20 lat więzienia za fotkę do gierki
Sprawa zatrzymania i aresztowania dwóch pracowników Bohemii Interactive za robienie zdjęć greckiej bazy wojskowej mocno poruszyła graczy i budzi kontrowersje. Zacznijmy od oczywistych faktów, z którymi każdy powinien się zgodzić.
1. Nieznajomość prawa szkodzi - w każdym miejscu na świecie ci pracownicy zostaliby zatrzymani, a w Rosji, Chinach, USA ich położenie byłoby znacznie gorsze. Nie ważne są ich motywy, w tym wypadku prawo działa prewencyjnie.
2.Od zawsze, w każdej cywilizacji i kulturze obronność była oczkiem w głowie rządzących i zwykłych obywateli. Doskonałym przykładem jest zjawisko kupowania broni i/lub najemników w czasie wojny - była hurtowo kupowana zawsze w czasie wojny za cenę większą - o kilkaset a nawet więcej procent, i nie znalazł się nikt kto by złe słowo powiedział. To jak ze zdrowiem, nikt na tym nie oszczędza.
3. Najważniejszym elementem w każdej wojnie,inwazji,bitwie itp. jest element zaskoczenia, co - każdy się zgodzi - znacznie łatwiej przychodzi atakującemu, gdyż to on inicjuje działania. Nie da się zbudować obrony idealnej, niemniej takie próby były ( Wielki Mur chiński, okopy I Wojny Światowej, morska blokada kontynentalna Napoleona itp. ) O tym jak ważne jest zaskoczenie historia uczy aż nadto, z czołowymi przykładami II Wojny Światowej, w której państwo o podobnej sile militarnej ulega w miesiąc ( Francja ), czy rozjechanie armii sowieckiej przez kilkutrotnie mniejszą, i wcale nie tak dużo lepiej uzbrojoną niemiecką armię - Niemcy już od czasów wygranej wojny prusko - francuskiej zrozumieli, że lepsza jest armia mniejsza, ale szybsza i dobrze zaopatrzona. Wszystkie te zwycięstwo to tak naprawde zwycięstwo zaskoczenia, braku czasu na reakcję obronną.
Jedyną odpowiedzią na takie działania jest utajenie własnej obrony i niejako próba ,, zaskoczenia " atakujących. Gdyby Niemcy nie wiedzieli że Linia Maginota wogóle istnieje, napewno powtórzyliby błąd I Wojny i znów uderzyli na całej szerokości granicy. Tak samo Sowieci znacznie dłużej maszerowali by na Berlin, gdyby nie znali planu Wału pomorskiego.
No cóż, takie fakty dobitnie pokazują, że pomysł panów z Bohemii Interactive był od początku chybiony, i ich plany są po prostu niemożliwe do zrealizowania. Argument by dodać realizmu grze w obliczu takich możliwości zastosowania danych jest po prostu idiotyczny.
Napewno żaden twórca gier nigdy już nie spróbuje powtórzyć ich wyczynów.
Od siebie dodam, że byłbym przerażony gdyby w grze do kupienia w każdym sklepie na świecie są zawarte dane obronności Polski - baterii, poligonów, radarów, lotnisk itp. Przecież zwykły człowiek mógłby opracować strategię podboju, a co dopiero generałowie itp.
4. Szpiedzy od dawna są nieodłącznym elementem działalności każdego państwa, każde państwo stara się zdobyć jak najwięcej informacji o innych, zwłaszcza tych którymi inni nie chcą się dzielić.
Przyłapanie na szpiegostwie skutkuje torturami, i bolesną, anonimową śmiercią w mniej więcej 80 % państw świata. W państwach rozwiniętych jedyna nadzieja pozostaje w .. kontrwywiadzie, by schwytał szpiegów na wymianę ( ostatnio Rosja - USA ).
A teraz od ,, ludzkiej strony ". Ci ludzie popełnili straszliwą pomyłkę, mogą zapłacić za to zrujnowaniem sobie życia, ale ja - podobnie jak większość komentujących - jestem pewny, że nie stał za nimi żaden wywiad, widzę zwykłych ludzi, takich jak my. Dlatego uważam, że powinno ich się wypuścić, oczywiście po złożeniu setek dokumentów, anulowaniu zdjęć itp.
Niech nigdy żadna gra nie próbuje odzwierciedlić prawdziwego świata, bo co innego jest, kiedy karabin jest wirtualny, a co innego - gdy prawdziwy.
14 Comments
Recommended Comments