Skocz do zawartości

Z dystansem...

  • wpisy
    98
  • komentarzy
    166
  • wyświetleń
    46799

Rajd Dakar 2012 na żywo u mnie na blogu! Relacja dzień po dniu, etap po etapie!


Darth7Vader

1092 wyświetleń

malyszdakar.jpg

Rajd Dakar już niedługo, bo 1 Stycznia, lecz wszystkie ekipy przygotowują swoje samochody, do tego jakże trudnego, wymagającego i niebezpiecznego rajdu. A jak poradzi Sobie Nasz "Orzeł z Wisły", Adam Małysz? On Sam powiedział, że Ich celem jest tylko dojechanie do mety i sprawdzenie Swoich sił, a także pokonanie wszystkich przeszkód, których pewnie nie zabraknie w Argentynie, Chile i Peru. Oto, co Adam mówił, jakieś 3 tygodnie temu:

Youtube Video -> Oryginalne wideo

A tak wygląda argentyńska Mar Del Plata, z której to rozpocznie się sam rajd, jak i wystartuje tam aż 21 polaków - w tym także Adam Małysz. Krótki skrót tego, co czeka nie tylko i Małysza, lecz i Tych, którzy będą śledzić rajd.

Youtube Video -> Oryginalne wideo

Oto lista wszystkich polaków startujących w 34 Rajdzie Dakar (Klik):

Motocykle

  • Jakub Przygoński (Orlen Team)
  • Jacek Czachor (Orlen Team)
  • Marek Dąbrowski (Orlen Team)

Samochody

  • Krzysztof Hołowczyc (Orlen Team); pilotem Belg Jean-Marc Fortin
  • Adam Małysz, Rafał Marton (RMF Caroline Team)
  • Albert Grzeszczuk, Michał Krawczyk (RMF Caroline Team)
  • Piotr Beaupre, Jacek Lisicki (NeoRaid Rally Team)

Quady

  • Łukasz Łaskawiec (RMF Caroline Team)
  • Maciej Albinowski (RMF Caroline Team)
  • Rafał Sonik (ATV Polska)

Ciężarówki

  • Robert Szustowski, Robert Jan Szustowski, Jarosław Kazberuk (R-Six Team)
  • Grzegorz Baran, Wojciech Białowąs, Ernest Górecki (Chengdu Rural Commercial Bank Team China)
  • Józef Cabała (KM Racing Team) - partnerzy Josef Kalina i Jakub Firts (obaj Czechy)
  • Dariusz Rodewald (Petronas Team De Rooy Iveco) - partnerzy Gerard de Rooy (Holandia) i Tom Colsoul (Belgia)

Ciekawostka:

"Volkswagen po raz trzeci jest oficjalnym dostawcą samochodów dla organizatorów Rajdu Dakar. Podczas przerwy w zawodach 8 stycznia (tzw. RestDay) przetestują je znane osoby, m.in. były bokserski mistrz świata Dariusz "Tygrys" Michalczewski, legenda Formuły 1 Jacky Ickx, gitarzysta zespołu "The Scorpions" Rudolf Schenker."

Jeśli myśleliście, że Nasz Adaś będzie się tłuk tym gruchotem, którym trenował (a raczej się przyuczał...), czyli Porsche Cayenne T2, to błąd. Małysz przesiadł się na - odpowiednio przygotowane - Mitsubishi Pajero T1, tak oto prezentuje się ów maszyna:

MALYY.jpg

DSC00252.jpg

Specyfikacja techniczna Mistubishi Pajero T1 RMF Caroline Team: (Info)

  • Klasa: FIA T1
  • Silnik: 3.2 DID
  • Model ? Pajero V60
  • Pojemność skokowa ? 3200 cm3
  • Układ i liczba cylindrów ? 4 rzędowy
  • Moc maksymalna ? 220 KM
  • Maksymalny moment obrotowy ? 560 Nm przy 2000 obr./min
  • Ręczna skrzynia biegów ? 6 biegowa sekwencyjna
  • Skrzynia rozdzielcza: std
  • Mosty napędowe
    - przedni: std ralliart modification
    - tylny: std ralliart modification
    - blokada mechanizmu różnicowego: std
  • Koła jezdne felgi rozmiar: 16 z ogumieniem rozmiar 235/70R16
  • Zawieszenie przód i tył ? 8 x Reiger
  • Układ hamulcowy ? Alcon 320 mm
  • Masa własna ? 1975 kg
  • Długość ? 4260 mm
  • Rozstaw - 1845 mm
  • Objętość zbiornika paliwa ? 350 l

DSC00225.jpgDSC00214.jpgDSC00258.jpg634608543984897175.jpg

Tak następująco, prezentuje się natomiast Mini, "Hołka" (Info):

201112_X-raid-MINI-All4-Racing_Krzysztof-Holowczyc_0-1.jpg

Specyfikacja techniczna Mini 4 All Racing:

Silnik:

  • Silnik diesla BMW z systemem podwójnego turbodoładowania
  • 6 cylindrów w układzie liniowym, 24-zawory, DOHC
  • Średnica tłoków x skok: 84.0 mm x 88.0 mm
  • Pojemność: 3000 cc
  • System paliwowy: Bosch Common Rail, 2000 bar
  • Moc maksymalna: kW/ bhp 236/315 przy 4000 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm/2100 obr/min

Właściwości jezdne:

  • Sprzęgło: trój-tarczowe, metalowe (AP Racing)
  • Skrzynia biegów: 5 lub 6 biegowa, sekwencyjna (Sadev)
  • Mechanizmy różnicowe: przód/tył mechaniczne z mechanizmem samoblokującym (X-trac)
  • Zawieszenie: niezależne z podwójnymi wahaczami
  • Amortyzatory: 250 mm (Reiger)
  • Tarcze hamulcowe: wentylowane , 6. tłoczkowe zaciski (AP Racing)
  • Opony: 235/85 R16 (BF Goodrich)
  • Obręcze aluminiowe: (BBS)
  • Koła zapasowe: 2+1
  • Nadwozie:
  • Kevlarowo-karbonowy kompozyt
  • Konstrukcja: rurowa nadwozia
  • Siedzenia: zgodne ze specyfikacją FIA (Recaro)
  • Komputer: Motec, GPS?ERTF / Easy Trip
  • Zbiornik paliwa: FT3 standard, pojemność 420 litrów (ATL)

Wymiary:

  • Całkowita długość/szerokość/wysokość 4377mm/1994mm/1996mm
  • Rozstaw osi: 2900 mm
  • Rozstaw kół: 1,815 mm
  • Waga: 1,900 kg, minimalna zgodna z regulaminem

(Info2)

Wszystkie samochody polskiej ekipy RMF Caroline Team, zostały sprawdzone (Klik), dzięki czemu bez problemów, wszyscy polacy staną na starcie, do tegorocznej 34 edycji Rajdu Dakar. Nasz ekipa także już załatwiła wszystkie papierowe formalności (Klik2) - oglądając wyżej filmik, było tego naprawdę sporo. A jak już jesteśmy przy oznakowaniu, oblepianiu wszystkiego, to Adam Małysz od razu, oznaczył Swoje Mitsubishi Pajero (Klik3):

794974-13559580-640-480.jpg

"Jak podkreślił, loga sponsorów są bardzo istotne, bo to dzięki nim on i jego zespół może uczestniczyć w tak wielkiej i prestiżowej imprezie, ale równie ważne są barwy narodowe.

- Nigdy nie wstydziłem się tego, że jestem Polakiem. Wprost przeciwnie, dla mnie jest to powód do dumy. Dlatego godło musi być na widocznym miejscu - powiedział medalista olimpijski i mistrzostw świata w skokach narciarskich. ^

A jak wypadnie reszta polaków? Hołowczyc i Jego ekipa, bardzo liczą podium, gdyż w 2009r. był 5-ty, i w tegorocznej edycji także "Hołek" był piąty, więc zdobycie podium będzie czymś super. Hołowczyc także bierze pod uwagę zwycięstwo w Rajdzie Dakar, bo wiadomo, że Każdy kierowca o czymś takim zawsze myśli - żeby właśnie stanąć na podium, a najlepiej na tym najwyższym stopniu. Jak to się mówi, "apetyt rośnie w miarę jedzenia", więc duże szanse - co najmniej na podium, są. Kuba Przygoński debiutował w 2009 roku w Dakarze, zajmując 11-te miejsce, a rok później był już 8-my, więc wejście do pierwszej dziesiątki, jest bardzo możliwe, zwłaszcza, że Sam Przygoński w tym roku doznał kontuzji nadgarstka, przez co wykluczyło Go z udziału w rajdzie - tak więc teraz Przygoński także, jak "Hołek", ma spory apetyt na zdobycie wysokiego miejsca na mecie rajdu - być może też podium wśród motocyklów. Drugi z Naszych motocyklistów, bardzo doświadczony Jacek Czachor, w 2009r. był 20 na mecie rajdu, w 2010 16-ty, a w tym roku 10-ty, więc podobny progres, co u Przygońskiego. Czachor ma spore doświadczenie w tym rajdzie - ten start, będzie Jego już 12-tym występem za kierownicą Swojego motocykla na piaskach Dakaru (choć obecnie rajd odbywa się w Ameryce Południowej, a nie w Afryce). Jeśli Czachor też mierzy wysoko - a na pewno to robi, to i tutaj też miejsce w pierwszej 10-te też jest możliwe. Marek Dąbrowski, ostatni Nasz motocyklista, też doświadczony jeśli chodzi o Dakar (10 razy brał udział), w 2009r. odpadł przed 6 etapem, rok później był 33-ci na mecie, a w tym roku 17-ty, więc jeśli ostatecznie będzie na 10 lokacie na mecie rajdu, to będzie to kolejny udany występ polaka w Dakarze. Nasi quadowcy - Rafał Sonik i Łukasz Łaskawiec, też na pewno myśleć będą o zajęciu bardzo wysokich lokat - Sonik zaczął Dakar od 3 miejsca w 2009 roku, gdy miał Swój debiut, rok później był 5-ty (pomimo przygód na trasie: "chrzczone" paliwo, przebita jedna z opon), lecz w tym roku już nie było tak dobrze - zaliczył wywrotkę już na 1 etapie i z nabytą "kontuzją" ręki, musiał wycofać się z rajdu. Łaskawiec debiutował w tym roku w rajdzie, zajmując także, jak Sonik - 3 miejsce. Obaj Nasi quadowcy też będą na pewno walczyć o podium, a jak to się nie uda, to przynajmniej o lokatę blisko podium, choć to Dakar - więc nigdy nic nie wiadomo i trzeba mieć ten łud szczęścia, który tutaj bardzo się przydaje. A Małysz? Małysz ma do pobicia rekord Martyny Wojciechowskiej, która to w 2002 roku, zajęła 44-te miejsce czyli chyba to było wtedy przedostatnie lub ostatnie miejsce, które zajęła polka. A jak już jesteśmy, przy obstawianiu szans i Kto na którym miejscu dojedzie, to nie byłoby emocji z tym związanych, gdyby nie to, że na Małysza już są zakłady (Klik1):

"Każdy, kto postawi 100 zł na to, że Adam Małysz zmuszony będzie zakończyć rajd przedwcześnie, może liczyć na wygraną rzędu 140,69 zł. W przypadku, gdyby były skoczek jednak dotarł do mety, kwota ta powiększy się do 180,26 zł." - Choć pewnie gdzie indziej będzie więcej, ponieważ jak znam ludzi i jak znam opinie, to pewnie większość mówi, że Małysz nie dojedzie, bo niedoświadczony jest i jeszcze musi się sporo nauczyć. Ale tutaj nic nigdy nie wiadomo... trudno jest będzie obstawiać tak, aby móc sądzić czy Małysz dojedzie czy nie. "Hołek" podał przykład francuskiego alpejczyka, Luca Alphana, który 1997 roku zdobył PŚ, a potem przerzucił się na Dakar:

"- Był świetnym zjazdowcem, a później dużo ćwiczył jako rajdowiec - przyznaje. - Po ośmiu latach zaczął być już bardzo silnym zawodnikiem w sportach motorowych i w 2006 roku ukończył Rajd Dakar na pierwszym miejscu."

- Czy więc i Małyszowi może się udać taka sztuka? Hołek odpowiada tak:

"- To kwestia indywidualnych predyspozycji. Nie można tego generalnie określić - twierdzi. - Nie wiadomo, ile Adam jeździł samochodem. Powiedzmy sobie szczerze - jest na jakimś etapie... Ale będzie mu trochę łatwiej w rajdach, bo jest już sportowcem - człowiekiem, który umie trenować i wie, czego chce."

Ale Dakar, to też ryzyko, które jest wpisane w każdy sport motorowy (choć i nie tylko w rajdach ale ogólnie w sporcie). Hołowczyc wspomniał o mądrym ryzykowaniu, bo Każdy uczestnik rajdu Dakar, także i Hołek i także Małysz, są i muszą być świadomi ryzyka jakie podejmują za każdym razem, kiedy biorą udział w tym morderczym wyzwaniu. Jeśli dobrze pamiętam, to gdzieś w tv, tak BTW jak mówili o udziale Adama w Dakarze, to Hołek wspomniał o tym, że miał wypadek i gdy tak koziołkowało Ich auto, to nie było mowy o wyratowaniu się, ponieważ w takich groźnych i strasznych chwilach, czujesz się bezsilny i nic nie możesz zrobić. Trzeba myśleć tylko o tym, żeby szczęśliwie się skończyło. Oczywiście Nikt z polskich kibiców i w ogóle Nikt nie chce życzyć wypadkowi czy to Adamowi, czy Innym kierowcom, lecz - niestety - taką czarną myśl - też trzeba brać pod uwagę i nie rozpisywać zbędnych czarnych scenariuszy, bo nie o to chodzi. Rajd Dakar to będzie wyzwanie dla Małysza, ponieważ znalazł się w nowej roli, aczkolwiek stres i napięcie jest bardzo podobne, do tego przy skokach narciarskich. Ale obecny Dakar jest inny, niż kiedyś, podkreślił Hołek:

"- Skończyły się czasy, kiedy wystarczyło jechać przyzwoicie, żeby przejechać Dakar - twierdzi. - Teraz trzeba zasuwać! Trzeba jechać bardzo szybko i czysto. Nie wymagajmy zbyt wiele od Adama, dajmy mu się ogarnąć."

Tak więc Małysz nie tylko będzie musiał zasuwać, lecz także cały czas analizować wszytko, aby móc bez większych problemów, pokonywać przeszkody, które czekają nie tylko Jego, lecz i resztę Naszych rodaków na piaskach Argentyny, Chile i Peru. Prócz samej jazdy, Adam będzie musiał podołać temu fizycznie (w takim samochodzie, temperatura potrafi dochodzić do 50 lub nawet 60 stopni celsjusza, więc w sumie jest jak w jednym wielkim piekarniku + klimat na zewnątrz...), przez co polak zabierze, ze Sobą to co najważniejsze - butle tlenową:

634608544220716150.jpg

634608544143203750.jpg

^ Mi kojarzy się ten widok - niestety - z widokiem Roberta Kubicy, który miał groźny wypadek w rajdzie Rondo Di Andora i także potrzebował sporej ilości tlenu, aby walczyć o życie i na szczęście wyszedł z tego wszystkiego cało i zdrowo. Małyszowi będzie potrzebna ta butla, ponieważ najwyższy odcinek w rajdzie, znajduje się na wysokości ponad 4800m., a niektóre fragmenty odcinków specjalnych są już znacznie niżej, bo na ponad 3000m. n.p.m. - tak więc warunki zupełnie inne, pomimo tego, że Małysz i tak był już na wysokościach, jeśli chodzi o skoki narciarskie ale skocznia przy tym, to nic, więc taka butla to niezbędna rzecz i już. Więc ważniejsze od tego czy Małysz dojedzie do mety, jest to czy dojedzie cało i zdrowo, a nie które miejsce zamie.

634608544101634600.jpg

634608544062565850.jpg

^ Prócz butli, Małysz zaopatrzył się także w specjalny pokrowiec, który wysuszy wszystkie ciuchy, ponieważ jak już wspomniałem wcześniej - w Jego aucie będzie istne "piekło" i jeśli zobaczymy polaka, jakby wpadł przez przypadek do rzeki, tuż po wyjściu ze Swojego Mitsubishi Pajero, to taki gadżet się na pewno spełni swoją rolę:

"? Fajnie, ale to jest prawdziwy bajer ? stwierdził Adam wyciągając z torby pokrowiec, w którym szybko można wysuszyć ubrania. ? Wystarczy przez tą kratkę podłączyć go do dmuchawy i gotowe ? chwalił się Adam. Wynalazek rodem jak z filmu szpiegowskiego na pewno się przyda."

634608544040374800.jpg

^ Tak wyglądać będzie obóz Małysza, w którym spędzi co najmniej 2 tygodnie i który to obóz będzie podążał za Adamem przez całą trasę rajdu. ^

A tak Hołek ocenia szansę Adama przed Dakarem, a także snuje własne plany, co do rajdu:

Youtube Video -> Oryginalne wideo

Youtube Video -> Oryginalne wideo

^ Hołowczycowi nie podoba się to ograniczenie na odcinkach dojazdowych, które wynosi 110km, no ale cóż... Organizatorzy się "uparli" i już. Co do Małysza, to Hołek się martwi, że Adam może dać się wciągnąć w cały ten "marketing" tego typu, że jak Ktoś powie, żeby Małysz zaczął ścigać się zawodowo, że padnie słowo: "walka o zwycięstwo", to to, że Adam posiadając bak, małego doświadczenia w rajdach, a tym bardziej w Dakarze, nie podoła tego typu wyzwaniu. Małysz musi naprawdę przejechać tysiące kilometrów, żeby móc mieć jakąkolwiek formę, a obecnie - traktuje On rajd Dakar jako rozrywkę, jako przygodę - jeśli chodzi o tą stronę medalu, bo jeśli chodzi o stronę sportową, to jest to ofc wyzwanie. Tak więc - jeśli - Adam zdecyduje się na wiązanie z rajdem Dakar, planów na przyszłość, to gdy będzie traktował udział w Dakarze, jako rozrywkę, to będzie strasznie trudno Mu przestawić się na ściganie zawodowe, bo to wtedy już wymaga jakiegoś pewnego prestiżu, bo tak "z dnia na dzień" na pewno nie będzie nie wiadomo czego. No i licencja - rzecz "papierkowa" rzecz biorąc, lecz także bardzo ważne. Jeśli Adam potraktuje Dakar rozrywkowo, to nie będzie niepotrzebnych "napięć" przy tym wszystkim. Ale ja sądzę, że będzie OK - przecież wiemy jak było i co się działo, gdy Małysz zrobił u Nas "Małyszomanię"... tongue_prosty.gif więc tutaj też powinien Sobie dać radę. A co do marketingu czy reklam, to jeśli dobrze wiem, to Małysz już reklamuje pewną herbatkę... biggrin_prosty.gif

634608544026153775.jpg

adam_malysz_kask_rajd_dakar_2012.jpg

^ Wyżej: Małysz szykuje Swój kask na Dakar - ma ciekawego pająka na górze kasku... tongue_prosty.gif Ciekawe czy upleciona przez niego "sieć", sprawi, że polakowi będą się lepić stopy, by cisnąć gaz do dechy, a także ręce do kierownicy i sprzęgła, by móc udanie przejechać pierwsze kilometry rajdu - Małysz może się zgubić, bo to też się zdarzało na Dakarze - Zjedzie nie tam gdzie trzeba i nawet satelitarny GPS czy mapy nie pomogą... Na drugiej fotce, kask Małysza prezentuje się w całej Jego krasie, choć tylko widać profil boczny... ^

Co by tu jeszcze... Trochę formalnościowo - Trasa Dakaru w pigułce - I etap zacznie się w nadmorskiej miejscowości Mar Del Plata a zakończy się w Santa Rosa de la Pampa. Do przejechania będzie 763 kilometrowy odcinek dojazdowy + 57 km odcinek specjalny. (Klik) Oto mapa całej trasy 24 Rajdu Dakar:

parcours-carte.jpg

"Pomysłodawcą Rajdu Dakar jest Thierry Sabine. W 1977 roku francuski kierowca zabłądził na motocyklu na pustyni w Libii podczas rajdu Abidżan-Nicea. Zachwycony tamtejszymi widokami uznał, że ten teren idealnie nadaje się do zorganizowania rajdu. Pierwsza edycja odbyła się dwa lata później. Do 1991 roku rywalizacja rozpoczynała się w Paryżu, a kończyła w Dakarze."

Na koniec, oficjalne promo + promo teamu Monster Energy-X:

Youtube Video -> Oryginalne wideo

Youtube Video -> Oryginalne wideo

To tyle, więcej info (i nie tylko to) a także dokładniejsze relacje z 34 edycji Rajdu Dakar, wkrótce na moim blogu...

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...