wersję lepszą. Mark my words.

@Shaker - Ty z kolei przesadzasz w drugą stronę często nie wiedząc co jest, a czego nie ma na konsolach.

Na PC furrorę robią gry MMORPG czego nigdy na konsolach nie zobaczymy

DC Universe Online. Na PS4 będzie Everquest Next, ESO, FFXIV. Damn! Ponad 10 lat temu na Dreamcaście był Phantasy Star Online, a teraz w dwójkę Japończycy pocinają na PSVITA.

Wszelkie modyfikacje i usprawnienia od graczy dla graczy. Tego nie ma na konsolach i się na to nie zanosi.

Rola user generated content rośnie wszędzie. Czy to tworzenie głupich skórek, własnych gier w LBP, itp. Teraz będzie choćby Project Spark. Zresztą zapominasz o prawdziwym powodzie braku modów na konsolach. Często to twórcy nie dają takiej opcji. O ile Xboxy były na nie kompletnie zamknięte, to np. Unreal Tournament 3 na PS3 miał możliwość instalacji modów. Teraz Major Nelson jasno zaznaczył, że wsparcie dla modów zależy tylko od twórców.

jednak potrzebna jest instalacja, czasami ręczne patche etc. Nowoczesne społeczeństwo poświęci wszystko dla łatwiejszego, szybszego ,,dostępu".

Bez znaczenia. Na PC Steam wszystko robi za gracza i jest bardziej idiot friendly niż konsola. Do tego dla większości grających na PC Steam to jedyna platforma. Podejrzewam, że większość współczesnego master race nigdy nie zainstalowała patcha ręcznie.

  • Upvote 4
Link do komentarza
Podejrzewam, że większość współczesnego master race nigdy nie zainstalowała patcha ręcznie.

lubro, nie bądź taki surowy. Cracki wklejać potrafią, to i czasem patche muszą wgrywać :trollface:

  • Upvote 5
Link do komentarza
Jeżeli liczby do Ciebie nie przemawiają, to w takim razie nic Cie nie przekona wink_prosty.gif Ale to tak jak bym miał udowadniać Ci że Ziemia jest okrągła, a Ty dalej upierał że jednak płaska.

Omg... Podałeś trzy gry na przykładzie, których twierdzisz, że pecety umierają, a akurat w ostatnich latach obserwuję znaczące umocnienie na tym rynku, który miał słabnąć z roku na rok. Nie wierzę też w podawane przez ciebie liczby.

Ta strona na której się opierasz jest kompletnie niewiarygodna. Podaje sprzedaż Wiedźmina 2 na wszystkie platformy na poziomie 1,5 mln, a w rzeczywistości w sumie sprzedało się ok. 5 mln kopii. Podaje sprzedaż Szoguna 2 na poziomie 0,5 mln, a oficjalne dane zaprezentowane po ok. 5 tygodniach od premiery podawały sprzedaż na poziomie 0,6 mln. Bazujesz raczej na słabym i nieaktualnym źródle informacji.

Kolejny przykład to World of Warcraft. Podają sprzedaż na poziomie 6 mln podstawki. Tylko, że w pewnym momencie aktywnych było ponad 12 mln kont (jak nie więcej).

  • Upvote 9
Link do komentarza

>hurr durr master race

>dying pc games

Video+games.jpg

Pomimo tego, że mniej więcej raz w miesiącu ktoś wieszczy koniec grania na PC, Windows jest najdłużej trzymającą się platformą, a od 2011 jego udział mocno rośnie. Riddle me this.

statystyki w przypadku komputerów osobistych znacznie podbija Steam, ze swoimi promocjami, głośne tytuły można kupić za kilka dolarów, gdzie z takimi akcjami na konsolach nie mamy do czynienia.

No bo to nie tak, że dopiero co skończyło się Summer Sale w PS Store i że co miesiąc sypią bonusami i obniżkami w PS+.

Czym to jest spowodowane ? Wciąż potężną skalą piractwa

Taką samą jak na konsolach...

  • Upvote 5
Link do komentarza

Na głównej wszelkie wzmianki o kondycji pc gamingu kończą się shitstormem i najazdem fanbojów platform wszelakich. Może na blogach da się podyskutować sensowniej-

W analizie, pomoże mi strona internetowa na która zresztą trafiłem przypadkiem. Mowa o http://www.vgchartz.com(...)

nope.

  • Upvote 4
Link do komentarza

Według ciebie lepiej nie sprzedać X kopii niż sprzedać? Sam World of Warcraft to przykład gry stricte PC-towej, która odniosła ogromny sukces komercyjny i to nie tylko pod kątem sprzedanych egzemplarzy gry.

Przypomnę jeszcze przypadek Dark Souls, gdzie nie planowano portu na konsole, ale ostatecznie grę na tej platformie wydano (dużo pomogli gracze-cudotwórcy, którzy własnym wysiłkiem wydawali różnego rodzaju patche) i jej sprzedaż na PC okazała się takim sukcesem, że twórcy oficjalnie obiecali wesprzeć konwersję dla PC przy premierze Dark Souls 2.

Generalnie twoje wnioski są oparte na wątłych przesłankach (dlaczego to już parę osób wykazało) i żebyś się nie zdziwił, jak PC-ty dalej będą wykorzystywane, jako platforma do gier.

  • Upvote 1
Link do komentarza

Ojejku, więcej odpowiedzi niż się mogłem spodziewać, ale najwidoczniej temat drażliwy, zwłaszcza dla Polaków.

Ale od początku :

Wyniki sprzedaży są bezsensu, bo PC to teraz głównie cyfrowa dystrybucja, a tych się nie liczy.

Dystrybucja cyfrowa, to też olbrzymia część sprzedanych gier na konsolach. Więc "umówmy" się, że się wyrównuje.

Tak samo Rockstar olał next-geny, bo nie zapowiedział na nie GTAV. Zapowiedzi gry na PCPS4XBONE nie ma, bo Rockstar chce ugryźć ten kilkudziesięciomilionowy target na PS360, sprzedać te 15 milionów kopii w 2 miesiące i wtedy dopiero wypuścić wersję lepszą. Mark my words.

No tego tłumaczyć chyba nie trzeba, prawda ? Nowa generacja z początku będzie miała bardzo małą bazę użytkowników, wydanie gry na XO albo PS4 będzie kiepskim pomysłem z biznesowego punktu widzenia.

Omg... Podałeś trzy gry na przykładzie, których twierdzisz, że pecety umierają, a akurat w ostatnich latach obserwuję znaczące umocnienie na tym rynku, który miał słabnąć z roku na rok. Nie wierzę też w podawane przez ciebie liczby.

Po pierwsze, nie trzy gry, tylko 90 % gier, która wyszła na konsole i pc, na konsolach sprzedały się lepiej. Co do Twojej niewiary, no cóż sam posprawdzaj, bo inne źródła potwierdzają to samo, PC gnije od piractwa.

No bo to nie tak, że dopiero co skończyło się Summer Sale w PS Store i że co miesiąc sypią bonusami i obniżkami w PS+.

Tu akurat trafny szczał i przyznaje się do błędu. Z tą różnicą, że takie akcje promocyjne to nowość, przynajmniej na Xboxie. Pierwszy raz, mamy do czynienia z takim rodzajem obniżek cen. Steam (mam takie wrażenie) na tego rodzaju akcjach bazuje.

Taką samą jak na konsolach...

To co piszesz jest nieprawdą. Skala piractwa na konsolach jest znaaacznie mniejsza.

Grałem kiedyś w CODBO2 na konsoli i... sterowało mi się ŻAŁOŚNIE!

Jeśli grać, to tylko na PC.

Błagam, nie przenoś tego dziadostwa i flame`u jaki jest w całym internecie, gdy tylko dochodzi do jakiejkolwiek konfrontacji PC-konsola. Bo zaraz zlezie się 1000 osób która będzie Ci udowadniać, że nie masz racji a nie o to tu chodzi.

Według ciebie lepiej nie sprzedać X kopii niż sprzedać? Sam World of Warcraft to przykład gry stricte PC-towej, która odniosła ogromny sukces komercyjny i to nie tylko pod kątem sprzedanych egzemplarzy gry.

Twoja założenie jest poprawne, tylko w przypadku gdy nie uwzględniasz kosztów "przeniesienia" gry na PC. A jak wiadomo takie występują. Samo przeniesienie + ewentualne zabezpieczenia antypirackie które też sporo kosztują. Jeżeli masz rację, to dlaczego nie wydano na PC RDR ? Przecież zarobili by dodatkowe pieniądze, a jednak tego nie zrobili ?

Przypomnę jeszcze przypadek Dark Souls, gdzie nie planowano portu na konsole, ale ostatecznie grę na tej platformie wydano (dużo pomogli gracze-cudotwórcy, którzy własnym wysiłkiem wydawali różnego rodzaju patche) i jej sprzedaż na PC okazała się takim sukcesem, że twórcy oficjalnie obiecali wesprzeć konwersję dla PC przy premierze Dark Souls 2.

Aż czekałem, aż ktoś przypomni Dark Souls smile_prosty.gif Czemu ? Bo ta gra idealnie potwierdza to o czym piszę. Wydano na blaszaki FATALNY port, praktycznie niegrywalny. Co świadczy tylko i wyłącznie, że wydano ten tytuł od niechcenia, z przypadku, pod presją pctowych narzekaczy smile_prosty.gif

Link do komentarza
Po pierwsze, nie trzy gry, tylko 90 % gier, która wyszła na konsole i pc, na konsolach sprzedały się lepiej.

Podaj mi źródło tych niesamowitych wiadomości.

To co piszesz jest nieprawdą. Skala piractwa na konsolach jest znaaacznie mniejsza.

tumblr_mc7i47ZG871rsak2s.jpg

Jeżeli patrzysz tylko na rynek konsol stacjonarnych to spoko, mogę się zgodzić, ale pomijasz zupełnie handheldy i smartfony. Nawet w Japonii karty R4i do DSów są ogromnym problemem, o naszym rynku już nawet nie wspomnę.

Wydano na blaszaki FATALNY port, praktycznie niegrywalny.

No patrz! A jakoś się sprzedał!

  • Upvote 4
Link do komentarza
Podaj mi źródło tych niesamowitych wiadomości.

Tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana, bo trzeba już porónywać różne raporty, ale pierwszy z brzegu, Mincecraft sprzedał się lepiej na Xboxie niż na PC`cie. Jak to, przeciez to typowo pecetowa gra :( (raport wydawcy dotyczący sprzedaży za 2012 roku)

Jeżeli patrzysz tylko na rynek konsol stacjonarnych to spoko, mogę się zgodzić, ale pomijasz zupełnie handheldy i smartfony. Nawet w Japonii karty R4i do DSów są ogromnym problemem, o naszym rynku już nawet nie wspomnę.

Po pierwsze, nie brałem pod uwagę konsolek przenośnych bo to zupełnie inna bajka, ale i z tym co napisałeś nie mogę się zgodzić. Bo DS w swoim czasie osiągał bardzo fajne wyniki finansowe.

Link do komentarza
Aż czekałem, aż ktoś przypomni Dark Souls smile_prosty.gif Czemu ? Bo ta gra idealnie potwierdza to o czym piszę. Wydano na blaszaki FATALNY port, praktycznie niegrywalny. Co świadczy tylko i wyłącznie, że wydano ten tytuł od niechcenia, z przypadku, pod presją pctowych narzekaczy smile_prosty.gif

No i...? Gra sprzedała się wystarczająco dobrze, żeby ogłosić sukces komercyjny i zapowiedzieć oficjalny port pod PC dla Darks Souls 2. Ten przykład raczej przeczy temu, co piszesz, bo rzekomo nie powinno im się to opłacać.

Twoja założenie jest poprawne, tylko w przypadku gdy nie uwzględniasz kosztów "przeniesienia" gry na PC. A jak wiadomo takie występują. Samo przeniesienie + ewentualne zabezpieczenia antypirackie które też sporo kosztują.

Jakieś konkrety?

Jeżeli masz rację, to dlaczego nie wydano na PC RDR ? Przecież zarobili by dodatkowe pieniądze, a jednak tego nie zrobili ?

Może jakoś wytłumaczysz to: Klik.

  • Upvote 1
Link do komentarza
Bo DS w swoim czasie osiągał bardzo fajne wyniki finansowe.

I wciąż osiąga, w końcu obejmuje sobą znaczną część rynku handheldów, ale i tak skala piractwa jest ogromna!

Link do komentarza
Czemu ? Bo ta gra idealnie potwierdza to o czym piszę. Wydano na blaszaki FATALNY port, praktycznie niegrywalny. Co świadczy tylko i wyłącznie, że wydano ten tytuł od niechcenia, z przypadku, pod presją pctowych narzekacz

I call this complete bullshit. From Software to niezbyt bogate studio, które na dodatek WCALE nie zna się na tworzeniu i portowaniu gier na PC, co wielokrotnie przyznawali od kiedy potwierdzono możliwość wydania DS na PC.

Olso - nikt się nie ugina pod presją. Presja jest gdy studio ma coś do stracenia. W przypadku DS była to po prostu petycja, którą równie dobrze mogli olać i powiedzieć coś w stylu ''w Dark Souls powinno grać się na kanapie" jak to niegdyś zrobił pewien znany wydawca.

  • Upvote 1
Link do komentarza

Dark Souls było fatalne bo From Software samo się przyznało, że nie wiedzą, jak się robi porty na peceta, a Dark Souls wydali, tylko na prośbę graczy...

CO do GTA V, to będzie na PC, dlaczego? Rockstar przy premierze czwórki, powiedział, że choć ich głównym celem są konsole, nadal pamiętają, o swoich korzeniach i o platformie, która pozwoliła im stworzyć tą genialną serię. Tak więc każde GTA wychodzi na komputery nie dla zysku, ale z szacunku dla początków serii i przy V będzie tak samo.

Przenoszenie gier? Final Fantasy XIII powstał w całości na pececie. Już obecna generacja wprowadziła modę na tworzenie gier na komputery, a potem portowanie ich na konsole. Konstrukcja X1, oraz PS4 (z Wii U będzie ciężej bo jako jedyne nie jest pecetem w ładnej obudowie) sprawiają, że tworzenie gier na komputery będzie jeszcze prostsze, a głównym wyznacznikiem będą chęci, a nie koszta.

  • Upvote 1
Link do komentarza

Zauważ, że dla większości deweloperów i wydawców głównym rynkiem są Japonia, USA i Europa Zachodnia, zdominowane przez X360/PS3 - i w tych krajach sprzedaż jest największa. Takie, dajmy na to, Polska czy Rosja są krajami biedniejszymi i zdominowanymi przez PC, gdzie przeciętny gracz nie może sobie pozwolić na kupno wszystkich nowości (zwłaszcza na konsole) i chętniej korzysta z tanich serii/używek/wyprzedaży/piraci lub pożycza od kumpla.

Link do komentarza

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...