Za nami kolejne eliminacje do Ogólnopolskiej Olimpiady z Języka Polskiego, tym razem pechowe dla mnie. Ale nic to, widocznie panowie profesorowie mieli inny klucz, ale dzięki temu wy, drodzy forumowicze otrzymacie moją pracę o wiele szybciej. I od razu kilka zmian względem poprzedniej:
- Tym razem (biorąc pod uwagę komentarz Qubusia) cała praca będzie w odcinkach, aby czytało się lepiej
- Więcej obrazków! (dla wzrokowców)
- Uzupełnię pracę o nowe rozdziały, których nie mogłem stworzyć przez ograniczenia.
- miłej lektury oczywiście życzę
Znaczenie i istota ?Utopii?
?Utopia [gr. oú ?nie? lub éu ?dobry?, tópos ?miejsce?, czyli ?miejsce, którego nie ma? lub ?dobre miejsce?], termin pochodzący od tytułu łacińskiego dzieła Th. More?a Utopia (1516), przedstawiającego idealne społeczeństwo zorganizowane na fikcyjnej wyspie Utopia; Upowszechniony w trzech znaczeniach: 1) wizja nieistniejącego
w rzeczywistości, doskonałego społeczeństwa lub państwa; 2) utwór o charakterze dyskursywnym lub literackim, który tę wizję zawiera; 3) potocznie, projekt przebudowy społeczeństwa, nieliczący się z rzeczywistością, nierealistyczny? .Tymi słowami wyjaśnione zostaje znaczenie wyrazu ?Utopia? według Encyklopedii PWN.
Jednakże ?Utopia? nie istnieje tylko i wyłącznie w tej formie, prawdziwe zna-czenie ukryte jest głęboko w ludzkich umysłach, jest rajem, celem, do którego się dąży. ?Utopia? nie jest więc tylko wyrazem ? ona jest naszym sensem istnienia. Miejsce, gdzie nic i nikt nie jest w stanie nas ograniczać, mekka artystów i naukowców, których pętają łańcuchy etyki, moralności i praw boskich oraz ludzkich. W takim miejscu człowiek może osiągnąć najwyższy byt ? sięgnąć boskości, tym samym osobiście tworzyć prawa, zmieniać świat wedle własnego ?widzimisię?. Niestety ?Utopia? zaistniała tylko i wyłącznie w umysłach wielkich i małych twórców, oni zaś przelali swe myśli na papier, głosili je nieoświeconemu ?tłumowi?, tworzyli o niej filmy, obrazy, gry komputerowe, słowem ? wszystko, poza urzeczywistnieniem tej idei.
Dlaczego więc nikt nie przeszedł od słów do czynów? Czy ludzkości nie starczało odwagi, aby stworzyć idealne społeczeństwo? Nie, do istnienia rzeczywistej utopii przeszkodą jest sam jej twórca ? człowiek, przeważają bowiem w nim częstokroć zwierzęce instynkty, które uniemożliwiają współpracę i dążenie do dobra ogółu. Tak więc do stworzenia takiego miejsca potrzebne by było:
a) zniewolenie umysłu człowieka, przekształcając go tym samym w bezmyślne stworzenie, wykonujące wyłącznie rozkazy ?istot wyższych?, lub
b) całkowita anihilacja ludzkości na rzecz maszyn, które nie popełniają błędów dzięki chłodnej logice komputerów.
Po rozpatrzeniu tego problemu możemy stwierdzić, że utopia nigdy nie powstanie, a próby stworzenia takiego ustroju zwykle kończą się krwawo (vide II wojna światowa ? chęć stworzenia ustroju, w którym rządzą wyłącznie wyższe rasy ludzkie). Warto jednak spojrzeć na literaturę i określić, dlaczego na dany okres powstawało tak wiele marzeń utopijnych. Nasz wybór pada na pozytywizm, czyli XIX wiek. Wtedy to na świat przychodziły coraz to nowsze i lepsze rozwiązania technologiczne. Były produkowane maszyny, które z powodzeniem zastąpiły w pracy człowieka przy wielu czynnościach, problemem stało się jednak ich zasilanie. Aby znaleźć nieskończone źródło energii (czyt. Perpetuum mobile), wielu wynalazców poświęciło swoje życie. Była to jednak nierealna ścieżka. Istnienie takiej maszyny stało się więc częścią utopii oraz typową fantastyką naukową ? maszyną, która działa wbrew prawom fizyki. Takiego to urządzenia poszukiwał w czasach swej młodości Wokulski ? bohater ?Lalki? Bolesława Prusa.
Wracając jednak do nastrojów panujących w okresie pozytywizmu ? Polska została zagarnięta przez wrogie mocarstwa, świat borykał się
z problemami ekonomicznymi i starał się oswoić wspomniane już maszyny. Zmiany zaczynały się również w różnych sferach społeczeństwa. Klasa robotnicza zyskiwała na znaczeniu, a arystokracja coraz bardziej staczała się na dno, nie mogąc nadążyć
za duchem czasu i żyjąc przeszłością. Klęska powstania sprawiła, że wielu Polaków straciło nadzieję na odzyskanie Polski niepodległej poprzez konflikt zbrojny. Aby jednak podtrzymać naród w duchu patriotyzmu, do szerzenia miłości ojczyzny stanęli polscy pisarze: Bolesław Prus, Eliza Orzeszkowa, Henryk Sienkiewicz i wielu, wielu innych. Niestety, cenzura zmuszała pisarzy do tworzenia dzieł, które będą niosły przesłanie ukryte, takie, którego nie wykryją cenzorzy zaborcy. W ten sposób powstały między innymi ?Lalka?, ?Nowele? , ?Nad Niemnem? czy ?Australczyk?. Jednak każdy z autorów inaczej widział utopię, i właśnie ich spojrzenie będzie wyznacznikiem do zrozumienia utopii w pozytywizmie .
iiiiiiiiiiiii...........to wszystko na dziś, kolejne odcinki już niedługo!
0 komentarzy
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia.