Jump to content

Zonk?

  • entries
    37
  • comments
    120
  • views
    11,420

Starość, nie radość


PIMP

154 views

Ja rozumiem, że od starych gier nie można wymagać zbyt wiele... ale od początku. Ostatnimi czasy, dorwałem nową odsłonę Splinter cella. Co tu dużo mówić, trochę się zawiodłem. Nie tylko z powodu optymalizacji (grałem w wielkich męczarniach 15 fps. Wiem, nikt mnie do tego nie zmuszał, ale jako fan Sama Fishera chciałem poznać kolejny epizod jego historii) ale i również nowego systemu gry. Nie będę bawił się w recenzenta, (w przedostatnim numerze CDA jest obszerna recka) lecz powiem tylko tyle, ta gra to już nie skradanka, a beznadziejna strzelanina, która nie wprowadza nic nowego. Nic tylko, zaznacz, zniszcz i ucieknij przez okno. No ale wracając do głównego wątku tego wpisu...

Otóż postanowiłem przypomnieć sobie historię nowoczesnego ninja od początku. Przeszukałem stosik pudełek z Cda i znalazłem tą płytkę, której szukałem. Cover sprzed kilku lat (nie pamiętam nr, a nie chcę mi się szukać na nowo) zawierał dwa hity. Pierwszą odsłonę gothica i splinter cella. Na pudełku widniał jakiś elf z Tolkiena (mi się on z Geraltem kojarzy ^^) Wrzuciłem płytkę i zainstalowałem. Włączam grę. Tak jakoś się składa, że zawsze przy pierwszym włączeniu gry, wchodzę w opcje graficzne. No więc ustawiam wszystko na maxa, bo gra dosyć stara, więc powinna hulać. I tu pojawia się pierwszy problem... rozumiem, że w 200(2 czy 3?) nikt nie myślał o monitorach w formatach 16:9 i dlatego nie ma żadnych panoramicznych rozdzielczości. No cóż, jakoś musiałem przemęczyć się z faktem, że przy każdym włączeniu będę zmuszony przestawiać monitor na 4:3. Pierwszy raz przechodziłem Splinter cella kilka tygodni po premierze, kiedy to pożyczyłem grę od brata. Chodziła na sprzęcie 128mb, jakimś tam procesorku 1GHz i karcie GeForce MX 2 64mb. Wiadomo, wtedy jeszcze karty nie miały shaderów (GF 3 miał), ba nie wiedziałem nawet co to jest. No ale pamiętałem kilka obrazów, szczególnie kilka lokacji, w których Sam rzucał śliczny cień. Pamiętałem również, jak recenzenci zachwycali się dbałością o szczegóły cieni, tym, że nawet ćmy latające wokół lamp rzucały realne cienie.

Przechodząc tę grę ponownie (dzisiaj) przypominały mi się te sceny. Zacząłem zastanawiać się, czy mi się to śniło, czy być może to co pamiętam, pochodziło z innej odsłony splinter?a. Niemniej nie zastanawiałem się nad tym, aż do misji (chyba chińska ambasada.) w której najemnicy mieli latarki, którymi bezczelnie mogli nas oświecić kiedy zwisaliśmy im nad głowami. Tylko tu pojawi się problem. Owszem, wrogowie byli wyposażeni w latarki, ba nawet w najgłębszych ciemnościach mnie dostrzegali bez rzucania w moja stronę strugą światła. Zacząłem się zastanawiać o co chodzi? Doszedłem do wniosku, że to pewnie coś nie tak ze sterownikami karty graficznej. Wszedłem w panel nvidii. Miałem wszystko ustawione na najniższe, ponieważ gram w wymagające gry, a to ponoć przyśpiesza płynność o kilka fps?ów (mam 7300GT 256mb, sami rozumiecie.) Ustawiłem wszystko na On i High i wbiłem ponownie do gry. Ku mojemu zdziwieniu nic się nie zmieniło. Doszedłem do wniosku, że sceny, które pamiętałem miały miejsce w rzeczywistości i, że prawdopodobnie mają coś wspólnego z tymi latarkami. W takim przypadku? GOOGLE POMOŻE!

Jak pomyślałem, tak zrobiłem. Szperam i szperam. Co się okazuje? A no, że karty z serii GeForce 6xxx, 7xxx, 8xxx itd. Nie wyświetlają cieni w splinterze. Chłonąc kolejne tematy, w końcu znalazłem ten jeden, który pomógł mi rozwiązać problem. Był to temat na jakimś forum, poświęconym serii z Samem Fisherem. Pewien użytkownik doszedł do tego, jak to naprawić. Wrzucił drobny pliczek .ini, który wystarczyło podmienić z tym w katalogu gry. Świetnie, cienie wróciły, gra od razu poprawiła się na jakości. Z bananem na buzi włączam level w rzeźni. Całe szczęście, że znalazłem ten pliczek. Sądzę, że bez niego nie przeszedłbym tego poziomu. (Ci co grali, wiedzą, że jest to dosyć nieprzyjemny moment, kiedy dwóch wartowników oświetla podwórko, w którym roi się od min przeciwpiechotnych.) Właśnie skończyłem grę i postanowiłem zagrać w drugą odsłonę serii... I co się okazuje? To samo! Tylko tym razem nie ma żadnego sposobu na naprawę cieni. Grając w pierwszą misję, często bywało tak, ze sądziłem, że jestem w ukryciu, a wskaźnik pokazywał 3 (niemniej, jesteśmy widoczni jak burdel w Amsterdamie. Lambert...:D)

I co teraz? Dlaczego Ubisoft nie wydał jakiegokolwiek patcha dla posiadaczy ?nowszych? kart graficznych? Problem powtarza się również w multi CT. Jestem troszkę tym zniesmaczony, tym bardziej, że chciałem odświeżyć sobie serię ( Pandory nigdy nie ukończyłem. Może dlatego, że grałem w nią dopiero po przejściu CT, najlepszej części i wydawała mi się troszkę sztywna.). Jestem fanem serii więc nie stanowi to dla mnie żadnego problemu, grę przejdę ze względu na wzgląd. Tylko dlaczego mam się męczyć, skoro na karcie graficznej z innej epoki (no może przesadzam. 7300 jest stara... no chociaż ma te SM 3.0) powinienem w pełni cieszyć się możliwościami starego już silnika. Ubisoft już raczej nie poprawi tego problemu, zostaje czekać jak jakiś fan sam weźmie sprawy w swoje ręce. Tylko, znając życie, wtedy na nowo zapomnę o Samie i rzucę go w głąb półki...

BONUS!! AAA!!!!

Swoją drogą, Thief:Deadly Shadows miał ten sam silnik i cienie śmigają jak powinny na mojej karcie. Cóż...

Kilka zdjęć.

http://img522.imageshack.us/i/splintercell21nv7.jpg/

http://img522.imageshack.us/i/splintercell22ta4.jpg/

http://img373.imageshack.us/i/splintercell41pi3.jpg/

http://img373.imageshack.us/i/splintercell42pt9.jpg/

W pandorze tak samo to wygląda. Zdjęcia nie są moje, a użytkownika ConraDzik z http://www.splintercellcentre.fora.pl/spli...ie-ale,514.html.

4 Comments


Recommended Comments

Kurde, też miałem ochotę sięgnąć do korzeni serii... zniechęciłeś mnie :P

Ciekawy wpis ale trochę ciężko się czyta, bo nie ma akapitów.

EDIT: od razu lepiej

Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...