Wszyscy szaleją, ja również...
Jak wiadomo wczoraj ukazało się demko mafii 2. W większości zostało przyjęte dosyć gorąco. Między falą "ohów" i "ahów" można było dostrzec kilka negatywnych komentarzy... i po części się z nimi zgadzam, ale o tym później.
Godzina 9:20 (około), steam dostarczył wersje demo Mafii. Nie zastanawiając się zbyt długo postanowiłem pobrać, tym bardziej, że na Mafię II oczekuje już 8 lat. Z moją prędkością internetu pobrała się około 11:30. Włączyłem i... zaniemówiłem. Pierwsze co rzuciło mi się w oczy to płynność gry. Na moim leciwym piecyku wyciągam naprawdę dużo klatek (Z reguły koło 20, choć czasem w porywach, w niektórych miejscach do 28! Na pentium 4 i geforcie 8400!).
Graficznie... cóż by rzec o grafice. Urzekła mnie! Wysokiej rozdzielczości tekstury, nawet na najniższych szczegółach (no może nie wszystkie), pełno kolorów... coś pięknego. Śmiało mogę powiedzieć, że graficznie jest lepiej od GTA IV. W produkcji rockstara, tekstury były rozmyte i miasto było strasznie szare (mówię o wersji konsolowej). Rozumiem, wielka metropolia i w ogóle, ale czasami ta monotonność kolorów nudziła, tak samo jak w Gears of war. Woda jest świetnie wykonana, a twarze bohaterów są takie ludzkie. Blizny, zmarszczki, zadrapania... wszystko to wygląda tak rzeczywiście, przecież facet w wieku 30 - 40 lat nie będzie miał gładkiej cery jak pupa niemowlaka.
Misja przestawiona w demie jest najprawdopodobniej inna, w mniejszym lub większym stopniu, od tej którą zobaczymy w pełnej wersji. Na filmików promujących i pierwszych gameplayach, ta misja dzieje się podczas zimy. Szkoda, ze jest ucięta w połowie, ale wyczucie zakończenia dema naprawdę świetne. Coś jak odcinki Skazanego na śmierć. Muzycznie jest świetnie. Już sam motyw w menu powala, a stacje muzyczne puszczają same hity z epoki. Inaczej jest jednak przy dźwiękach środowiska. Jakoś nie za bardzo mnie urzekły...
No ale dosyć pitolenia! Nie będę recenzować demka, bo po pierwsze, to wersja próbna, nie finalny produkt, a po drugie nie umiem i nie lubię pisać recenzji... Ten wpis miał mieć trochę inną treść. Otóż chciałbym porozmawiać nt. wszystkich "Wad" dema. Dużo ludzi wypomina drobne usterki mafii, co chciałbym skomentować.
1.Najczęściej chyba gracze narzekają na model jazdy... No niestety, muszę Im przyznać rację. Model jazdy okazuje się być zbyt arcadowym. Niby można brać pod uwagę fakt, że pierwsza mafia miała do zaoferowania starsze, cięższe i słabsze maszyny, co wpływało na ich zachowanie się na drodze ale tutaj jest to troszkę przesadzone. Samochody prowadzą się w stylu GTA czy ojca chrzestnego. W ogóle nie mogę poczuć, że prowadzę samochód. Raczej kartonowe pudełko. Zmiana modelu jazdy na tryb symulacyjny dużo nie pomaga. Większość samochodów zaczyna ślizgać się jak na lodzie. Sądzę, że w finalnej części zostanie to naprawione, tym bardziej, że będziemy mieć odo dyspozycji różne warunki pogodowe. Może samochody w demie tak kiepsko się prowadzą, z powodu tego, że w oryginalne ta misja odbywała się w zimę? Być może, czas pokaże.
2.Vio nie umie skakać!? Wspina się i wskakuje na ogrodzenia, samochody, schody itp. Tylko dlaczego nie możemy wykonać... jakby to nazwać... spontanicznego skoku? Tego nie wiem, może autorzy uznali to za nieprzydatną opcje... tylko czy rzeczywiście tak jest? A co jeśli będę chciał przeskoczyć przez przerwę w drodze/ścieżce/budynku itp. Wiecie jacy są poszukiwacze ciekawostek. Bez skakania będzie to trudniejsze.
3.Strzelanie w samochodzie. No to mi się nie spodobało... dlaczego nie możemy strzelać prowadząc samochód? "Stawiamy głownie na pościgi, dlatego usunęliśmy strzelanie bla bla bla..." Może i misje nie będą tego wymagać, ale taka opcja powinna na stałe być w grze. Nic by ona nie zmieniła, a uciekanie policji byłoby łatwiejsze.
4.Jeśli przy policji jesteśmy.Policjanci nie mogą aresztować Vita. Kiedy coś przeskrobiemy i pojawi się ikonka kajdanek, funkcjonariusz będzie chciał nas aresztować. Wówczas podejdzie do nas, a vito zacznie klęczeć z rękami na głowie. Mamy wtedy do wyboru łapówkę albo ucieczkę. Nawet jak czas się skończy to automatycznie włącza się opcja ucieczki. Dlaczego tak jest? Moim zdaniem dlatego, że w obszarze, który mamy udostępniony nie ma posterunku policji? Mam nadzieję...
5. Vito nie umie pływać. W sumie to żaden problem, Tommy też nie umiał i dało się grać. W mafii II mamy jeszcze tą możliwość, że zostaniemy "zrespieni" na brzegu kiedy wpadniemy do wody autem. Mi takie rozwiązanie nie przeszkadza, ale w dobie dzisiejszych gier to trochę za mało (Gta - bohater umie pływać, ACII - Ezio w stosunku do Altaira, również). Być może to dlatego, że w demie mamy ograniczenia mapy? Jeśli weszlibyśmy do wody, moglibyśmy dopłynąć do drugiej wyspy... Tyle, że co za problem postawić ścianę graficzną?
6. Brak zmiennej pogody i efektu dnia i nocy. Jeśli sobie dobrze przypomnimy, w pierwszej mafii też nie było czegoś takiego. Każdy rozdział miał przypisaną pogodę i porę dnia. Budowało to klimat. Wyobraźcie sobie teraz "wycieczkę na wieś" za dnia, w słoneczny dzień. Czar pryska?
7.Model uszkodzeń. Może nie jest liczony w czasie rzeczywistym, ale wygląda schludnie. Wątpię by to zmieniło się do pełnej wersji.
8. Łee, Vito wsiada do każdego samochodu. A gdzie włamywanie? - No w sumie nie wiem dlaczego Tommy musiał uczyć się otwierać zamki jak mógł wybić szybę czy przeskoczyć przez drzwi w kabrioletach. Czy to traci na realiźmie? Wątpię, uważam, że gra zyska przez to na grywalności. Każdy samochód będzie stał otworem, a nie tylko te, które otwierać się nauczymy. Co do włamywania, słyszałem, że w finalnej wersji ma być wytrych.
9. Mały wachlarz broni. Ludzie, to jest wersja demo. Nie mamy dostępnych wszystkich broni, a autorzy nie udostępnili jeszcze pełnej listy rozpylaczy i kropideł. Wiadomo tylko, że nie będzie pisane postrzelać nam z lupary...
10.Fizyka - silnik Rage i euphoria to to nie jest, ale kubły, słupy i inne tego typu rzeczy zachowują się w sposób nienaganny. Trochę inaczej to wygląda, kiedy zostaniemy potrąceni przez wóz, czy kiedy my kogoś potrącimy. Wygląda to jak w San andreas, bez polotu i ragdolla. Mam nadzieję, że to poprawią.
11. Mało samochodów i powtarzający się przechodnie - Demko waży 1GB. nie sądzę, by pełna wersja również była mała. Między innymi ze względu, że w demie nie mamy pełnego wachlarza samochodów. Pomogło to odchudzić grę, tak samo jak fakt, że nie wrzucili wszystkich modeli postaci. Co do pojazdów, ludzie narzekają na brak różnorodności, że w gta jest ich więcej... No trudno, zebyśmy w latach 50 latali śmigłowcami czy wielkimi samolotami. Nie wiadomo, być może w finalnej wersji zostaną oddane do dyspozycji jakieś łodzie czy specyficzne pojazdy (Traktory?). Szkoda, że najprawdopodobniej nie będzie jednośladów.. ale jak sobie przypomnę filmy z tej epoki, to nigdy ich tam nie było. Trzeba brać pod uwagę, że gra nie dzieje się we współczesności, jak GTA.
Jej, dużo tego... a było jeszcze więcej ale jak to często bywa, połowy zapomniałem. Ogółem, mam nadzieję, że Czesi w finalnej wersji poprawią kilka tych drobnych niedoróbek i gra będzie naprawdę fajna. Do premiery coraz bliżej, nie mogę się doczekać końcowego efektu. Według mojego zdania, ta gra ma duży potencjał i możliwości by zostać grą roku. Nie powinno porównywać się jej do GTA IV, chociaż sam to robiłem... po prostu wydaje mi się, że te gry dużo się od siebie różnią. Pierwsza mafia nie była takim sandboxem pełną michą. W dodatku nie możemy na starcie skreślać mafii (dużo tak uczyniło). W końcu to demo i nie wiadomo z jakiego okresu produkcji gry ono pochodzi. Cóż nie pozostaje nic tylko czekać i przekonać się czy ta gra okaże się lepsza od poprzedniczki. Swoją drogą to to demko nie zaspokoiło mojego głodu, a wręcz przeciwnie... jeszcze go zwiększyło.
A jakie jest Wasze podejście do w/w argumentów? Co Was denerwowało, a co Was zaskoczyło? Zapraszam do pisania komentarzy.
/edit
Chodząc po www.tvgry.pl znalazłem gamplay mafii 2 z e3. Data publikacji tego filmiku to 18 czerwca. Co ciekawe, Krzysiek gra w tą samą wersję dema co my mieliśmy okazję. Oznacza to, że to demo ma ponad 2 miesiące i mogło się w grze już wiele zmienić.
4 Comments
Recommended Comments