Jump to content

goliatblog

Sign in to follow this  
  • entries
    4
  • comments
    2
  • views
    5,746

Exclusive Console

Sign in to follow this  
goliat

119 views

Kiedyś sprawa z tytułami na wyłączność była prosta - tytuł eksluzywny tylko na platformie danego producenta konsoli. Kiedyś nie do pomyślenia było, że seria Devil May Cry, Tekken, seria Crash i Spyro, Steins Gate, Danganronpa, seria Yakuza zawitały pod strzechy blaszaków. Owszem, czasem Microsoft romansował z PC, wypuszczając parę gier z pierwszego Xboxa i Xbox 360 na piecu, ale jednak większość tytułów na wyłączność trzymał na swojej platformie (warto wspomnieć choćby o drugim Fable, Gears of War 2 i 3 i Judgment, obie części Crackdown, Forza Horizon 1 i 2).

Sytuacja zmieniła się, gdy Xbox One odstawał mocno pod względem sprzedaży w stosunku do PS4, gdzie miara przewagi przekładała się 1 do 2 na korzyść japońskiego giganta. Wtedy w 2016 roku dostaliśmy tylko na Microsoft Store Quantum Break, Gears of War 4 oraz Forza Horizon 3, wcześniej w sklepie Windowsa 10 miała premiera remastera pierwszej odsłony Gears of War.  Tytuły naprawdę zacne, ale jednak sklep miał swoje problemy, na czele z nieczytelnym interfejsem, pomieszanie dużych gier z mobilnymi, czy też zrywaniem połączenia pobierania (tego problemu doświadczyłem osobiście). 

W 2019 gigant z Redmond postawił wydawać swoje gry na platformie Steam, a warto zaznaczyć, że taki ruch bardzo mu się opłacił. Ponad milion sprzedanych kopii Age of Empires 2 Devinitive Edition, grubo ponad 2 miliony Halo Reach z kolekcji Master Chief, a w drodze są kolejne premiery, zwłaszcza, że Microsoft mocno wzmocnił się kadrowo pozyskując takie uznane studia, jak Ninja Theory, Obsidian, Inxile, czy też Double Fine.  Zbliża się kolejna generacja i nie wygląda na to, że Microsoft zamierza zmieniać swoją politykę dotyczącą gier na wyłączność, a dodajmy, że jest jeszcze potężna broń w zanadrzu w postaci Gamepassa, gdzie w promocji za 4 zł miesięcznie możemy ograć takie hity, jak Wiedźmin 3, GTA V, Tekken 7, czy też wszystkie gry z rodziny Xbox Games Studios w dniu premiery.

Najwidoczniej takich ruch zielonym bardzo się opłacił i wkrótce tą drogą najpewniej pójdzie Sony. Czasem się zdarzało, że razem z premierą na PS4 dany tytuł miał premierą na PC (przykłady to Nier: Automata, Street Fighter V, czy też Shenmue III), ale jednak duże tytuły na wyłączność omijały blaszaki i były tylko u niebieskich. Sytuacja zmieniła się nieco po premierze sklepu Epica, gdzie na początek wystawiono Journey - wcześniej dostępną tylko na PS3 i PS4, z czasem zawitała na PC. Potem w Epic Games Store mogliśmy kupić takie tytuły, jak Flower, Heavy Rain, Beyond Two Souls, Detroit: Become Humkan, Tetris Effect, czy też Predator Hunting Grounds.  

Te tytuły łączyło jedno, pochodziły z małych studiów lub developerów, które nie należały do Sony, podobna sytuacja jest z Death Stranding, ale tu już do początku w Kojima Production powiedziano, że ich nowy projekt będzie na piecu. Ciekawa była końcówka 2019 roku, gdzie Cory Barlog, twórca postaci Kratosa i serii God of War powiedział, że chętnie zobaczyłby swoje dziecko na komputerach osobistych. Można to było potraktować jako głośne marzenie znanej osobistości z branży gier, ale jeszcze w grudniu 2019 pewien Rosjanin objawił na Rededticie, że zbliża się Horizon Zero Dawn na PC (warto zaznaczyć, że ten serwis to źródło przecieków, które w większości przypadków się sprawdzają), a dodajmy, że informował o pecetowym porcie Death Stranding jeszcze przed jego oficjalnym potwierdzeniem. 

Do tych informacji podchodzono z dystansem, ale okazało się, że Horizon Zero Dawn rzeczywiście może się pojawić na komputerach osobistych. Jason Shreier, szanowany dziennikarz growy zasięgając języka  u trzech różnych osób związanych blisko z Sony potwierdziło nieoficjalnie wersję PC Horizon Zero Dawn. Dodał przy tym, że Sony na tym nie poprzestanie i przeniesie inne duże tytuły. Kolejna poszlaka, że Sony wyda swoje duże produkcje na PC to oferta pracy w Naughty Dog, gdzie poszukują specjalisty od DirectX 12, Vulcan oraz GPU Nvidii. A dodajmy, że konsole nowej generacji mają napędzać podzespoły od AMD, więc wniosek nasuwa się jeden - seria The Last of Us i Uncharted może się pojawić na PC. 

Pytanie, dlaczego Sony miałoby przenosić swoje największe marki na PC? Jest kilka powodów, pierwszy to tytuły wysokobudżetowe kosztują coraz więcej, więc dodatkowa platforma to więcej pieniędzy. Drugi czynnik to korzystna oferta od Epica, zabiera tylko 12% od sprzedaży, zaś główny konkurent zrobi wszystko, aby wygryźć z lidera platform cyfrowej dystrybucji gier Steama. Trzeci czynnik to to,, że pecetowe wersje portów swoich największych marek Sony wcale mnie musi okupić mniejszą sprzedażą PS5, pokazała to polityka firmy Microsoft. Po czwarte, termin tytuł na wyłączność zmienił swoje znaczenie, teraz zamiast only PS4, Xbox One mamy coraz częściej znaczek Console Ecxlusive. Po piątek, na rynku cyfrowej dystrybucji gier robi się coraz ciaśniej, więc exy Sony z pewnością przyciągną nowych zwolenników Epica, który póki co ma 108 mln kont.

Więc, czy mamy prawo oczekiwać, że takie tytuły, jak Bloodborne, Days Gone, seria God of War, Grand Turismo, Horizon Zero Dawn, seria Infamous, seria Killzone, Marvel's Spiderman, seria Ratchet&Clank, seria Uncharted, Until Dawn ujrzymy na PC? Biorąc pod uwagę obecne trendy w branży jest na to duża szansa. Kto wie, może za jakiś czas to Nintendo zacznie przenosić swoje marki na PC?  

 

 

Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.