Historia bundli
Nadal Indie?
Kupując ostatnie bundle, w których mogliśmy kupić hitowe gry takie jak Alan Wake, Saints Row 3,Sniper Elite v2 czy The Walking Dead pewnie nie zwróciłeś uwagi, że te gry nie mają nic wspólnego z ideą indyków
Start z przytupem
Paczki z grami Indie miały swój początek w maju 2010 roku, gdy studio Wolfire Games wypuściło pierwszego Indie Bundla. W jego skład wchodziły takie tytuły, jak ciekawa gra zręcznościowo-logiczna studia 2D Boy World of Goo, Aquaria czy Samorost 2.Wszystkie łączyły ze sobą wysoką grywalność i to, że były tworzone niskim nakładem finansowym przez grupki zapaleńców. Na początku kupujący otrzymywali tylko wersję drm-free, do pobrania poprzez właściwy link. Klucze steam otrzymaliśmy dopiero w grudniu z okazji startu drugiej edycji bundla, który kontynuował politykę dodawania gier, które były tworzone nie z myślą zapewnienia fotorealistycznej grafiki, ale wciągającej zabawy. Płacąc dowolną kwotę mogłeś sam przydzielić ile chcesz dać twórcom tej gry, firmie Humble Bundle, czy instytucjom charytatywnym takim jak Child?s Play czy Amerykański Czerwony Krzyż. Jeśli nie chciałeś tych suwaków ustawiać po swojemu, mogłeś zostawić domyślny podział swojej gotówki.
Wzrost popularności
Przez pierwsze edycje Bundle ukazywały się co kilka miesięcy sypiąc ciekawymi grami takimi jak Braid, Osmos czy Trine, zasypując nas coraz to ciekawszymi dodatkami po przebiciu średniej, co miało zachęcić graczy do wspomagania twórców więcej niż jednym centem. Od lipca 2011 roku akcja odbywała się już częściej, a w jej skład wchodziły coraz to nowsze gry. Sprzedaż pojedynczych bundli zaczęła się od siebie bardzo różnić w zależności od jakości zawartych w nich gier. Bundle z takimi hitami jak Super Meat Boy czy Shank, potrafił się sprzedać w 435 tys. egzemplarzy, a bundle pozbawione sławnych gier ledwo przebijały granice 100tys. sprzedanych kopii. W 2012 roku w Humble Botanicula Debut pojawiła się gra świeżynka, czyli ujęta w tytule Botanicula i po raz pierwszy do paczki został dołączony film, konkretnie czeska komedia Kooky. Cały bundle sprzedał się słabo, nie osiągnął nawet progu 100 tys. sprzedanych pakietów, ale uzyskał wysoką średnią cenę ( bo aż 8,88$) i dzięki temu wyszedł na swoje. W akcji z przełomu listopada i grudnia 2012 roku można było głosować na wybrane prototypy gier, które po głosowaniu były tworzone i udostępnione w pakiecie.
Przełom
Pod koniec listopada 2013 roku upadająca firma THQ opublikowała zestaw swoich największych hitów takich jak Metro 2033, Red Faction Armageddon, Company of Heroes, czy dostępne po przebiciu średniej Saints Row The Third, czyli gry tworzone przy milionowym budżecie i co by nie mówić komercyjne. Jednak sam bundle okazał się dobrą okazją do zakupu tych gier po bardzo obniżonej cenie, co przyniosło mu największy zysk w historii całej akcji wynoszący 5mln ,,zielonych?. Jednak nawet ta kwota nie uratowała zadłużonej po uszy firmy, która niedługo później musiała posprzedawać wszystkie swoje najlepsze marki.Mimo sukcesu akcji nie był to koniec akcji sprzedawania gier tworzonych garażowo ,przez twórców niezależnych, co pokazał Humble Bundle Mojam 2, który ponownie był tworzony podczas trwania akcji przez grupkę zapaleńców. Widać jednak było, że pakiety z komercyjnymi grami sprzedają się dużo lepiej, toteż coraz częściej zaczęły się pojawiać paczki z grami komercyjnymi, tworzonymi przez profesjonalne studia gamingowe takie jak Killing Floor, Darksiders II, czy wymieniony na samym początku Alan Wake
Przyszłość
Bundle growe dużo się zmieniły przez ostatnie 3 lata. Pojawiły się wzorujące się na Humble Bundle paczki growe takie jak Indie Gala, Bundlestars czy The Spiral Groove Bundle. Do pakietów zaczęto dodawać gry AAA, a klucze steam stały się obowiązkowym wyposażeniem każdego bundla. Jednak wiele pakietów oferuje nadal gry stricte niezależne, tworzone przez twórców-pasjonatów, więc jestem pewny, że gier niezwykłych, nieszablonowych, a przede wszystkim mega grywalnych nam w przyszłości nie zabraknie.
6 komentarzy
Rekomendowane komentarze