Gry wiecznie żywe - seria Age of Empires
Age of Empires - seria, która nadała kierunek rozwoju grom strategicznym czasu rzeczywistego. Jak to się stało? Jak seria rozwijała się przez te wszystkie lata? Zapraszam do przeczytania krótkiego artykułu o jednej z najlepszych serii gier strategicznych ever.

Wszystko zaczęło się w roku 1997, kiedy to ukazała się pierwsza część serii. Gra umożliwiała nam rozgrywkę jedną z wielu starożytnych cywilizacji, i pokierowaniu ich przez epoki brązu, kamienia, neolitu oraz żelaza. To, czym charakteryzuje się cała seria, to przede wszystkim zbieranie surowców oraz rozwój technologiczny. Aby wygrać daną potyczkę, musimy być lepsi od przeciwnika, musimy dysponować lepszą technologią - na tym właśnie w głównej mierze skupia się rozrywka Age of Empires. Nowością w tego typu grach było budowanie cudów architektonicznych. Aby wygrać nie potrzeba było silnej armii - wystarczyło zbudowanie np. piramid (w przypadku Egipcjan), i utrzymać budynek przez określoną ilość czasu.
Druga część, zatytułowana Age of Empires II: The Age of Kings, ukazała się w roku 1999. I to właśnie od tej odsłony zaczęła się moja przygoda z serią. Tym razem wkraczamy w wieki średnie, aż do wczesnych początków renesansu. Ponownie scenariuszem naszych działań jest Europa. Znowu mamy możliwość budowania cudów, znowu musimy zbierać surowcę, rozwijać naszą cywilizację. Nowością było pojawienie się marketów, gdzie można było handlować surowcami. Poczynając od prostych, drewnianych struktur, kończąc na uniwerstytetach i prostej broni palnej - to właśnie za to darzę tę część dużą sympatią.

Powyżej screen z Age of Empires 2.
Powyżej na screenie możemy zobaczyć mapę stworzoną w kreatorze scenariuszy. W Age of Empires 2 dostępny był kreator map, dzięki czemu samemu można było odtworzyć zdobycie Jerozolimy, czy bitwe pod Hastings, i wziąć w tychże udział 

Ostatnia - trzecia - częśc ukazała się pod koniec roku 2005. Jest to jak na razie jedyna odsłona serii posiadająca grafikę 3D. Tym razem miejscem działania jest Ameryka, Nowy Świat. Do wyboru mamy jedną z dziewięciu nacji: Turcję, Rosję, Francję, Hiszpanię, Wielką Brytanię, Francję, Prusy, Niderlandy, Portugalię. Fabuła gry jest nieco idiotyczna (Rosjanie i Turcy na terenach dzisiejszych wysp Karaibskich? Prusy kolonizujące Florydę? Chyba coś tu nie gra...). Każda nacja w grze dysponuje charakterystycznym dla niej "ficzerem". Przykładowo Anglicy mają lepszą ekonomię, a Rosjanie szybciej mogą szkolić swoje wojsko. Tym razem kampania skupia się tylko na jednej nacji, ukazanej z perspektywy 3 pokoleń. Dwa oficjalne dodatki do gry - Warchiefs oraz Asian Dynasties pozwalają nam pokierować cywilizacjami Wschodu oraz plemionami Indiańskimi.
![4514301180501448_medium[1].jpg](http://gry24.tv/files_img/4514301180501448_medium%5B1%5D.jpg)
Poniżej krótki film prezentujący trzecią odsłonę serii:
Youtube Video ->
Oryginalne wideo
Na rok 2011 została zapowiedziana w pełni darmowa odsłona serii - Age of Empires Online. Nasze miasto-stolica "czynne" jest całą dobę, surowce zbierane są w nim cały czas, nawet gdy jesteśmy offline. Gra przede wszystkim kładzie nacisk na aspekt społecznościowy, o czym świadczy obecność Games for Windows Live (na szczęście w Polsce dostępnego od listopada ubiegłego roku). Wszystko to w pięknej komiksowej oprawie. Przyznać muszę, iż ten projekt szczerze mnie zaintrygował, i liczę, że przy tej grze spędze kilkanaście (jeśli nie kilkadziesiąt) godzin.
A jak Wy wspominacie tą wspaniałą serię?
26 Comments
Recommended Comments