UPDATE! Stare gry vs Windows 7 x86/ATI Radeon (cz1?)
Jak to często bywa po premierze nowego Windowsa znajdzie się masa narzekających osób. Bo albo mają i im gry nie działają, albo nie chcą go, ponieważ z góry zakładają, że po co im jakieś problem? Jest to wg mnie dziwne, ponieważ rezygnować z lepszego i obsługującego więcej rzeczy tylko dla tego, że nie chce się poświęcić 2 minut na wujka Google? Owszem - większy problem mogą mieć posiadacze systemów 64 bitowych bo tam czasem rzeczywiście może być problem. Jednak rok, maksymalnie dwa i posiadanie 64 zacznie być naprawdę opłacalne, więc i wtedy znajdą się rozwiązania dla nich. W dzisiejszym wpisie chciałem pokazać, ze przesiadka na Windowsa 7 w wersji 32 bitowej nie boli. Część rozwiązań może także pomóc poszkodowanym braciom posiadających wspomniane dwa razy więcej bitów (żeby nie powtarzać się niepotrzebnie), ale nie zostało to przeze mnie przetestowane. Poniżej znajdują się opisu, a linki z potrzebnymi plikami do pobrania znajdują się pod koniec. Więc do dzieła.
Soldier of Fortune, Kingpin, Daikatana
Posiadaczy Windowsów Vista i 7 oraz karty graficznej ATI Radeon wraz z wprowadzeniem Catalystów 10.4 czekała niemiła niespodzianka. Gry oparte o engine Quake?a 2 nagle przestały działać. Jeśli gry byłyby słabe (Daikatana podobno jest, ale grać z przyjemnością też się da) nie byłoby kłopotu. Ale niemożność zagrania w hity tego kalibru nie mogła zostać nie zauważona i nienaprawiona. Aby z powrotrm uczynić te gry grywalnymi pobieramy ATIOGLXX, wrzucamy do folderu z grą plik dll i... już. Gry działają świetnie. Jedynie w Soldier of Fortune czasami mogą pojawiać się różnego rodzaju artefakty na urwanych kończynach, ale nie zawsze i z reguły wyświetlane są dobrze. To czy Hexen 2 i Sin także działają sprawdzę jutro i ewentualnie zaktualizuję wpis. Na siódemce jeszcze ich nie odpalałem.
Podobnie Quake 2 także powinien się uruchomić w ten sposób. Jednak na Quake?a 2 jest lepszy wg mnie sposób, który opiszę za chwilę.
Quake 2
Do dzieła. Instalujemy Quake?a 2. No i już tu mogą się pojawić schody na 7, ponieważ instalator bardzo często nie chce ruszać. Więc wchodzimy do napędu, potem folderu Install i ustalamy zgodność z Windowsem 95 dla pliku setup.exe. Rozwiązanie problemu jest proste, ale wspominam o tym, ponieważ w głównym folderze także znajduje się setup.exe i może wydawać się, że powinniśmy próbować jego uruchomić w trybie zgodności. To samo rozwiązanie dotyczy także dodatków jeśli je mamy. Pobieramy paczkę, którą nazwałem Quake 2 Fix, i do folderu Quake?a 2 najpierw instalujemy znajdujący się w niej R1Q2, a następnie wypakowujemy R1GL 0.1.5. Grę uruchamiamy ze skrótu stworzonego przez instalator. Jeżeli mamy też dodatki i chcemy je uruchomić do tego skrótu dodajemy +set game xatrix (wraz z podstawowym parametrem linia komend powinna wyglądać +set vid_ref r1gl +set game xatrix) dla The Reckoning lub +set game rogue dla Quake 2 Ground Zero.
Quake
Jeszcze gdzieś do połowy technikum (które skończyłem rok temu) uważałem, że najlepszym nowym silnikiem do Quake?a 1 był Tenebrae. Z perspektywy czasu uważam, że to był mój błąd. Owszem, Tenbrae oferowało masę współczesnych efektów graficznych, ale łatwo było z nimi przesadzić i żeby utrzymać klimat Quake?a trzeba było spędzić chwilę na konfiguracji. Dlatego teraz polecam Dark Places i jego opiszę. Ściągamy i rozpakowujemy gdzieś na dysku w miejscu w którym nie będzie nam przeszkadzało. Tworzymy skrót do darplaces.exe i w linii komend dodajemy -basedir "ŚCIEŻKA_DO_GRY". Czyli np. jeżeli zainstalowaliśmy grę w C:\Quake do linii komend dodajemy -basedir C:\Quake. W wypadku gdy chcemy uruchomić któryś z dodatków dodajemy odpowiednio -hipnotic (czyli powinno to wyglądać tak: -basedir C:\Quake ?hipnotic) dla Scourge of Armagon lub ?rogue dla Dissoulution of Eternity. Warto dodać, że z engine?u Dark Places korzystała np. gra Nexuiz. Może ktoś pamięta
Blood 2: The Chosen
Nie wiem czy to standard, ale wersja GOG mi się wykrzaczała jak włączałem Nową grę. Co prawda było to spowodowane nie tyle system co po prostu kartą ATI, ale taka wersja zdarzeń była jak raport odnośnie Smoleńska ? ?nie do przyjęcia?. Na szczęście dużo nie trzeba było robić a wystarczyło tylko pomyśleć. A i to raczej z ustawionym niskim poziomie korzystania z energii, żeby za bardzo się nie przemęczać. Rozwiązanie było oczywiste. Uruchamiamy grę, wchodzimy w opcje Advanced, potem 3D Cards i zmieniamy np. na ATI Rage 128. Domyślnie ustawiona była karta nVidii i stąd ten błąd. Teraz posiadacze Radeonów mogą się cieszyć nie tyle z drugiego Blooda co ze znacznie lepszego dodatku do niego. Chociaż i podstawowa wersja jest przyzwoitym shooterem, ale nie tak chorym Nie gwarantuję, że ten sposób zadziała we wszystkich wersjach, ale
Die by the Sword
Nawet wersja z GOG ma częste problemy na 7. Czasem zadziała normalnie, czasem uruchomi się w złej palecie kolorów (w rzeczywistości problem polega na czymś innym, ale tak łatwiej opisać) a czasem przy próbie włączenia gry zwyczajnie wywali do systemu. Na szczęście wiele nie trzeba dużo by gra działała prawidłowo. Wystarczy pobrać DbtS Xtended, wypakować do głównego folderu i uruchomić (poprzez plik xLauncher.exe), skonfigurować i cieszyć się najbardziej realistycznym machaniem mieczem (a także myszką) w historii. Ale o tym za jakiś czas. Czym jest ten DbtS Xtended? Nowym silnikiem graficznym opartym o DirectX 9. Gra wygląda nieznacznie lepiej (ale nie oczekujmy cudów, gra wyszła początkiem 1998, więc trzeba byłoby wymienić znacznie więcej niż sam silnik), oraz obsługuje panoramiczne rozdzielczości. Mod do prawidłowego działanie wymaga podstawowej wersji Die by the Sword (wg pliku readme w wersji z USA, ale na pewno działa na wersji zakupionej w GOG.com), dodatku Limb from Limb (może się mylę, ale ten chyba nie był dostępny w Polsce, więc tak czy tak zostaje wersja GOG
), Microsoft Visual C++ 2010 Redistributable Package (x86), nową wersję DirectXa (wersja z czerwca 2010 spokojnie wystarczy, nawet może być starsza) oraz Microsoft .Net Framework 4.0.
Soldier of Fortune 2: Double Helix
Nie wiem od kiedy ta część nie działa na 7 w normalny sposób, ale na pewno wiele nie potrzeba by cieszyć się z niej. Najprostszym rozwiązaniem jest pobranie TeknoSOF2 - Soldier of Fortune 2 Gold Windows Vista/7 Fix By Reaver. Jak mówi sama nazwa musimy posiadać wersję Gold (czyli grę spatchowaną do wersji 1.03). Robimy backup plików SoF2.exe o SpF2P.exe, wypakowujemy zawartość wcześniej pobranego pliku do głównego folderu gry i uruchamiamy TeknoSOF2.exe. I to wszystko. Autor nie poleca grania na multiplayerze z użyciem Punk Bustera
Manhunt
Hmmm? Nie ma się co tu dużo rozpisywać. Gra standardowo nie działa na systemach Vista i 7 ale łatwo sprawić, żeby mordowanie psychopatów w celu przeżycia było dostępne także na nowych maszynach. Pobieramy Manhunt on Windows Vista and Windows 7 Patcher 2.0 by Aj Collins, instalujemy do głównego foldery gry i? znęcamy się nad osobami, które nie wiedzą co je czeka
Moje spostrzeżenia i podsumowanie
I to wszystko. Prawda, że nie boli? A tego typu rzeczy jest masa na internecie i nawet jeżeli coś nie działa to zwykle daje się to uruchomić po 2-3 minutach szukania i ściągania. Możliwe, że tym tekstem spowoduję, że chociaż jedna osoba wróci do klasycznych tytułów, które wcześniej nie chciały działać. I nie mówię tylko o produkcjach wymienionych w tekście. Bardziej chodzi mi o skłonienie do poszukania rozwiązań na internecie do gier, których tutaj nie ma. Jak sami widzicie tego typu rzeczy są raczej łatwe do odnalezienia i proste w wykonaniu.
Pisanie tego typu tekstu skłoniło mnie także do myślenia co będzie za rok, dwa, kiedy produkcje masowo będą wymagały 64 bitów. Albo będą chociaż lepiej wykorzystywane przez taki system. Przykład? Proszę bardzo. Najnowszy dodatek do Dawn of War ponoć do najwyższych ustawień wymaga takiego systemu. Nowy Battlefield będzie obsługiwał tylko taki. Znając życie z każdym kolejnym miesiącem będzie coraz więcej takich produkcji w zapowiedziach. Ba. Jestem pewien, że Doom 4 będzie taką produkcją. Nie zdziwiłoby mnie lepsze wsparcie już w RAGE'u, ale do premiery zostało tylko pół roku, a skoro do tej pory nie było o tym mowy to raczej 32 bity będą wystarczające. Ale co będzie jak już w końcu zostaniemy zmuszeni do progresu? Będzie to wymagało od nas większych ofiar co do starych tytułów. Chyba, że... w tej chwili najbardziej prawdopodobne wydaje się, że zaczniemy na szerszą skalę korzystać z wirtualnych maszyn. Coś co już zaczyna mieć miejsce na GOGu. Znaczna część produkcji jest odpalana przez odpowiednio skonfigurowanego DOSBoxa. Problemem wydaje się fakt, że wirtualna maszyna Microsoftu jest mało wydajna, a przykładowo VMware Workstation to wydatek 8 stów. Jednak uważam, że i na to znajdzie się jakaś rada. I tym optymistycznym akcentem kończę na dziś.
Linki w kolejności alfabetycznej
ATIOGLXX
http://www.megaupload.com/?d=7G1V0OOP
Dark Places 20100408
http://icculus.org/twilight/darkplaces/fil...ine20100408.zip
DbtS Xtended
http://www.megamods.de/_data/parts/dl.php?file=86
Manhunt on Windows Vista and Windows 7 Patcher 2.0 by Aj Collins
http://gzwn.net/manhuntpatcher/Manhunt%20Patcher%202.0.exe
Microsoft Visual C++ 2010 Redistributable Package (x86)
http://www.microsoft.com/downloads/details...23-37BF0912DB84
Microsoft .Net Framework 4.0
http://www.microsoft.com/downloads/details...9f-b21f31ab88b7
TeknoSOF2 - Soldier of Fortune 2 Gold Windows Vista/7 Fix By Reaver
http://www.teknogods.com/phpbb/viewtopic.php?f=18&t=1224 (link oficjalny, trzeba się rejestrować na forum)
http://www.megaupload.com/?d=QLU3CU45 (plik, który można pobrać z tamtej strony)
PS.
Doom 3
Ten wypadek raczej jasny i pewnie każdy ma grę spatchowaną przez co staje się nieaktualny (i dlatego nie umieściłem go wraz z innymi). Ale jeżeli jednak ktoś by nie wiedział lepiej podać do wiadomości a dużo na napisaniu tego nie stracę. Aby gra uruchomiła się na systemie Windows 7 konieczne jest upatchowanie do wersji 1.3.1, którego można pobrać stąd:
http://doom3.filefront.com/file/DOOM_3_Patch;76460
A ten z kolei wymaga wcześniejszego zainstalowania patcha 1.3 dostępnego tutaj:
http://doom3.filefront.com/file/DOOM_3_Upd...r_Windows;42253
PPS. Kolejne 2 części moich "gier wiecznie żywych" będą gry, które przypomniałem sobie dzięki GOG, a których niestety nie miałem wcześniej na nośnikach (np takiego Unreala posiadam dlatego zostanie pominięty). Najpewnie jeszcze w tym tygodniu
UPDATE (opis jak to jest z grami Hexen 2 i Sin)
Hexen 2 działa bez najmniejszego problemu i nie potrzebuje żadnych modyfikacji. Z ciekawości sprawdziłem także czy gra nie działała by lepiej na tym dll, który podałem i... Po jego zastosowaniu gra zaczęła niesamowicie lagować.
Z Sin jest większy problem bo nie działa ta metoda, którą opisałem w dziale poświęconemu m in Soldier of Fortune. Tzn podobno działa, ale tylko na Catalystach 10.4 (na których z tego co kojarzę w większości wypadków nie jest potrzebna, ale co tam ). Powrót jest jednak średnio opłacalny, ale na pewno coś da się w tym kierunku zdziałać. Tym bardziej, że po krótkiej zabawie już udało mi się grę uruchomić (co prawda w oknie i trybie software, który nie obsługuje akceleratorów, ale to już jakiś sukces)
2 Comments
Recommended Comments