Jump to content
Sign in to follow this  
  • entries
    90
  • comments
    492
  • views
    57,049

I'm still standing? But where's the ending?

braid_anothercastle-300x250.jpg

Większość graczy nie zobaczy zakończenia twojej gry. To nie tragedia, to jedna z cech game designu ? powiedział Jason VandenBerghe, dyrektor kreatywny Ubisoftu. Chociaż jeszcze kilka lat temu zdawałoby się, że jego słowa odpowiadają głoszeniu herezji, dziś z licznych statystyk dowiadujemy się, że niestety ma rację. Czy zatem zakończenia są nam potrzebne?

Jak to więc z tym przechodzeniem gier jest? Według ogólnie dostępnych informacji, popartych statystykami, prowadzonymi chociażby za pomocą platformy Steam, wychodzi, że średnio od 20 do 30 procent graczy kończy przygodę z danym tytułem tam gdzie zaplanowali to twórcy. Gatunek, renoma studia czy nawet wysokie oceny recenzentów zdają się nie mieć tutaj żadnego znaczenia.

Zanim zacznę, chciałbym, żebyście skonfrontowali swoje wyobrażenie ze statystykami przedstawiającymi procent osób jakie (wg Steama*) zobaczyły wielki napis THE END w kilku wybranych przez mnie produkcjach. Starałem się wybrać przedstawicieli różnych gatunków.

  • Wiedźmin 2 18,6%
  • Modern Warfare 2 58,2%
  • Modern Warfare 3 57,1%
  • Black Ops 47,9%
  • TES: Skyrim 22,7% osiągnęło ostatni 50lvl
  • Just Cause 2 15,6% ukończyło główny wątek fabularny.
  • Trine 23,8%
  • DeusEx: HR 38,1%
  • Braid 23,5%
  • Bastion 14,6%
  • The Walking Dead 37,3%

Cóż. Nawet nagrodzone wieloma tytułami Gry Roku, The Walking Dead utrzymało do sceny finałowej mniej niż połowę graczy.

Niekończąca się opowieść.

Według Jasona, gry są pętlami, które można, ale nie trzeba zakończeniem opatrzyć. Chociaż podany przez niego przykład pokera i piłki nożnej właśnie jako takich niekończących się gier nie był moim zdaniem zbyt udany, o czym później, to z resztą jego wypowiedzi trudno się nie zgodzić.

Każdy gracz zdaje sobie sprawę jak długą drogę pokonały gry w ciągu ostatniej dekady. Słowem kluczem jest tutaj filmowość, do której cały czas dążymy. Słusznie czy nie, to pozostawiam waszej ocenie, jedno jest pewne - dobrze się ona sprzedaje. Skoro jednak w kierunku filmowości podążamy to czemu brak zakończenia wydaje nam się aż tak obcy? Właśnie z kinematografii doskonale znamy motyw zakończenia otwartego. Takiego, które pozostawia nam pole do popisu, do dopowiedzenia sobie dalszej historii. ?K-Pax? Iaina Softley?a, ?Nożu w wodzie? Romana Polańskiego, czy gdyby je skończyć zostałyby w naszej pamięci na tak długo?

Kompletność historii pozostawia na nas mniejsze piętno niż chwila kiedy sami musimy zadecydować o dalszym losie bohatera. Finał przygotowany przez twórców niejako zdejmuje z nas ciężar odpowiedzialności. Zmniejsza immersję dzieła, odcinając i wyraźnie sytuując nas jako odbiorcę.

Nie staram się udowodnić, że otwarte zakończenia są lepsze, gdyż doskonale przygotowana i spójna opowieść zawsze jest w cenie, ale zwracam waszą uwagę na statystyki umieszczone trochę wcześniej. Fabularne majstersztyki jak Wiedźmin 2 (ok. 30h) czy Braid (ok. 2h) utrzymały ledwo co piątego gracza, a nastawiona na akcję seria CoD ma średnią między 50, a 60%.

Wspomniałem wcześniej, że moim zdaniem ani piłka nożna, ani poker nie łapią się do tej zabawy. Dlaczego? Bo nie są historią do której wskakujemy, a za każdym razem nową partią, którą kończymy z ostatnim gwizdkiem lub rozdaniem.

Czas to pieniądz.

Tą samą filozofię wydaje się wyznawać większość gracz. Większość, która grę kupuje, zagra i odkłada na półkę (o ile nie kupiła cyfrowo) bo nawet ?kupka wstydu? przestała ich motywować. Może więc mimo ogólnych narzekań polityka tworzenia CoD jako gry na jeden wieczór jest słuszna? Nie musisz mieć dużo czasu, nie musisz zagłębiać się w fabułę, siadasz na jedną misję i od razu wiesz jak wszystko działa.

Takie granie z doskoku niekoniecznie jest złym pomysłem i nie musi cierpieć na tym gra. Czy właśnie nie o to w niej chodzi? Dobrą zabawę? Jeśli gra przestaje Cię w połowie zadowalać to dlaczego miałbyś brnąc dalej, a nie sięgnąć po nowy, atrakcyjniejszy tytuł?

Czas jest tutaj kwestią kluczową. Współczesna kultura masowa wykształciła model, w którym jeśli coś nie jest przepakowane akcją to szybko się nam nudzi. To wyjaśniałoby fenomen FPS?ów rządzących obecną generacją i ledwo co piątą osobę kończącą Wiedźmina.

Kilka świetnych słów na ten temat powiedział kiedyś Jeremy Airey, dyrektor amerykańskiego oddziału Konami ? ?Liczba rozpraszaczy jest dzisiaj daleko większa niż kiedykolwiek. Ludzie muszą mieć czas, żeby sprawdzić Facebooka, napisać tweeta, pożartować na swoim blogu, pograć na smartfonie, oh, no tak i w twoją grę. Jeśli czują, że finał jest jeszcze daleko po prostu powiedzą, że nie mają na to czasu i skończą grać.?

Stara szkoła umierania

Musimy się pogodzić, że żyjemy w czasach, w których gry pokroju Dark Souls są wysepkami na oceanie poziomu trudności. Gracz powoli, ale jednak zmienił swój profil i z zapaleńca, który z zaciśniętymi zębami przedziera się przez kolejną falę wrogów w Doomie stał się casualem radośnie przebiegającym przez linie wroga swoim super komandosem, którego jedynym problemem jest przeładowanie bo i amunicji Ci u nas dostatek.

Oczywiście wciąż tworzone będą produkcje dla hardcore?owców, ale kierowanie produkcji na zysk, wymusza zwrot na masowego odbiorcę, który nie ma zamiaru się wysilać. To zachowanie wymusza więc filmowość produkcji i poziomy trudności typu ?super łatwy?.

Mimo wszystko, pogląd Jasona VandenBerghe jest moim zdaniem całkiem dobrze ugruntowanym i... sensowny. W komercyjnym świecie liczonym na maksymalizację dochodów zawsze na pierwszym miejscu stoi opłacalność. Otwarte zakończenie nie tylko pozostawia furtkę dla sequela i dla DLC, ale wprowadzają dodatkowo element zaskoczenia i w jakiś sposób przywiązują fana do produktu (podręcznikowy przykład Modern Warfare) . Z drugiej strony to czy ktoś je zobaczy, czy nie, niema większego znaczenia, ani nie jest wyznacznikiem sukcesu. Gracze pokrzyczą, zapomną, ale zapłacą. W tym świecie liczy się tylko sprzedany egzemplarz.

Próbował odblokować wszystkie zakończenia: XsomX

------------------------

Konkurs na tekst do CD-A dawno już się skończył, a zwycięzca cieszy się z pracy w jedynym piśmie o grach w Polsce, tak więc postanowiłem upublicznić swoją pracę, napisaną specjalnie na tą okazję. tongue_prosty.gif

Sign in to follow this  


9 Comments


Recommended Comments

Ready%20for%20rage.png

Przez STEAMowe wyprzedaże i wszelkie Bundle mam na swoim koncie jakieś 90 gier, w które nie zagrałem ani razu...

A tekst bardzo mi się spodobał, czemu nie piszesz felietonów częściej?

Share this comment


Link to comment

Dzięki wink_prosty.gif Nie wiem, jakoś tak . Chyba brak motywacji, mam ten problem, że z reguły jak mam wenę to nie mam dostępu do komputera.

Teraz będzie inaczej bo sprawiłem sobie wczoraj laptopa.

Ja mam na Steamie blisko 200 gier. Odpaliłem z tego ledwo 30, ukończyłem jakąś połowę... tongue_prosty.gif

Share this comment


Link to comment

Z tego, co pamiętam, ukończyłam cztery gry.

PoP 2008, World of Goo, DMC3 (na Easy w dodatku) i DMC4.

Zwyzywajcie mnie od brudnych każuali.

Share this comment


Link to comment

Z tego, co pamiętam, ukończyłam cztery gry.

PoP 2008, World of Goo, DMC3 (na Easy w dodatku) i DMC4.

Zwyzywajcie mnie od brudnych każuali.

Ty brudna każualko.

Share this comment


Link to comment

Mam podobnie jak Ylthin. Ukończyłem może z 8 gier.

Xerber: No właśnie, przeklęte wyprzedaże Steam. Przez nie też mam ze 100 gier w które grałem może po kilka minut.

Share this comment


Link to comment

W zeszłym miesiącu na GOG-u kupiłem 10 gier, żadnej jeszcze nie ruszyłem. Ale generalnie staram się kończyć gry, zwłaszcza RPG i przygodówki.

Share this comment


Link to comment

I wiecie co? To jest problem naszych czasów. Po części się cieszę, że tego doświadczyłem, ale to straszne.

Większość z nas ma to szczęście posiadać więcej gier niż wolnego czasu w przeciągu kilku kolejnych lat.

Share this comment


Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...