Kobiety w grach, część 2
Jakiś czas temu pisałam o wyglądzie żeńskich bohaterek w grach, dzisiaj skupię się na ich charakterze, opisując kilka symptomatycznych cech, które determinują te postaci.
Pierwszym typem, jaki wyróżnię są kobiety- intelektualistki. Prezentując tę kategorię mam na myśl nie tylko sympatyczne okularnice, które całą energię skupiają na tajemniczych badaniach ani złośliwe i sfrustrowane kujonki, ale oczytane i wykształcone kobiety, używającej swojej wiedzy w praktyce. Przykładem takiej postaci jest Lara Croft z cyklu gier? Tomb Raider?. Domyślam się, że zaraz padną zarzuty, że głównym zadaniem Lary jest rozwiązywanie zagadek, skakanie po lianach i oczywiście strzelanie. Zgadzam się, że panna Croft robi te wszystkie rzeczy, ale oprócz tego wielokrotnie wykazała się ponadprzeciętną inteligencją w zgłębianiu przeróżnych tajemnic i łamigłówek. Ponadto odebrała staranne wykształcenie w szwajcarskiej szkole i biegle włada kilkoma językami. Kategorii tej doskonale odpowiada także postać ambitnej pani antropolog Aliny Cedrac z gry ?Alone in the dark?.
Kolejny rodzaj bohaterek to praworządna i nieustraszona policjantka, która z poświęceniem i narażeniem własnego bezpieczeństwa tropi wszelkiej maści złoczyńców. Moim zdaniem, wzorem odpowiadającym temu opisowi jest Carla Valenti z ?Fahrenheit?a?. Kobieta w duecie z Tyler?em Miles?em próbuje odnaleźć sprawcę brutalnego zabójstwa popełnionego w niewielkiej restauracji. Oczywiście w trakcie rozgrywki śledztwo komplikuje się coraz bardziej, a gracz razem z panną Valenti podąża tropem mordercy, mając okazję dość dobrze poznać bohaterkę. Podobnie rzecz ma się w przypadku Konoko z gry ?Oni?.
Obok policjantki w grach konsolowych i komputerowych często pojawia się także kobieta- szpieg. Piękna i błyskotliwa postać ma za zadaniem przeniknąć do konkretnej organizacji i poznać jej najlepiej chronione tajemnice. Przy tej kategorii od razu na myśl przyszła mi Cate Archer z gier ?No One Lives Forever ? 1 i 2. Zabawna, dowcipna i pełna gracji kobieta przywodzi na myśl bohaterki klasycznych szpiegowskich powieści.
Na pewno większość kojarzy także tzw. ?twarde babki?, które są odważne, niebezpieczne i potrafią walczyć równie dobrze (a często nawet lepiej) jak mężczyźni. Takich kobiet w grach można spotkać dość dużo, ale dla mnie jednymi z bardziej wyraźnych postaci są: Jill Valentine (?Resident Evil ?) i Mona Sax (?Max Payne?). Obie kobiety bez wahania pokonają nawet najgroźniejszego przeciwnika, nie tracąc przy tym zimnej krwi i opanowania. Warto wspomnieć także o bezwzględnej dhamiprzycy Rayne z ?BloodRayne?.
Jednymi z bardziej interesujących bohaterek są poszukiwaczki przygód. Nieustraszona prawniczka Kate Walker (?Syberia?), która musi odnaleźć tajemniczego Hansa i zmierzyć się wieloma przeciwnościami lub niezależna April Ryan (?The Longest Journey?), zmuszona sprostać własny koszmarom, idealnie ilustrują tę kategorię.
Nie mogę pominąć też niechlubnego gatunku postaci, idealnie wpisujących się w schemat słodkich idiotek. Kobiety te nie potrafią nic, z wyjątkiem ładnego prezentowania własnej osoby i szukania pomocy przy najmniejszym wyzwaniu. Do najsłynniejszych księżniczek z pewnością można zaliczyć Brzoskwinkę z ?Super Mario?
Ostatnim typem kobiet w grach są tzw. towarzyszki. Gracz nie ma możliwości wcielenia się w nie, ale są na tyle wyraziste, że warto o nich wspomnieć. Błyskotliwa Alyx Vance (?Half-Live?) czy Triss Merigold (?Wiedźmin?) to idealne towarzyszki głównych postaci. Wykazują się inteligencją i samodzielnością. Ponadto mają także większa, bądź mniejszą słabość do bohaterów.
Jak widać kobiety w grach, podobnie jak w rzeczywistości, przyjmują wiele ról i postaw, kojarzonych zazwyczaj z męskością. Spośród wymienionych przeze mnie kategorii nie potrafię wyróżnić tej najważniejszej, bądź najczęściej spotykanej. Życzyłabym sobie, aby w przyszłości żeńskie postaci były coraz bardziej złożone charakterologicznie, co znacznie wpłynęłoby na możliwość identyfikowania się z nimi.
9 Comments
Recommended Comments