Skocz do zawartości

Uwaga! Domi pisze!

  • wpisy
    51
  • komentarzy
    260
  • wyświetleń
    64315

Summer Game Party vol. 2


Domi90

471 wyświetleń

Z inicjatywy Koła Naukowego Badaczy Gier, działającego przy Uniwersytecie Łódzkim w nocy z 25 na 26 czerwca odbyła się w Łodzi impreza Summer Game Party vol 2. Wydarzenie to obfitowało w wiele atrakcji, a jego głównym celem było pokazanie, że gry konsolowe i komputerowe dostarczając dużą dawkę rozrywki, stanowią także interesujący przedmiot badań akademickich. Inauguracja rozpoczęła się o 18 wystąpieniem prof. UŁ Ryszarda W. Kluszczyńskiego, który entuzjastycznie wypowiedział się o inicjatywie koła, a także przedstawił program niedawno powstałej specjalizacji kulturoznawczej ? Nowe Media. Następnie Jarosław Wojcieszek, dyrektor Lotto przedstawił słuchaczom zagadnienie gier hazardowych w kontekście teorii zabawy Caillois.

dsc03510w.jpg

Jedna z prezentacji studentów UŁ

Po zakończeniu części rozpoczynającej SGP odbył się pierwszy z czterech paneli teoretycznych, przygotowanych przez studentów kulturoznawstwa. Tematem tego wystąpienia było opowiadanie historii w grach komputerowych. Skoncentrowano się na ewolucji fabuł w grach, wyodrębniono te tytuły, w których historia ogranicza się jedynie do powierzchowności kontekstowej i czerpania z innych mediów (np. Wolfenstein 3D, Doom) oraz gry skupiające się na narratywizacji i tworzące niezwykle wciągającą fabułę. Jako przykłady podano gry Fahrenheit i Heavy Rain. Omówione zostały także pojęcia immersyjności i interaktywności. W drugiej części wystąpienia paneliści opowiedzieli o znaczeniu postaci, przestrzeni i zdarzeń w grach, powołując się na tytuły takie jak: Half-Live, Tomb Raider, Diablo czy Duke Nukem. Ostatnia część wystąpienia dotyczyła relacji między mediami, czyli tego jak np. wątki fabularne z jednego medium rozwijają się w innym ( jest to tzw. opowiadanie transmedialne) oraz na czym polega zjawisko remediacji i remiksowości.

dsc03484g.jpg

Otwarcie strefy Free- Play

Drugi panel traktował o grach on-line, wyjaśniając ich popularność i zwracając uwagę na strukturę społeczną graczy oraz elementy, przechodzące do popkultury. Pojawiło się także zagadnienie Role Play?ingu, czyli odgrywania przez odbiorcę określonych ról podczas rozgrywek; opowiedziano o wrażeniu immersyjności i budowaniu światów gry. Uczestnicy przybliżyli także korzenie gier FPS, fenomen Counter ? Strike?a, wspomnieli również o innych gatunkach gier nastawionych na rozgrywkę sieciową.

Trzecie wystąpienie studentów dotyczyło muzyki w grach. Poruszono aspekty tworzenia utworów na potrzeby konkretnych tytułów, rozwój techniczny muzyki z gier, a także opowiedziano o coraz popularniejszych grach muzycznych

dsc03579t.jpg

Ostatni panel teoretyczny poświęcony był horrorom. Zastanowiono się jakie środki gry przejęły od filmu i literatury, a co zostało wypracowane prze nie samodzielnie. Poruszono także kwestie tytułów, które choć grami grozy nie są, to odwołują się do ikonografii horroru (np. BloodRayne, Left 4 Dead). Zakończeniem tego wystąpienia była refleksja nad grami, których celem jest zabawa z konwencją grozy i parodiowanie klasycznych survival horrorów, a także ogólne uwagi o przewadze japońskich produkcji i rosnącej popularności horrorów.

Równocześnie z wystąpieniami studentów dostępna była także strefa freeplay, w której oferowano możliwość zagrania zarówno w najnowsze gry, przeznaczone na konsole Xbox360 czy też Play Station 3 (Need For Speed Shift 2 Unleashed, Virtua Fighter 5, Fifa 10, ModNation Racers, Tekken 6) jak i te nieco starsze tytuły, dostępne na Pegassusie. Stefa ta cieszyła się największym powodzeniem, niemal nie było chwili, w której nikt nie miałby ochoty rozegrać meczu piłkarskiego czy też stoczyć walki w Tekkenie lub Soul Calibur. Co ciekawe równie dużym zainteresowaniem cieszyły się gry retro, dostępne na wspomnianego już Pegassusa. Zapewne niejednemu uczestnikowi imprezy przypomniały się beztroskie chwile z dzieciństwa, spędzane na graniu w tytuły, które obecnie zazwyczaj nie są znane najmłodszym odbiorcom. Równocześnie istniała także możliwość rozegrania partii w gry planszowe, takie jak: Sabotażysta, Rój, Jungle Speed czy też Carcassone.

dsc03624g.jpg

Trzej najlepsi zawodnicy Tekken 6

Główną atrakcją wieczoru był turniej w Tekkena 6, w którym udział wzięło ośmioro zawodników, pragnących sprawdzić swoje umiejętności. Wszyscy prezentowali wysoki poziom, zacięcie walcząc o zwycięstwo. Niewątpliwie motywacji dodawały atrakcyjne nagrody, którymi były gry komputerowe. Laureat turnieju otrzymał jeszcze gorący egzemplarz F.E.A.R 3.Na zakończenie Summer Game Party odbyła się projekcja filmu Silent Hill, będącego oczywiście ekranizacją gry.

Summer Game party vol2 było wydarzeniem skierowanym zarówno do miłośników cyberrozrywki, jak i osób, które grają rzadko lub wcale. Był to jeden z niewielu eventów, na których gry potraktowane zostały nie tylko jako niezobowiązująca rozrywka, co udowodniły wystąpienia studentów UŁ. Wbrew panującym stereotypom na imprezie pojawiły się liczne przedstawicielki płci pięknej, obalając mit, według którego gry wideo to domena mężczyzn. Zainteresowanie Summer Game Party pokazuje również, że istnieje rosnące zapotrzebowanie na podobne wydarzenia, które w Łodzi organizowane są nader rzadko.

dsc03611y.jpg

1 komentarz


Rekomendowane komentarze

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...