Kobiety w grach, część 1
Na wstępie muszę zaznaczyć, iż to nie jest żaden feministyczny wpis, atakujący twórców i producentów gier, ale moje refleksje i zupełnie subiektywne odczucia.
Grając w grę, której główną bohaterką jest kobieta coraz częściej łapię się na myśli, że nie potrafię się z nią utożsamić i wczuć w jej przygody. Nawet, jeśli rozgrywka jest ciekawa i zajmująca to bohaterki są bardzo konwencjonalne i uproszczone- zwłaszcza w kwestii wyglądu. Na dodatek albo zachowują się jak mężczyźni, czyli strzelają i uprawiają sztuki walki albo są przesłodzonymi królewnami, typowymi dla gier dziecięcych. Czerń albo biel i właściwie nic po środku. Charakter i osobowość tych bohaterek to zupełne inne zagadnienie i temat na kolejny wpis. Teraz natomiast przyjrzę się bliżej samemu ich wyglądowi i najczęściej spotykanym jego cechom. Pokuszę się nawet o wyróżnienie dominujących typów żeńskich postaci, jakie możemy spotkać w grach komputerowych czy konsolowych.
Na pierwszy plan wysuwają się bohaterki nazwane przeze mnie ?nadkobietami?. Noszą bardzo skąpe stroje, eksponujące jak najwięcej ciała i podkreślające seksualność. Głównym ich atutem zazwyczaj staje się ruchliwość i sprawność fizyczna, dlatego często pojawiają się w bijatykach. Nagość w grach nie oburza mnie, ani specjalnie nie przeszkadza. Jednakże utożsamienie się z kobietą, której na każdym kroku podskakuje ogromnych rozmiarów biust, a spod opiętych szortów wyzierają pośladki, jest nieco utrudnione. W takich przypadkach zastanawiam się zawsze, dla kogo taka bohaterka została stworzona. Dla kobiet, które mają okazję wcielić się w postać tej samej płci czy raczej dla mężczyzn, mogących nacieszyć oczy takimi widokami? ?Nadkobietą? jest na przykład Ivy z Soul Calibur.
Drugim wyróżnionym przez mnie typem żeńskich postaci jest przeciwieństwo ?nadkobiet?, czyli ?chłopczyce?. W tym przypadku aż ciśnie się na klawiaturę powiedzenie ?ze skrajności w skrajność?, ponieważ takie bohaterki nie mają w sobie niemal żadnego pierwiastka kobiecości. Wąskie biodra, mały biust i krótkie włosy. W przeciwieństwie do wyżej wymienionych postaci są ubrane od stóp do głów, najczęściej w męskie ciuchy takie jak: spodnie bojówki, wojskowe buty i kurtki. Przykładami ?chłopczyc? są Faith z Mirror ?s Edge , Asuka z Tekken?a oraz Ruby z Wet.
Na koniec zostawiłam kategorię, równoważącą te wyżej wymienione, opisującą postaci, które są po prostu ?kobiece?. Bohaterki ubrane w seksowne, ale nie wulgarne stroje, mogą podobać się graczom obojga płci. Przy wykonywaniu męskich czynności nic nie tracą ze swojego stylu i delikatności. Najlepszym przykładem takiej postaci jest Cate Archer z gry No One Lives Forever. Z gracją i wdziękiem zabija przeciwników, przy użyciu profesjonalnej broni oraz zabawnych szpiegowskich gadżetów ( np. aparat fotograficzny w pomadce do ust). W ostatnich częściach cyklu Tomb Raider także Lara Croft zmieniła się w taką ?kobiecą? postać. Zarysowany owal twarzy, mniejszy biust, lekkość poruszania się i ładniejsze proporcje ciała mówią same za siebie.
Chciałabym w grach widzieć jak najwięcej postaci, przypominających te podane przeze mnie w ostatnim przykładzie. Mam nadzieję, że stopniowo będą one wypierać stereotypowe i nudne żeńskie bohaterki, które obecnie dominują. Oczywiście sam wygląd nie decyduje o stopniu utożsamienia się z daną bohaterką i dobrze, gdy twórcy obdarzą ją oryginalnymi cechami i umiejętnościami. Jednak wygląd jest ważny, bo to on decyduje o tzw. Pierwszym wrażeniu
8 komentarzy
Rekomendowane komentarze