Dziś chciałbym zwrócić uwagę na grę strategiczną, która ma pojawić się w drugim kwartale 2013 roku (mówi się o czerwcu, ale wszystko może jeszcze ulec zmianie) - będzie to spin-off serii Hearts of Iron. Rozgrywka ma być osadzona w latach 1946-1991 i odzwierciedlać czasy Zimnej Wojny. Udział w produkcji bierze studio BL-Logic, współpracujące z Paradox Interactive Studio.
Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na to, że East vs. West (nie wiem czy nie powinno być przypadkiem "East vs West", ale zapisuję tytuł tak, jak jest przedstawiony na stronie Paradox'u) to bardziej gra strategiczna, a nie gra wojenna. Ściślej rzecz biorąc; działania wojenne (wargame) mają być tylko jednym z wielu elementów rozgrywki, wykorzystywanych do osiągnięcia określonych celów politycznych, ekonomicznych, itp.
Wybuch Drugiej Wojny Światowej był motywowany m.in. koncepcją polityczną Hitlera, wewnętrzną sytuacją gospodarczą III Rzeszy i silnymi nastrojami rewanżystycznymi wśród Niemców. Wojna stanowiła tylko środek do celu, gdy Hitler wyczerpał już możliwości polityczne (natrafiając na silny opór dyplomatyczny ze strony Polaków). Silna aktywność szpiegowsko-dyplomatyczna poprzedziła konflikt zbrojny.
W grze znajdą się dwie główne strony konfliktu: ZSRR i NATO, a twórcy obiecują także możliwość formowania mniejszych group interesów w ramach tych dwóch frakcji oraz możliwość zmian stron w trakcie rozgrywki. Nie ma jeszcze zbyt wielu informacji na ten temat, ale nacisk na dyplomację, politykę oraz zwiększenie znaczenia mniejszych państw rokuje bardzo dobrze na przyszłość. Starcie ma odbywać się pomiędzy dwoma blokami, ale już nie tylko mocarstawa będą miały najwięcej do powiedzenia, jak to było w Hearts of Iron.
W tym kontekście trzeba podkreślić, że wojna ma stać się asymetryczna, mniejsza i jednocześnie bardziej globalna - mniejsze państwa mogą otrzymywać pomoc od innych krajów. Wspomniane jest finansowanie rebelianów grasujących na terytorium innego państwa, prawdopodobnie inspiracją jest m.in.wojna wietnamska.
ZSRR wspierało Wietnamczyków wojskowo i gospodarczo, a USA w obawie przed uzyskaniem wpływów w regionie przez komunistów zaangażowało się zbrojnie w konflikt wietnamski, zaprzepaszczając gigantyczny kapitał polityczny i pozytywne relacje z przyszłymi powstańcami, wpychając ich głębiej w ramiona komunistów. Należy podkreślić, że tej wojny nikt nie wygrał, a w pewnym sensie Ameryka ją przegrała. W wyniku wojny wietnamskiej Wietnam został podzielony na komunistyczną Północ i kapitalistyczne Południe.
Istotny jest także czynnik ekonomiczo-społeczny, czyli zarządzanie obywatelami. Ci mają być obecni na terenie całego kraju (a nie tylko w formie abstrakcyjnej statystyki u góry ekranu, jak to było w Hearts of Iron 3). Znaczenie mają mieć takie szczegóły jak liczba ludzi w wieku produkcyjnym, która może odbić się na zdolnościach przemysłowych (z powodu braku rąk do pracy, jeśli wyśle się wszystkich na wojnę i większość z niej nie wróci). Bardzo liczę na konieczność zaopatrywania ludności w żywność. Screeny sugerują istnienie czegoś takiego, ale brak na razie potwierdzonych informacji.
Podczas Drugiej Wojny Światowej USA dokonywało gigantycznych bombardowań ludności oraz zakładów przemysłowych Japonii. Można było tych zniszczeń uniknąć (i osiągnąć to szybciej oraz znacznie mniejszym kosztem), gdyby skupiono się na blokadzie transporów zaoptrujących Japonię w żywność - brak żywności zmniejszał wolę walki oraz zdolności produkcyjne znacznie skuteczniej niż bombardowania, które tylko podgrzewały ducha oporu. Innym przykładem znaczenia ekonomii jest fakt, że jednym z powodów rozpoczęcia wojny na Pacyfiku przez Imperium Wschodzącego Słońca była chęć zdobycia surowców naturalnych, które do momentu rozpoczęcia Wojny na Pacyfiku trzeba było importować z kontynentu.
Na razie twórcy mogą obiecywać gruszki na wierzbie, ale ich pomysły idą w dobrym kierunku; w celu stworzenia prawdziwej, kompleksowej strategii czasu rzeczywistego. Czy wypełnią oni swoje obietnice? O tym przekonamy się w okolicach czerwca lub gdy wydane zostanie demo. Na razie zwracam tylko uwagę - szczególnie fanom strategii - na to, że taki tytuł powstaje.
5 Comments
Recommended Comments