Skocz do zawartości

Dragon's Den

  • wpisy
    44
  • komentarzy
    396
  • wyświetleń
    29188

Tomb Raider okiem El'Dragona, part 6


Gość

503 wyświetleń

Tomb Raider Underworld (2008), czyli jak udoskonalić to, co już istnieje

Nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego Underworld został przyjęty przez niektórych dość chłodno. Owszem, twórcy nie wprowadzili zbyt dużo nowości, a właściwie nie było ich wcale, ale to nie znaczy, że gra musi się przez to robić słabsza. Mi się podobała i była to według mnie najlepsza część serii...

TOMB RAIDER

Underworld

developer: Crystal Dynamics

wydawca: Eidos Interactive

rok: 2008

gatunek: akcja TPP

średnia ocen (metacritic.com): 80%

Zakończenie Legendy potęgowało we mnie chęć zobaczenia ciągu dalszego. Underworld kontynuuje wątek zapoczątkowany właśnie w Legendzie i jednocześnie nawiązuje do samych korzeni serii. Tym razem Lara udaje się w poszukiwania Avalonu - mitycznej krainy zmarłych, w której to ponoć znajduje się jej matka. W tym celu odwiedza Morze Śródziemne, Wybrzeże Tajlandii, Meksyk, wyspę Jan Mayen a nawet Arktykę. Gra jest nieco mroczniejsza od poprzedniczek, ale nadaje jej to niesamowity klimat. Na wspomnianym Morzu Arktycznym Lara spotyka dwie stare znajome - Amandę i Natlę... Tak, tą samą Natlę, którą poznaliśmy w pierwszej części serii. Panna Croft musi znaleźć dwie rękawice Thora - nordyckiego boga piorunów - które dają człowiekowi niesamowitą siłę. Jednak oprócz rękawic pani archeolog musi zdobyć również pas i młot Thora. Z takim wyposażeniem Lara będzie mogła po raz kolejny stawić czoła Natli, która to chce... Nie, nie będę zdradzał.

Fabuła zawiera mnóstwo zwrotów akcji, trzyma w napięciu i naprawdę wciąga. Croft nie ma łatwo... Po zdobyciu pierwszej rękawicy Thora od razu przywłaszcza ją sobie Amanda, drugą ukrył jej ojciec przez co jedna z podróży była prawie na próżno, a do tego zostaje zniszczona jej rezydencja, a Zip... Też nie będę zdradzał. Żeby się nie wygadać fabułę już sobie zostawimy i przejdziemy do rozgrywki.

Ta nie różni się bardzo od tej z Legendy czy Anniversary. Lara ma całkiem spore wyposażenie (oprócz pistoletów mamy między innymi karabinek szturmowy, strzelbę i karabin usypiający, a także linka do wspinania się, czy przeskakiwania większych odległości, latarkę i PDA). W trakcie gry nie ma tylu strzelanin, ile było w Legendzie, a zagadki stoją na nieco wyższym poziomie, ale i tak nie powinny sprawić większych trudności. Zdarza się również, że trzeba się czasem nieco pośpieszyć, ale to standard w Tomb Raiderze. Mamy również okazję pojeździć motocyklem.

tru2011010114295791.jpgSpecjalnie dla Marahina... Masz screena od przodu ;)

Grafika w Underworld jest obłędna. Lokacje, które odwiedzamy są przepiękne. Najbardziej podobała mi się Tajlandia, ta roślinność, ruiny - po prostu pięknie. Sama Lara, jak i inne postacie też są ładne, niemniej wciąż są mało takie... realistyczne, ale nie przeszkadzało mi to zbytnio - przyzwyczaiłem się ;) Fajnie wygląda też deszcz. Niby deszcz jak deszcz, ale był fajny i mi się podobał. Pani archeolog może się ubrudzić podczas, gdy sobie biega po ruinach, krzaczorach i innych takich, ale wystarczy trochę wody i znów jest czysta. Ogólnie grafika stoi na wysokim poziomie, a patrząc na wymagania (które duże nie są) nawet na bardzo wysokim.

Nie wiem dlaczego, ale bardziej niż na grafikę zwracam uwagę na dźwięk. U mnie nie musi super świetna grafika, ale udźwiękowienie już jak najbardziej. I w Underworld jest on naprawdę świetny. Muzyka, która nam towarzyszy jest naprawdę miła dla ucha. Odgłosy przyrody (szczególnie w mojej ulubionej Tajlandii) są bardzo realistyczne. Nie mam również zastrzeżeń do głosów postaci, które zostały nagrane również bardzo dobrze. Także dźwięk rewelacyjny...

Gra jest liniowa, jak każdy inny Tomb Raider (aż się dziwię, że nie wspomniałem o tym w poprzednich reckach), ale nie jest to (bynajmniej dla mnie) jakoś specjalnie niewygodne, bo do tego również się przyzwyczaiłem. Underworld jest dłuższy od Legendy, za pierwszym razem przeszedłem ją w ponad siedem godzin, co w porównaniu z poprzedniczką (pomijając Anniversary) jest naprawdę sporym krokiem naprzód.

tru2011010114183902.jpgAle fajne drzewo...

Underworld jest według mnie pozycją obowiązkową dla fanów serii, bo mimo tego, że praktycznie nie ma w niej niczego nowego, to rozgrywka jest wciągająca. Martwić może tylko brak bossów i taka niezbyt emocjonująca końcówka, ale nie jest to jakiś wielki minus. Gra mi się bardzo podobała i jest godną kontynuacją Legendy. Jednocześnie jest to już ostatnia część serii, gdyż jak już wiemy Crystal Dynamics tworzy nowego, zupełnie innego Tomb Raidera, który ma być rewolucją w historii serii. Tym bardziej polecam zapoznanie się z całą trylogią stworzoną przez "Kryształowych", bo według mnie to właśnie oni od początku powinni tworzyć serię. Niestety Core Design nie dorasta im do pięt, nawet pomimo dwóch pierwszych, bardzo dobrych zresztą części, bo cóż z tego, skoro później postanowili sobie spocząć.

Życzę całej ekipie Crystal Dynamics powodzenia w tworzeniu nowego Tomb Raidera i niech okaże się rewolucją, ale nie taką, jaką był Anioł Ciemności.

To już ostatni tekst opisujący klasycznego Tomb Raidera. W następnym opiszę Larę Croft i Strażnika Światła oraz wyjaśnię za co lubię Larę Croft i całą serię, co mnie do niej zachęciło i jakie emocje towarzyszyły mi podczas grania.

tru2010123015544699.jpgMyślałem, że te żelki są fajne, ale one parzą ;)

PLUSY:

+ obłędna grafika

+ rewelacyjne udźwiękowienie

+ wspaniała fabuła

+ znakomita grywalność

+ zwroty akcji

+ i wszystko inne

MINUSY:

- brak bossów

- średnio emocjonująca końcówka

OCENA: 9+/10

Recenzję dedykuję Ylthin i chuuninowi, a screeny Marahinowi

Pozdrawiam

4 komentarze


Rekomendowane komentarze

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...