Skocz do zawartości

enderczekBlog

  • wpisy
    7
  • komentarzy
    33
  • wyświetleń
    7648

Assassin's Creed 3, kolejny port... kolejna "skopana" optymalizacja


enderczek

1967 wyświetleń

Witam na kolejnym wpisie w moim blogu.

Tym razem jest on skierowany do fanów serii "Assassin's Creed". Jak wiadomo niedawno zadebiutowała trzecia część tej uwielbianej przez wielu gry. Gra jest świetna ale całkowite wrażenie psują bugi i "glitche", które na szczęście Ubisoft zapatchował w wielkim patchu wydanym w okolicach amerykańskiego święta dziękczynienia.

Jako, że mój blog poświęcony jest komputerom i w głównej mierze sprzętowi komuterowemu może się wydawać dziwne, że piszę o grze. Tak naprawdę gry wykorzystują sprzęt komputerowy i to jak to robią interesuje mnie również.

Ostatnio kolega z naszego forum napisał mi, że ma lekki problem z AC 3. Zapytałem jaki to problem, w odpowiedzi usłyszałem o słabej wydajności jego konfigu w tej grze (w skrócie: amd athlon 5200+@2,9Ghz, gtx 260 podkręcony i 2GB ram).

Jako, że najsłabszą częścią jego zestawu wydaje się być wiekowy athlon pierwszej generacji moje pierwsze podejrzenia skierowałem właśnie na niego. Po testach wynikało, że w Bostonie gdzie znajduje się wielu "ludzi" procesor jest mocno wykorzystywany podczas gdy grafika "nudzi się". Obniżenie jakości wideo w opcjach dużo nie pomogło, pozwoliło na odciążenie procesora ale spowodowało, że gtx 260 nie miał już zupełnie nic do roboty (17% obciążenie rdzenia gpu).

Ciężko było mi wytłumaczyć takie zachowanie tej gry. Więc zacząłem szukać informacji na internecie, po pewnym czasie natknąłem się na artykuł który wszystko mi wyjaśnił.

http://benchmark3d.c...eed-3-benchmark

W artykule tym sprawdzono jak zachowuje się AC 3 przy włączonej różnej ilości rdzeni na podkręconym i5 2500k.

Rysunek nr 1

AC3_CPU_Cores.jpg

Jak widać na rysunku 1 maksymalna i średnia ilość klatek na sekundę jest praktycznie taka sama czy to przy jednym włączonym rdzeniu czy to przy czterech(sic!). Wielowątkowość wydaje się nie istnieć w tej grze, dziwnym więc wydaje się być rekomendowanie przez producenta tej gry używania procesorów czterordzeniowych. Ciut inaczej zachowuje się minimalny fps, tutaj widać, że aby ograniczyć spadki fps'ów potrzebny jest już dwurdzeniowiec.

Rysunek nr 2

AC3_CPU_Usage.jpg

Rysunek nr 2 potwierdza poprzednie spostrzeżenia przy włączonym jednym rdzeniu jest on wykorzystywany do końca, włączenie drugiego rdzenia i następnych nie powoduje ich 100% wykorzystania.

Rysunek nr 3

AC3_CPU_Cores_Usage.jpg

Na rysunku nr 3 widoczne jest użycie wszystkich czterech rdzeni włączonych, widać wyraźnie, że gra używa pierwszy rdzeń a nastepne są wykorzystywane w ok. 30%.

Sytuacja powtarza się ostatnimi czasami dość regularnie. Gry pisane są pod konsole, które już teraz wydajnością i architekturą odstają od nowoczesnych konfigów graczy PC. Producenci idąc na łatwiznę konwertują/portują grę na PC praktycznie w ogóle jej nie optymalizując, praktycznie ignorując komputerowego gracza, a nawet mógłbym powiedzieć, śmiejąc się mu w twarz.

Niestety obecna optymalizacja tej gry faworyzuje użytkowników PC z procesorami o dużej wydajności na rdzeniu (Intel) i niekoniecznie użytkowników z procesorami 4-ro rdzeniowymi.

Jeżeli ktoś pomimo tego, że Ubisoft wydaje się go lekko wyśmiewać zdecyduje się na granie w AC 3 i myśli przy okazji o zakupie nowego sprzętu specjalnie pod tą grę zrobi najlepiej kupując procesor Intela od modelu G860 wzwyż.

Mi pozostaje mieć nadzieję, że któryś z patchy producenta poprawi optymalizację użycia procesora przy dużej ilości "jednostek ludzkich" w grze. Może opcją jest ich ograniczenie w miastach lub wprowadzenie opcji w grze, dzięki której użytkownik sam mógłby zdecydować ile NPC jest obecnych w danej lokalizacji.

Moje rekomendacje procesorów do tej gry to:

Minimalny procesor: Intel PDC g860

Optymalny procesor: Intel i3 21xx

Rekomendowany procesor: Intel i5

Najwydajniejszy procesor: Intel i5 wersja k np. i5 2500k lub i5 3470k

9 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Interesujące, choć z drugiej strony jeszcze nie miałem potrzeby bawić się w O/C procka. Tak wiem zwiększyłoby to minimalny fps, ale z drugiej strony I5 750 wciąż wystarcza do grania w co mi tam przyjdzie do głowy w zależności od posiadanych funduszy. Mimo to lecenie w kulki i śrenie porty potrafią popsuć zabawę. Przykładem choćby Saints Row 2.

Link do komentarza

@drangir

Chodzilo mi o ostatnio wydawane gry a nie o konkretnie serie AC

@razoro26

juz poprawilem na miasta

@wosq

jesli spojrzysz na rysunek 1 to widac ze jesli masz wszystkie rdzeniue aktywne to krecenie procka w AC nie ma sensu roznica to 1fps (47fps bez oc i 48fps z oc)

Link do komentarza

Ja gram, wszystko max oprócz cieni (cienie min) w 1440x900, w Bostonie jest jakieś 25-30 fps'ów, jak dam cienie na średnie lub max fps spada do 8-15. Inne lokacje 30-45, wszystko wymaksowane. Ciekawa rzecz to wzrastający fps przy spoglądaniu w góre lub patrzeniu postaci pod nogi. Jestem fanem serii, ale przed kupnem następnej części się zastanowie, a preordera już ode mnie nie wyciągną. Chyba trzeba się na konsole przenieść.

Link do komentarza
Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...