Skocz do zawartości

Japonia i inne sprawki

  • wpisy
    69
  • komentarzy
    112
  • wyświetleń
    91056

Znani (i nie) mangacy - część V


Gavron88

1135 wyświetleń

Wstęp

Wpis ten miał powstać wczoraj, ale dopadł mnie nagły atak lenistwa (mówię wam ? poważna sprawa). Było, minęło ? dzisiejszy mangaka, a raczej mangacy (grupa) w swojej historii stworzyła wiele udanych projektów, a co najmniej dwie serie anime oparte na ich mangach były wyświetlane w polskiej telewizji. Powitajmy więc panie z grupy?

_mini-clamp.jpg

CLAMP

CLAMP powstał w 1987 roku, jako grupa d?jinshi (można to nazwać grupą amatorską ? ich prace sprzedawane były głównie na komiketach, bez wsparcia jakiegokolwiek wydawcy). W skład ekipy wchodziło w sumie 11 osób. 2 lata po powstaniu grupa jednak zmniejszyła się do 7 osób, a po kolejnych czterech latach odeszło kolejnych 3 członków. Ostatecznie więc pozostały na placu boju cztery panie ? Nanase Ohkawa, Mokona, Tsubaki Nekoi oraz Satsuki Igarashi ? i ten skład pozostał do dnia dzisiejszego.

Przedstawienie postaci

1. Nanase Ohkawa

Jest liderką grupy i scenarzystką. To ona tworzy historie przedstawione w ich komiksach. Prowadzi także negocjacje z redaktorami, a czasami pisze scenariusze do animowanych adaptacji ich prac.

2. Mokona

Główna rysowniczka. Jej styl jest jednym ze znaków rozpoznawalnych ich mang. Jej imieniem nazwano też stworzenie ?Mokona?, która stała się znakiem szczególnym wielu ich prac.

tsubasa_mokona.jpg

3. Tsubaki Nekoi

Jest przeważnie asystentką Mokony, ale przy paru seriach jest główną rysowniczką. Jej głównym zadaniem jest rysowanie postaci w stylu ?super deformed? (styl przypominający popularny styl ?chibi? ? przyznam szczerze, że sam nie potrafię dostrzec różnic, ale wynika to pewnie z mojej ignorancji w tym temacie).

4. Satsuki Igarashi

Jest asystentką Mokoni i Nekoi przy rysunkach oraz asystentką Nanase przy pisaniu scenariuszy (zajmuje się wątkami pobocznymi).

Wszystkie członkinie pracują w jednym miejscu (niektórzy mangacy - zwłaszcza ci którzy rozdzielają na dwie osoby scenariusz i rysunki, widują się tylko na specjalnych spotkaniach), co oszczędza im czas na organizowanie spotkań i dyskusje dotyczące projektów. Z grupy jak można się domyślić, najwięcej robi Ohkawa. Ona zajmuje się wywiadami, rozmowami z wydawcami oraz pisaniem wszelakich scenariuszy. Mokona tworzy postacie i styl, a Nekoi i Igarashi zajmują się tłem. W niektórych projektach jednak, role ostatniej trójki się zamieniają ? wszystko w zależności od projektu. Pomimo tego iż to Ohkawa decyduje które projekty zostają wdrożone a które nie, to Igarashi ustala terminarz praz i obowiązków. Co ciekawe, CLAMP nie korzysta z pomocy asystentów (są to początkujący lub doświadczeni rysownicy pomagający mangakom kończyć rysunki na czas) , tłumacząc to tym, iż tylko by ich spowalniali ? panie poprzez wszystkie te lata współpracy ?opracowały? sobie żargon niezrozumiały dla ludzi z zewnątrz.

Gdy Ohkawa zarys fabuły i uzna ją za dostatecznie dobrą, grupa zbiera się na zebranie by przedyskutować projekt. Ustalane jest na ten przykład zakończenie. Tworzone są ściągawki gdzie poszczególni bohaterowie otrzymują swoją charakterystykę. Ostatecznie Ohkawa przydziela poszczególnym członkom zadania, wybiera najlepiej pasujący do projektu styl. Tworzy także imiona (tym określeniem określa się szkic pojedynczego rozdziału ? znajdują się na nim rozkład paneli, dialogi oraz poszczególne sylwetki bohaterów). Muszą także określić czas wykonania poszczególnego rozdziału, a ten jest różny w zależności od stylu jaki obierze manga. Na przykład stworzenie rozdziału (dla CLAMP?a rozdział ma średnio 20 stron) do mangi xxxHolic zajmuje 2 dni, natomiast na rozdział do innej ich mangi ?X?, poświęcały od 4 do 5 dni.

Ohkawa przy tworzeniu nowych projektów często wraca do bohaterów ich poprzednich prac, a różne style fabuły lawirują od dziecinnych (Cardcaptor Sakura) do dość poważnych (xxxHolic). Wielu mangaków uczyło się stylów rysowania mang pracując jako asystenci u bardziej doświadczonych ludzi. W przypadku CLAMP?a ? żadna z 4 pań jako asystentka nie pracowała, można więc powiedzieć iż są w tej dziedzinie samoukami. W większości ich mang można doszukać się różnorakich prób przedstawienia miłości dwojga ludzi ? także par homoseksualnych (jest ich więcej w porównaniu z pracami innych mangaków). Ohkawa do swoich mang przerzuca także swoje poglądy na temat świata. Wierzy iż ?przeznaczenie to coś, co sam wybierasz?, a nie tajemnicza siła pchająca cię do z góry określonego celu. Widoczne jest to szczególnie w mangach Card Captor Sakura, Tsubasa: Reservoir Chronicle oraz xxxHolic

Plan wydarzeń?

? Czyli co tak naprawdę panie te zmajstrowały. Tutaj zamierzam pominąć prace wydane do roku 1993, a więc skupić się na pracach stworzonych wyłącznie przez ostateczny kwartet pań ( opiszę tylko 4 które sam znam). A więc zaczynamy ? na pierwszy ogień idzie wydana w 1993 roku manga pod tytułem?

Magic Knight Rayearth

Jak zapewne co niektórzy pamiętają, na starym, dobrym RTL 7 leciało anime na podstawie tej mangi ? polski tytuł brzmiał ?Wojowniczki z krainy marzeń?. Manga opowiadała o trzech nastolatkach z zupełnie innych szkół, które przeniesione zostały do fantastycznego świata o nazwie Cephiro, gdzie obdarzone magiczną mocą muszą uratować krainę przed Zagato, który zakochawszy się w ?filarze? krainy ? księżniczce Emaraude ? porywa ją i naraża na zniszczenie cały świat.

Jest to pierwszy obejrzany przeze mnie tytuł związany z CLAMP-em. Seria bardzo przypadła mi do gustu, ale po upływie tylu lat, teraz wydaje mi się? nieco dziecinna. Ale sentyment pozostał.

Youtube Video -> Oryginalne wideo

Opening do anime (łezka się w oku kręci?)

Chobits

Główny bohater ? Hideki Motosuwa, jest młodzieńcem który przyjechał na naukę do Tokio. Wielu mieszkańców posiada humanoidalne komputery osobiste, zwane persocomami. Pewnego dnia Hideki znajduje na śmietniku persokoma, którego zabiera i nazywa Chii. Związana jest z nią (persokomy zwykle mają postać kobiet) pewna tajemnica, którą Hideki stara się rozwikłać z pomocą geniusza-gimnazjalisty Minoru Kokubunji. Seria była pierwszą mangą od CLAMP?a skierowaną do męskiej części społeczeństwa (poprzednie oryginalnie były skierowane do kobiet). Chobits było moją pierwszą przeczytaną mangą (od deski do deski), zajmuje więc szczególne miejsce na mojej liście ulubionych mang.

Tsubasa_ReservoirChronicle_vol1.jpg

04d0892159c1f097_thumb.jpg

Tsubasa: Reservoir Chronicle oraz xxxHolic

Ostatnie dwie mangi są poniekąd ze sobą połączone, więc opisywał je będę w jednym akapicie. Tsubasa jest o tyle mangą niezwykłą, iż na jej kartach pojawiają się miejsca i postacie z większości (jeśli nie wszystkich) wcześniejszych produkcji grupy CLAMP. Historia opowiada o Syaoran?ie, młodym archeologu, aktualnie badającemu ruiny w kraju Clow. W wyniku incydentu, który tam miał miejsce, księżniczka Sakura, (przyjaciółka głównego bohatera), traci pamięć, a Syaoran wyrusza w podróż po różnych by odzyskać kawałki jej pamięci, które uformowały się na kształt piór. By w ogóle dowiedzieć się o potrzebie wyruszenia w podróż zostaje przeniesiony do miejsca zamieszkania tak zwanej Wiedźmy Wymiarów - Y?ko Ichihara. Ta w zamian za pomoc w podróżach żąda od Syaoran?a ogromnej ceny ? cała jego dotychczasowa egzystencja zostaje usunięta ze wspomnień Sakury. Na zawsze. Tsubasa: Reservoir Chronicle opowiada więc o podróży i poszukiwaniu piór ze wspomnieniami. A co z xxxHolic? Jedną z głównych jego bohaterów jest wspomniana Wiedźma Wymiarów. Y?ko prowadzi dziwny sklep, w którym spełniane są życzenia. Oczywiście za odpowiednią opłatą ? nie są to jednak pieniądze. Zapłatą jest coś, co ma tą samą wartość co wypowiedziane życzenie. Pewnego dnia (przed wizytą Syaoran?a) do sklepu przybywa główny bohater tej serii ? Watanuki Kimihiro. Jego problemem jest to, iż bez przerwy atakują go wszelakie zjawy i inne nadprzyrodzone stworzenia (prościej powiedzieć że w jakiś sposób je przyciąga). Y?ko rozwiązuje jego problem ? a ceną jest? praca w sklepie. Od teraz ścieżki Watanukiego krzyżować się będą z różnymi typami ludzi o różnych życzeniach, oraz z wieloma istotami związanymi z japońską mitologią.

Obie te serie polecam z całego serca ? są to naprawdę dobre mangi z ciekawymi fabułami i zaskakującymi zwrotami akcji. Jedyne co może odrzucić, to styl rysowania, który nie wszystkim może przypaść do gustu.

Youtube Video -> Oryginalne wideo

Opening do Tsubasa: Reservoir Chronicle

Youtube Video -> Oryginalne wideo

Opening do xxxHolic

Podsumowanie

CLAMP sprzedał do roku 2007 prawie 100 milionów kopii swoich prac na całym świecie, a daleko im jeszcze do emerytury. Ciekawostką jest to, iż wielu bohaterów ich mang ma albo problemy ze wzrokiem, albo stracili przynajmniej jedno oko (prawe). Powodem tego jest podobno słaby wzrok w prawym oku Nanase Ohkawa. A tak na końcu ? CLAMP po polsku można tłumaczyć jako worek kartofli lub klapę (taka np. od sedesu). Tym pozytywnym akcentem kończę dzisiejszy wpis. Mam nadzieję że się spodobał ? a jeśli znajdziecie jakieś nieprawidłowości ? proszę dać znać w komentarzach. W następnym wpisie prawdopodobnie zrobię sobie przerwę z mangakami i na krótki okres powrócę do standardowego opisywania mang. Do następnego wpisu?

3 komentarze


Rekomendowane komentarze

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...