Historia tanich serii gier w Polsce cz. 3
Zanim przejdę do omawiania Kolekcji Klasyki warto zapoznać się z innymi tanimi seria wydawanymi przez CD Projekt, a były to:
1. Platynowa Kolekcja - jeśli jakaś gra lądowała w tej serii to była naprawdę dobra i dobrze się sprzedała w Polsce, zresztą bardzo wiele gier właśnie w tej reedycji tutaj debiutowało, wspomnę o pierwszym Wiedźminie, Gothic 3, czy też Devil May Cry 4. Warto zauważyć, że z boku pudełka każda gra miała swój numer, grube opakowanie zawierało boks z grą z płytą DVD, instrukcję oraz poradnik do gry, czasem znajdowały się na płycie dodatkowe materiały, praca zakulisowa z danym tytułem. Za cenę około 70 zł dostawaliśmy naprawdę porządną zawartość, dzisiaj tytuły z tej serii to gratka dla kolekcjonerów.
2. Fajna Cena - wydawana w latach 2001-2007, charakteryzowała się nalepką na dużym boksie, który łatwo było usunąć.
3. TopSeller - następca Fajnej ceny, tutaj okładka miała dwie wersje, pierwsza wersja była z logiem tej serii, odwracając ją była okładka premierowa.
4. Grywalność ponad wszystko - pudełkowe wersje gier niezależnych, które osiągnęły sukces, cena wynosiła niecałe 10 zł i za tyle mogliśmy kupić Super Meat Boy.
5. Złota Kolekcja - tutaj nazwanie tego tanią serią będzie nadużyciem, bo niektóre wydania kosztowały nawet 100 zł, ale za około 70 zł mogliśmy nabyć zbiorcze wydanie serii Red Faction.
6. Supercena - następca serii Tanie granie (wspominałem o nie w pierwszej części artykułu), w boksie DVD można było dostać takie tytuły, jak Ghost Master, Gothic 2, Alien Nations 2.
7. Świat Symulatorów - jeśli ktoś chciał pojeździć, np. koparką to w tej serii miał na to szansę.
8. Kolekcja Disneya - zestaw gier dla dzieci.
Kolekcja klasyki zadebiutowała na poważnie w 2006 roku (nie była to seria nowa, bo jeszcze w latach 90 XX wieku wydawało ją IPS Computer Croup, który z czasem stał się częścią Cenegi). Wersja od Cenegi za cenę 25 zł charakteryzowała się jasno brązowym designem pudełka z dużym zdjęciem danego tytułu. W środku płytka z grą, instrukcja, zaś na płycie zamieszczony był poradnik od serwisu Gry Online. Każdy uruchamiany tytuł z pierwszego rzutu Cenegi w latach 2006-2008 witał nas głosem Piotra Fronczewskiego. Seria ostro była promowana zarówno w prasie drukowanej, jak w sieci przy patronacie serwisu Gry Online. W stosunku do Extra Klasyki nie było w niej gier słabych, do tej serii należą takie unikaty, jak Myth: Antalogia (jedynkę i dwójkę tworzyła firma Bungie), która teraz w sieci kosztuje co najmniej 50 zł, Age of Mythology Złota Edycja, Myst Antologia, ja sam mam z tej kolekcji pierwszy Far Cry oraz Mafia.
Kolekcja klasyki okazała się sporym sukcesem dla Cenegi i 2009 roku zastąpiła ją nazwą Pomarańczowa Kolekcja Klasyki. W tej edycji cena poszła do góry, trzeba było wyłożyć 30 zł, rozmiar pudełka przypominał opakowania Blu-ray (to rozwiązanie odgapiło CD Projekt wprowadzając je do Extra Klasyki), w środku była instrukcja, płytka, ale już bez poradnika z serwisu Gry Online. Jak sama przyznała Cenega po latach, mniejszy rozmiar pudełka pozwolił im znacznie obniżyć koszt wydań pudełkowych. Jako, że od 2009 roku firma nawiązała współprace z Capcomem to w tej serii pojawił się Devil May Cry 4, seria Lost Planet, ponadto była w niej dostępna gry z trylogii Piasków Czasu (a warto zauważyć, że w 2009 roku swój oddział w Polsce otworzył Ubisoft), seria Hitman, Mad Max.
Seria traciła powoli na znaczeniu w 2011, kiedy zaczęły się pojawiać produkcję wymagające aktywacji przez internet, zaś w tym samym czasie Cenega wystartowała z muve digital, pierwsza polska platforma dystrybucji gier w Polsce. Gry z PKK kupimy do dziś na muve.pl, jednak nie mają one takiego znaczenia pod względem sprzedażowym, jak kiedyś.
Update 1: Walnąłem się przy serii Fajna Cena, bo ta była już wydawana w roku 2001, w każdym razie w artykule błąd jest poprawiony.
Update 2: Fajna Cena byłą wydawana do 2007, nie do 2006.
2 komentarze
Rekomendowane komentarze