Skocz do zawartości

Wieczór z Planktonem

  • wpisy
    46
  • komentarzy
    200
  • wyświetleń
    30234

Czym dziś jeżdżą na wschodzie. Krótki przewodnik po rosyjskich autach


Plankton

2224 wyświetleń

Czy wiemy, czym dzisiaj jeżdżą nasi rosyjscy przyjaciele? Kilka słów o trochę innej ale jakże ciekawej współczesnej wschodniej motoryzacji.

GAZ Wołga Siber
_126553_008.jpeg
Ładny, prawda? To nowy GAZ Wołga Siber. Zaprezentowano go pierwszy raz na MosIAS Auto Show w Moskwie w 2007 roku a produkcję rozpoczęto rok później. Oferowany w dwóch wersjach silnikowych: 140-konnym 2.0 oraz mocniejszym o trzy konie 2.4 (oba benzynowe). Mocniejsza wersja oferowana jest z 4-stopniowym automatem. Uważam, że to najładniejsze z rosyjskich aut, niebędące kolejnym stylistycznym archaizmem. Ile za takie cacko? Nowa Wołga Siber w wersji 2.4 Comfort (lepiej ocenianej od 2.0) z automatem kosztuje 516400 rubli.

GAZ-31105 Wołga
_volga-3.jpg
Nowa wersja GAZa-3111 zaprezentowanego w 1998 roku. Oferowana ze 123-konnym motorem 2.3 a po 2006 także z silnikiem Chryslera o pojemności 2.4. Wołga 31105 jest produkowana od 2004 roku a w 2007 przeszła lekki face lifting. Do ceny samochodu niestety nie dotarłem (nie znam na tyle rosyjskiego).

Łada Kalina (1119)
lada_kalina_4.jpg
Zaprezentowana w 1999 roku jako niewielki 5-drzwiowy hatchback w wersjach z silnikami 1,6 i 1,4 kolejno 81 i 90-konnymi. Produkcje seryjną rozpoczęto dopiero w 2005 roku a rok później wprowadzono wersję GTI 1,6l o mocy 116 KM oraz wersję 4x4 ze 100-konnym silnikiem 1,8l. Do dnia dzisiejszego wprodukowano auto w wersjach hatchback, sedan oraz kombi zammienie w kolejnych latach produkcji. Nowa Łada Kalina dostępna jest za około 42-44 tysiące złotych w zależności od wersji i wyposażenia.

Łada 110
lada_110_duzy.jpg
Kompakt produkowany od 1996 roku do dziś w kolejnych wersjach (obecnie 112). Do 2004 roku dostępny w dwóch wersjach z silnikami 1.5l 77 i 92-konnymi, po 2004 zastąpiono stare silniki dwiema nowymi jednostkami 1.6-litrowymi o mocy 80 i 89 KM. Seria 11x swój kres będzie miała w tym roku, dziurę w rynku załata nowa Łada Priora w wersji coupe. Na tenże wehikuł będziemy musieli uszczuplić portfel o co najmniej 26 tysięcy złotych a jeśli marzymy o rodzinnym kombi to będziemy musieli wyłożyć dodatkowe dwa do czterech tysięcy złociszy na wersję 111.

Łada Priora
lada_priora.jpg
Rynkowy konkurent Wołgi Siber. Priorę zaprezentowano w 2003 roku, natomiast w 2007 wprowadzono ją na rynek rosyjski. Europejscy nabywcy musieli wstrzymać się rok na międzynarodową premierę. W gamie silników mamy trzy 1.6-litrowe jednostki: 81, 98 i 125-konną (ostatni dostępny w wersji Priora Sport). Podobnie jak Kalina, Priora powstała w wersjach hatchback, sedan oraz kombi jednak w styczniu tego roku pokazano nową Priorę, Priorę Coupe. Ciekawostką związaną z modelem jest jego udział w serii wyścigów WTCC. 280-konna Priora zapiała się na kartach historii motosportu głównie tym, że wyścigi kończyła zazwyczaj na szarym końcu... Przyjemność posiadania takiej bryki będzie nas kosztować w granicach 40 tysięcy złotych.

Łada Niva
lada_niva_2.jpg
Amerykanie mają Jeepa Wranglera, Brytyjczycy stworzyli Land Rovera Defendera, niemiecki przemysł motoryzacyjny dał nam Mercedesa Geländewagen. O czym mowa? O legendarnych królach bezdroży, terenówkach, które do dziś powstają w prawie niezmienionej formie. Rosjanie a właściwie sowieci postarali się o tyle, że takie legendy niewytyczonych szlaków mają dwie, mowa o Ładzie Nivie i UAZie 469B. Pierwsze z aut, Łada Niva swój początek miała w 1977 roku. Niva bazowała na licencyjnych technologiach Fiata, jednak część podzespołów stworzono w fabrykach WAZ (obecnie Łada). Samochód charakteryzował się stałym napędem na cztery koła przenoszonym poprzez centralny dyferencjał posiadający możliwość blokady, na przedni i tylny most. Niva była po prostu fajna, bo co mogło sprawić więcej radości w szarym, socjalistycznym świecie niż możliwość poszalenia na bezdrożach. Ten samochód ujarzmia dzikie drogi z dwiema montowanymi wersjami silników benzynowych: 1.6 i 1.7 o mocy 72KM. Pojawiły się też egzemplarze z silnikami przeróżnej mocy i pojemności (niektóre to diesle) montowanymi na zamówienie. Dziś w ofercie producenta "Nivy" nie znajdziecie, starą nazwę zastąpiło po prostu "4x4" jako, że właścicielem nazwy "Niva" jest koncern GM (powstał Chevrolet Niva). Niva nie upadła wraz z Żelazną Kurtyną z prostego powodu, nie jest niezawodna czy jakaś szczególnie dobra, jest tania. Łada 4x4 z 2009 roku kosztować nas będzie 39 000 zł a cena kilkuletniego auta jest naprawdę symboliczna ( 2008-15 000zł, 2000-6500zł).

Łada Oka
lada_oka_0.jpg
Małe, miejskie autko. Łada Oka to takie rosyjskie Cinquecento lub Tico. Malutki, bo zaledwie 600-kilogramowy samochodzik powstał jeszcze za Żelazną Kurtyną w 1988 roku, produkowany jednak był aż do 2008 roku. Łada oferowała Okę z dużą gamą silników od malutkiego, 30-konnego silnika o pojemności 650cm3 aż do 50-konnego silnika 1.1. Oka to największy sukces Łady na rodzimym rynku, na rosyjskich ulicach spotkać ją można na każdym kroku, stała się niesamowicie popularna dzięki swojej prostocie oraz dostępności części. Okę produkowało wiele fabryk, między innymi fabryki KamaZa (KamaZ Oka) czy SeAZa (SeAZ Oka), powstawała także poza granicami Rosji na przykład w Azerbejdżanie. Z biegiem lat zainteresowanie spadało, auto było przestarzałe i jak na to, co oferowało za drogie. Produkcję zakończono, jednak jeszcze w tym samym, 2008 roku zaprezentowano Okę II. Do ceny Oki niestety nie dotarłem. Ciekawostka:Oka powstała także w wersji pick-up oraz cabrio.

Część druga powstanie, jeśli temat wzbudzi zainteresowanie !

5 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...