Jump to content
  • entries
    112
  • comments
    176
  • views
    6,578

Dosyć typowy MSM…

MajinYoda

656 views

…aczkolwiek, z pewnymi wartymi uwagi fragmentami. Artykuł pt. „Gry jako źródło zachowań niepożądanych wśród młodzieży” (2016), autorstwa Renaty Matusiak, został opublikowany w czasopiśmie „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne”, ale ja znalazłem go w bazie „The Central European Journal of Social Sciences and Humanities” i do niej link znajdziecie na końcu.

Najbardziej mnie smuci, że Autorka pochodzi z mojej Alma mater, czyli z KULu… Nie, żeby to była jakaś nowość (patrz: dr Iwona Ulfik-Jaworska), ale w tym przypadku mówimy o osobie, która w 2014 roku była doktorantką. Niestety, nie znalazłem informacji czy została doktorem.

Pomijam zbyt długi wstęp – bo nie ma tam nic, co by nas interesowało.

Cytat

(…)Najpopularniejsze gry komputerowe polegają na tym, że gracz przyjmuje funkcję zabijającego. W celu przejścia na wyższy poziom musi zabić jak najwięcej przeciwników. Wcielenia gracza mogą być różne: może on być policjantem, wodzem, królem, wampirem, poszukiwaczem czy przestępcą. Często w grach użytkownik ma kilka opcji do wyboru.

Już w tym miejscu muszę się przyczepić – jakie zdaniem Autorki są „najpopularniejsze gry”? Jakieś zestawienie by się przydało. Szczególnie, że zazwyczaj na najwyższych miejscach są dodatki do Simsów albo jakaś FIFA. Oczywiście, obok GTA ;).

Dodatkowo – o jakich „poziomach” mówi Autorka?

Dalej znajduje się screen z pewnej gry. Zamieszczam go tutaj, dam krótki opis od Autorki, a Wy spróbujcie przed przejściem dalej rozwikłać co to za gra ;).

2090973574_Screendowpisu27_04_2019.jpg.373f401749bd82c43c37578aa92cd932.jpg

Cytat

Na powyższym zdjęciu znajduje się obraz przedstawiający przeciwnika zabitego przez gracza.

Już wiecie? Jeśli tak, to gratuluję – ja musiałem wygooglać ;).

Cytat

W grze „Resident Evil: Twilight” użytkownik ma za zadanie zabić ludzi, którzy w wyniku nieznanej epidemii zamieniają się w zombie.

Tak jest – screen pochodzi z moda do Half Life 2! MODA! Z 2006 roku! Autorka nawet podała źródło – do moddb.com! Rzecz jasna, nie dodała, że jest to modyfikacja, ani, że wzięła screen (pewnie, hehe, przypadkiem) do fragmentu ze zwiększonym przez moddera poziomem gore. Żeby było gorzej – ten mod NIGDY nie został ukończony! Co to za nauka? Gdzie był recenzent? Kto to opublikował?!

Cytat

Gracz wciela się w członka oddziału specjalnego STARS (…). Przed rozpoczęciem gry użytkownik wybiera zestaw broni, z której będzie korzystał podczas gry. Posługuje się bronią palną. Sceny zabijania są bardzo realistyczne. Jak widać na zdjęciu, rozbryzg krwi jest bardzo duży, a napastnik nie żyje, co pozwala graczowi iść dalej.

Bo, co warto powtórzyć – screen pochodzi z modyfikacji zwiększającej ilość krwi.

Cytat

(…) Fabuła gry oparta jest na filmie o tożsamej nazwie, gdzie twórcy podkreślają, iż nie jest on przeznaczony dla dzieci, lecz dla osób w wieku powyżej 18 lat.

Ale przecież to filmy RE są oparte na grach RE… a nie odwrotnie. Nie znam tego moda, ale wydaje mi się, że też jest oparty na grach, a nie na filmie.

Podoba mi się ostatnie zdanie – nie mam pojęcia którzy twórcy podkreślają, ze ich produkt jest 18+ - gry czy filmu? A może moda?

Cytat

(…)Figura gracza i to, że należy do jednostek specjalnych zwalczających zainfekowanych ludzi, sugeruje, jakoby użytkownik robił coś dobrego, co ma ocalić świat. To także charakterystyczna cecha gier. Z jednej strony, bohater nadzorowany przez gracza wzbudza sympatię, gdyż ma zrealizować ważny plan i ocalić ludzkość, albo wybraną postać. Z drugiej – robi to używając brutalnych środków, które w realnym świecie są nielegalne.

Eeee… co? Przede wszystkim dlaczego „figura”? Lepiej by brzmiało „postać”. Ale niech będzie, bo dalej jest gorzej. Nie wiem czy Autorka zdaje sobie z tego sprawę, ale niektóre służby noszą i korzystają legalnie z broni palnej. Ba, w niektórych przypadkach nawet osoby cywilne mogą kogoś zastrzelić legalnie – szczególnie w takich krajach jak USA. Ale to by nie pasowało do tezy, co?

image.jpg

Źródło

Cytat

Następuje rozmycie wartości. Młody człowiek często nie rozumie, dlaczego w świecie wirtualnym, aby zrobić coś dobrego, może robić rzeczy niezgodne z prawem, nawet niemoralne, a w świecie rzeczywistym nie może.

Na pewno już o tym kiedyś pisałem – jeśli osoba mająca więcej niż 10 lat nie odróżnia fikcji od rzeczywistości to należy mu pomóc a nie spychać winę na wszelkiej maści media.

Cytat

Bezkarność za złe czyny w grach to bardzo negatywny wzór i może powodować poczucie bezkarności dziecka za jego czyny w środowisku realnym, w których żyje.

Ale przecież sama autorka przed chwila napisała, że bohater tej modyfikacji nie czyni zła. Choć jej zdaniem czynienie dobra też jest złe… Ech…

Cytat

Gra „Resident Evil” należy do gier PC, czyli komputerowych, gdzie użytkownik gra za pomocą komputera, jednak bez kontaktu z innymi użytkownikami.

Ta definicja jest bzdurna. Owszem, wspomniany mod do Half-Life 2 miał być dostępny tylko na PC, ale "prawdziwe" RE to wyszły także na konsole. Dodatkowo, „komputerowa” nie oznacza „tylko przeciwko komputerowi” – tu Autorka powinna podać inną nazwę, ponieważ za chwilę pisze:

Cytat

Drugi rodzaj gier, bardziej niebezpieczny, to gry sieciowe, gdzie użytkownik walczy z innymi użytkownikami. Każdy z nich ma swoją figurę, czyli postać, którą kieruje.

I w ten sposób w pracy naukowej powstaje bałagan – bowiem Autorka z podtypu gier komputerowych zrobiła osobną grupę. Czyli wynikałoby z tego, że w „gry sieciowe” nie gra się na komputerze… Ciekawe na czym? I skąd (albo raczej – od kogo) Autorka wzięła te „mądrości”?

Cytat

Podczas gry użytkownicy, mając odpowiedni sprzęt, mogą rozmawiać i kontaktować się nawet po zakończeniu gry. W grach komputerowych użytkownik walczy z fabułą wymyśloną przez autora gry, jego przeciwnikiem jest wirtualna postać. W grach sieciowych, zwanych także online, użytkownik gra z realnym człowiekiem, który znajduje się po drugiej stronie monitora, a sukcesem jest zgładzenie go.

Szczególnie w serii FIFA… A nie – tam się przecież strzela do przeciwnika :P.

video-games-make-you-violent_o_1030235.j

Źródło

Cytat

Granie z realnymi przeciwnikami jest coraz bardziej popularne, bo powoduje u graczy większe odczucia emocjonalne, czyli „większą adrenalinę”. Sami gracze twierdzą, że w grach z realnym przeciwnikiem nie są w stanie przewidzieć jego reakcji, dlatego jest to tak „wciągające”.

Jasne – w szachy też lepiej jednak gra się z realnym przeciwnikiem niż samemu. Także te komputerowe, Autorko. Że co? Że w szachach też trzeba pokonać przeciwnika poprzez zasz(l)ach(t)owanie jego króla? Oł Maj GOD!

Cytat

Iwona Ulfik-Jaworska wyróżniła na podstawie swoich badań następujące cechy gier komputerowych:

Jesteście na to gotowi? Same słowa pochodzą z artykułu z 2002 roku – Autorka oczywiście nie mogła użyć nic nowszego, bo by do tezy nie pasowało”:

Cytat

1. Aktywne uczestniczenie w grze komputerowej – polega na tym, że użytkownik gry jest nie tylko osobą oglądającą przemoc, ale i sam jest jej sprawcą.

Trudno się z tym nie zgodzić – takie były, w zasadzie, założenia gier od samego początku – interakcja człowieka z maszyną.

Cytat

2. Przemoc jako nagroda – celem zabijania i stosowania przemocy jest osiągnięcie sukcesu w grze, odebranie nagrody, często samo bycie najwyżej w rankingu gry online jest taką nagrodą. Zło jest jedynym najbardziej skutecznym sposobem osiągnięcia celu.

Ponownie zapytam – czy w każdej grze tak jest? Co z grami online, w których NIE MA przemocy?

Cytat

3. Koncentracja na grze – użytkownik jest skupiony tylko na grze, na osiągnięciu jak najlepszego wyniku, na całej akcji w grze. Powoduje to zwiększenie roli gry w życiu jednostki i może doprowadzić nawet do uzależnienia.

Tu, akurat, muszę się zgodzić. Patologiczne sytuacje się zdarzają, wiadomo. Choć nie wiem czy dr Ulfik-Jaworska akurat takie rzeczy miała na myśli, czy standardowo – gry to Zło!

Cytat

4. Nieograniczone powtarzanie gry – skutkuje możliwością nieograniczonego powtarzania pewnych etapów gry, a więc i scen przemocy. W ten sposób staje się ona czynnością normalną, a zaprezentowane sceny w grze nie wzbudzają reakcji użytkownika.

Tu już zgodzić się nie mogę – owszem, można powtarzać etapy w grach. Równie dobrze można przewijać film i oglądać za każdym razem tą samą scenę morderstwa. Albo czytać książkę i raz za razem widzieć oczami wyobraźni jak dokonuje się rzeź. I chłonąć to w ten sam sposób. Zmienia się tylko forma.

Cytat

5. Czyny popełnianie w świecie wirtualnym nie mają konsekwencji w świecie realnym – zabójstwo nie jest przestępstwem, uszkodzenie ciała nie jest przestępstwem, kradzież nie jest przestępstwem, znęcania się także, te czyny nie podlegają konsekwencjom prawnym.

Doprawdy? Jak wspomniałem, dr Ulfik-Jaworska pisała te słowa w okolicach roku 2002, czyli gdy triumfy święciło GTA 3 a niebawem ukazało się Vice City. W obu przypadkach graliśmy postacią moralnie złą (bez wątpienia), ale za złe czyny gra karała nas „gwiazdkami”. Tak samo wydany w tym czasie TES III: Morrowind - gdzie strażnicy reagowali na łamanie przez nas prawa. Nie wspominając już o nowszych, bardziej współczesnych produkcjach, nijak nie pasujących do obrazu przedstawionego w 2002 roku.

Ale czego ja oczekuję od spychologów? Znajomości najnowszych tytułów gier, którymi z takim poświęceniem się zajmują? Jeszcze Was zadziwię ;).

Cytat

W wyniku wyżej opisanych cech gier następuje agresja fizyczna, słowna i psychiczna, która może być przeniesiona ze świata wirtualnego na rówieśników użytkownika..

O tak – bo przed grami nigdy nikt nie używał przemocy fizycznej, słownej ani psychicznej na nikim. Nikt. Nigdy. To znany fakt. Dopiero gry komputerowe wszystko zepsuły.

Cytat

Przykładem tego są doniesienia medialne o brutalnych atakach młodych ludzi na swoich rówieśników: przemoc w szkole i w Internecie, użycie broni palnej w szkole i temu podobne.

A ja to widziałem doniesienia medialne o pewnym psychoterapeucie, co wykorzystywał swoich nieletnich pacjentów. Czyli co – wszyscy psychoterapeuci to pedofile? Autorka najwyraźniej nie zdaje sobie sprawy, że takie rzeczy media podają – bo o tym ludzie chcą i powinni wiedzieć. Niestety, potem „zwykli ludzie” patrzą na inne osoby przez taki pryzmat. Dlatego piszę o „spychologach”, bo wiem, że prawdziwi „psychologowie” tacy nie są.

Dobra, czas na pornografię w grach:

Cytat

(…)Korzystanie z gier komputerowych to znak XXI wieku. Gry mają różne scenariusze, różną grafikę. Tendencją, która pojawiła się w grach już w momencie ich powstania, jest erotyka, zamieszczanie wątków odnoszących się do ludzkiej seksualności.

O kurde – nie wiedziałem, ze Cathode-Ray Tube Amusement Device było grą erotyczną :O. To musiał być niezły hardkor!

A tak bardziej serio – Autorka jest chyba z tych, co najchętniej by załonili biust warszawskiej Syrenki i założyli majtki Dawidowi :). Bo deprawujo! :D Pomijam też, że pierwszą bohaterką gier (komputerowych) była bardzo krągła Ms. Pac-Man (zob. B. Kluska, Dawno temu w grach, s. 22)

Cytat

Obecnie przybrało to bardzo agresywną formę, opartą na epatowaniu w grach nagością, która nosi znamiona wulgarności, a także przedstawianiu aktów seksualnych.

Czy Autorka słyszała o „sex sells”? Przecież to istnieje od wielu lat! Znowu warto też wspomnieć, że nie wszystkie gry są tak reklamowane ;).

Cytat

(…)Erotyka w grach zamieniła się w pornografię. Użytkownicy za pomocą gry mogą sami uczestniczyć w aktach seksualnych. Nie są to sceny ani sytuacje, które powinny być dostępne dzieciom i młodzieży.

Przede wszystkim, Autorka nie podaje, że gry zawierające takie elementy mają stosowne oznaczenie PEGI (o którym Autorka wspomina tylko w jednym zdaniu, dość lakonicznie i nie podając nazwy) oraz, że są to gry 18+, rzadziej 16+.

Tyle dobrze, że Autorka podała przykłady!

Cytat

(…)Jedną z najpopularniejszych gier komputerowych, która zyskała przychylność graczy, jest „Wiedźmin” (…).Poza sukcesem finansowym gry należy wspomnieć, iż w jej fabule jest wiele wątków erotycznych na granicy erotyki i pornografii, które mogą być szkodliwe dla młodych odbiorców. Jednoczenie należy zaznaczyć, że jest to najchętniej wybierana gra przez osoby poniżej 18 lat.

Miło, że przynajmniej ta Autorka podaje nowe tytuły, a nie w kółko o „popularnej grze” czy „Duke Nukem 3D”. Należy się plus.

Gorzej z ostatnim zdaniem -  Autorka podała link do „NaTemat” i nigdzie nie ma tam informacji, ze po grę najchętniej sięgały osoby nie mające 18 lat. Skąd Autorka wzięła zatem tą mądrość? Nie mam pojęcia.

Cytat

(…)W celu określenia zawartości gry pod względem treści erotycznych wystarczy przeczytać jej opisy zamieszczane na stronach dla graczy: „w Wiedźminie 3, podobnie, jak w poprzednich częściach, istnieje możliwość nawiązywania romansów z napotkanymi przedstawicielkami płci pięknej [...] Druga grupa romansów, to romanse nieco mniejszego kalibru. W ich trakcie Wiedźmin może korzystać z sytuacji, aby zaciągnąć wybranki do łóżka, ale będą to jednorazowe przygody [...] Oprócz opisanych powyżej romansów w trakcie gry możesz też skorzystać z usług prostytutek”. Tego rodzaju możliwości w grze zachęcają nie tylko do niezobowiązującego seksu, ale i wskazują na możliwość korzystania z usług prostytutek, co pojawia się także często w innych grach. Akt seksualny zostaje oddzielony od sfery emocjonalnej człowieka, jest tylko czynnością mechniczną, pozbawioną głębszych uczuć.

Wrzuciłem cały fragment, bo pocięcie go byłoby szkodliwe dla treści. Przede wszystkim, Geralt został, co Autorka zauważa zdanie wcześniej, wykreowany przed powstaniem gier, więc CDPR musiał, pod pewnymi względami, dostosować "swojego" Białego Wilka do jego pierwowzoru – ale o tym Autorka już zapomina. W dodatku, gdzie tu „zachęta” do korzystania z prostytutek? Czy po zagraniu w FIFę zostanę piłkarzem?

Cytat

Wizerunek kobiety podobnie przedstawiany jest w grach takich jak „Wiedźmin”, „GTA”, „Gothic”, „Tomb Raider”. Kobieta jest traktowana przedmiotowo, jako postać do spełniania seksualnych zachcianek użytkowników. Wizualizacja postaci kobiecych w grach ma podtekst wysoce seksualny, są dyskryminowane i stosuje się wobec nich przemoc. Poniżej przedstawiono przykładową prezentację bohaterki gry.

Przepraszam, ale co w tym zestawieniu robi Tomb Raider, w którym Lara Croft jest główną bohaterką? I nie jest to gra erotyczna… Dodatkowo – znowu dziwnym trafem nikt się nie czepia, że np. dziewczyny Bonda to seks-bomby (no, może poza Jane Seymour, ale co kto lubi ;)).

Ponadto - co z innymi grami? Co z np. Faith z Mirror’s Edge? Albo Evie Frye z Assassin’s Creed Syndicate? Ewentualnie Chell z Portala? Jaina Proudmoore z Warcrafta? Sera z Dragon Age: Inkwizycji? Można wymieniąć w nieskończoność. I co - one też są „traktowane przedmiotowo, jako postaci do spełniania seksualnych zachcianek użytkowników”?

Chociaż, co ja tam się przejmuję - na poparcie swoich słów Autorka zamieściła render Triss Merigold… z „Playboya”… I nawet się słowem nie zająknęła, że nie jest to screen z gry – został podany jedynie link do artykułu ze strony rage-quit.pl (który nie działa…). A przecież mogła skorzystać z całej gamy kart-nagród z pierwszej części gry. Dlaczego zatem tego nie zrobiła, jak sądzicie?

Choć cały czas mam nieodparte wrażanie, że Autorka, „badając” sprawę zamiast do faktycznych gier, zaglądała na strony mające w nazwie „Rule34”. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
I ciekawe co Autorka na tego typu reklamę? :P

credittravistation.jpeg

Źródło

Cytat

(…)Do innych negatywnych skutków związanych z seksualizacją gier należą: stereotypowe podejście do ról, błędna ocena własnej sprawności seksualnej, wykorzystanie ciała kobiety i jej seksualności oraz przemocy i siły fizycznej w celu zaspokojenia popędu seksualnego, ryzykowne zachowania dla zdrowia i życia (sięganie po narkotyki, dopalacze, inne substancje uzależniające), nieprawidłowa ocena własnej seksualności prowadząca do depresji i prób samobójczych, niska samoocena.

Przepraszam bardzo, ale o jakich grach Autorka pisze? O tej wąskiej grupie faktycznie polegającej na gwałceniu wirtualnych postaci? Czy o kilku grach, gdzie można skorzystać z usług prostytutki?

Odnośnie ról już pisałem – tysiące „growych” kobiecych postaci (w tym te, które gracz może sam stworzyć – jak np. w Skyrim) przeczą powyższemu obrazowi kobiet-obiektów seksualnych w grach. Tylko Autorce do tezy by nie pasowały ;).

W dodatku - nie wiem skąd tu nagle wyskoczyły narkotyki i dopalacze oraz depresja. Czyżby Autorka sugerowała, że gry komputerowe powodują także… o kurczaki… no tak – przecież przed grami tego nie było :(.

I na tym lepiej zakończę. Szczęśliwie, dalej Autorka nie napisała nic głupiego – ale nie mam już miejsca. Warto wspomnieć, że pamiętała o istnieniu rodziców :).

Obiecany link.

Życzę Wam udanego Długiego Weekendu Majowego i do zobaczenia za dwa tygodnie ;).



7 Comments


Recommended Comments

Kolejny "ekspert", który pisze o temacie nic o nim nie wiedząc. Po co?

I w ogóle... w Wiedźminie 3 można korzystać z usług prostytutek? Dlaczego dopiero teraz się o tym dowiaduję?

Edited by SilentBob
  • Upvote 1

Share this comment


Link to comment
3 minuty temu, SilentBob napisał:

Kolejny "ekspert", który pisze o temacie nic o nim nie wiedząc. Po co?

I tak jest lepiej niż w większości MSMów :P.

3 minuty temu, SilentBob napisał:

I w ogóle... w Wiedźminie 3 można korzystać z usług prostytutek? Dlaczego dopiero teraz się o tym dowiaduję?

W Passiflorze mogłeś zapłacić za takie "usługi" i, z tego, co pamiętam, był nawet krótki filmik.

  • Upvote 1

Share this comment


Link to comment
21 godzin temu, MajinYoda napisał:

I tak jest lepiej niż w większości MSMów :P.

W Passiflorze mogłeś zapłacić za takie "usługi" i, z tego, co pamiętam, był nawet krótki filmik.

To ja kurde całego W3 ciułałem monety na lepszą zbroję/miecz czy ulepszenie z Serc z Kamienia, a tutaj można było na takie ważne rzeczy wydać kasę a nie na jakieś niepotrzebne pierdoły! Kilkadziesiąt godzin rozgrywki na marne!

  • Upvote 1

Share this comment


Link to comment

Autorka ma czesciowo racje. W zdecydowanej wiekszosci gier sposobem na przejscie dalej jest pokonanie przeciwnika, najczesciej przez jego zabicie. Nie jest to nic nowego, chocby taki Mario wskakiwal niemilcom ma glowy/skorupy i zrzucal ich w przepasc. Nawet Pac-Man byl w stanie pozrec duchy, choc akurat nie wiem, czy w kontekscie eliminacji bezcielesnych, niematerialnych  nadprzyrodzonych mozna mowic o ich zabijaniu...

Niestety pani Matusiak popelnila bardzo czesto spotykany blad: na poczatku postawila sobie teze, do udowodnienia prawdziwosci ktorej zaczela dobierac potwierdzajace ja przyklady. Co gorsza robiac to oparla sie na przestarzalych, napisanych w ten sam sposob, zrodlach. Zeby bylo jeszcze zabawniej, wlasne badania przeprowadzila pobieznie i popelnila przy tym bledy typowe dla osoby, ktora choc tematu nie zna, to obiektywnie go nie zbada, bo od samego poczatku wie, do jakiego wniosku calosc jej pracy ma prowadzic. 

Z odpowiednio dobrana teza sam moglbym udowodnic, ze gry to samo dobro, bo ucza ludzi logicznego myslenia, planowania, wspolpracy, spostrzegawczosci, orientacji przestrzennej, punktualnosci, precyzji, zasad przetrwania, praw fizyki, zarzadzania pieniedzmi, a takze tego kiedy sie sadzi pomidory... Nawet nie musialbym sie chocby jednym slowem zajaknac o zabijaniu przeciwnikow w grach, w koncu to bylby moj wlasny artykul, pisany pod jedna, konkretna teze, wiec jesli jakies fakty by do niej nie pasowaly, to tym gorzej dla tych faktow... 

  • Thanks 1

Share this comment


Link to comment
3 godziny temu, Arry napisał:

To ja kurde całego W3 ciułałem monety na lepszą zbroję/miecz czy ulepszenie z Serc z Kamienia, a tutaj można było na takie ważne rzeczy wydać kasę a nie na jakieś niepotrzebne pierdoły! Kilkadziesiąt godzin rozgrywki na marne!

Właśnie! Każdą grę należy najpierw dać spychologom, by poodkrywali wszystkie sekrety, a dopiero później zwykłym graczom :D.

BTW - https://www.gry-online.pl/S024.asp?ID=1615&PART=42658

2 godziny temu, Tesu napisał:

Autorka ma czesciowo racje. W zdecydowanej wiekszosci gier sposobem na przejscie dalej jest pokonanie przeciwnika, najczesciej przez jego zabicie. Nie jest to nic nowego, chocby taki Mario wskakiwal niemilcom ma glowy/skorupy i zrzucal ich w przepasc. Nawet Pac-Man byl w stanie pozrec duchy, choc akurat nie wiem, czy w kontekscie eliminacji bezcielesnych, niematerialnych  nadprzyrodzonych mozna mowic o ich zabijaniu...

Oczywiście, że przemoc w kulturze to nic nowego - obrazy też przedstawiały przemoc ;). ALe nie wyobrażam sobie spychologa piszącego o szkodliwości np. "Bitwy pod Grunwaldem" Matejki :).

2 godziny temu, Tesu napisał:

Niestety pani Matusiak popelnila bardzo czesto spotykany blad: na poczatku postawila sobie teze, do udowodnienia prawdziwosci ktorej zaczela dobierac potwierdzajace ja przyklady. Co gorsza robiac to oparla sie na przestarzalych, napisanych w ten sam sposob, zrodlach. Zeby bylo jeszcze zabawniej, wlasne badania przeprowadzila pobieznie i popelnila przy tym bledy typowe dla osoby, ktora choc tematu nie zna, to obiektywnie go nie zbada, bo od samego poczatku wie, do jakiego wniosku calosc jej pracy ma prowadzic. 

W tym za niemal każdym razem tkwi problem z tego typu tekstami - jasne, łatwiej jest postawić sobie tezę i pod nią dobierać. Kłopot w tym, ze taka nauka jest nic nie warta. A chciałbym zobaczyć pracę opartą na doborze gier niezależnym od autora...

2 godziny temu, Tesu napisał:

Z odpowiednio dobrana teza sam moglbym udowodnic, ze gry to samo dobro, bo ucza ludzi logicznego myslenia, planowania, wspolpracy, spostrzegawczosci, orientacji przestrzennej, punktualnosci, precyzji, zasad przetrwania, praw fizyki, zarzadzania pieniedzmi, a takze tego kiedy sie sadzi pomidory... Nawet nie musialbym sie chocby jednym slowem zajaknac o zabijaniu przeciwnikow w grach, w koncu to bylby moj wlasny artykul, pisany pod jedna, konkretna teze, wiec jesli jakies fakty by do niej nie pasowaly, to tym gorzej dla tych faktow... 

Hmmm... może, jak będę miał nieco weny, napiszę tekst o szkodliwości malarstwa? Tezę się postawi, przykładów poszuka, coś się nazmyśla... tylko muszę od kogoś coś spisać ;).

Share this comment


Link to comment
Cytat

 To także charakterystyczna cecha gier. Z jednej strony, bohater nadzorowany przez gracza wzbudza sympatię, gdyż ma zrealizować ważny plan i ocalić ludzkość, albo wybraną postać. Z drugiej – robi to używając brutalnych środków, które w realnym świecie są nielegalne.

Widać, że ktoś tu nie słyszał o Spec Ops: The Line :D Co jak co, ale uwielbiam ją podawać, jako przykład, kiedy przychodzą wszelkiej maści "specjaliści" z Bożej łaski, którzy jedyne co potrafią, to recytować swoją ewangelię czyli "aaa bo gryyy, to paaaanieee, tylko mordowanie, krew i trupy! To wszystko narzędzia szatana! Dzieciak się naogląda i też zaraz chce iść zabijać!".

Cytat

Na pewno już o tym kiedyś pisałem – jeśli osoba mająca więcej niż 10 lat nie odróżnia fikcji od rzeczywistości to należy mu pomóc a nie spychać winę na wszelkiej maści media.

Pisałeś, bo pamiętam, jak ci odpisywałem, że nie ma się czemu dziwić, skoro tak jest wygodniej- chamsko to zabrzmi, ale rodzic dzieciaka wysrał, a teraz nie ma dla niego czasu, weź nie przeszkadzaj, zajmij się czymś i daj mi spokój. No to się zajmuje. A że coraz mniej po osiedlowych placach zabaw widać, żeby kogokolwiek ciągnęło na dwór, to nawet jakby wyszedł- z kim ma się bawić? I tak nie ma nikogo, bo wszyscy siedzą wgapieni w monitor. Więc on robi to samo. Ale oczywiście winny jest komputer, czy tam telefon, a nie rodzic, który otwarcie mówi, żeby się dzieciak odfandzolił. To jest właśnie idealna forma olewactwa- unikanie odpowiedzialności i zwalanie winy za konsekwencje na kogoś innego.

Cytat

Szczególnie w serii FIFA… A nie – tam się przecież strzela do przeciwnika

*Jak grasz Ronaldo albo Neymarem to gra się odpala w ukrytym trybie symulatora gwiazdorzenia :D

Cytat

Sami gracze twierdzą, że w grach z realnym przeciwnikiem nie są w stanie przewidzieć jego reakcji, dlatego jest to tak „wciągające”.

Eeeeech, jak bym bardzo prosił panią... jak jej było... a już mam- Renatę Matusiak o nieprzekręcanie znaczenia wypowiedzi i nie wyciągania ich pod swoją wcześniej przygotowaną tezę. W ogóle zauważyłem, że ci wszyscy "ałtorzy" to jak z jednej matrycy, albo inny przykład zgapiania zadania domowego w szkole- "-Ej Seba ale weź pozmieniaj żeby nie było przypału u facetki -No jasne Mati, się wie!", a na końcu i tak wszyscy mają dokładnie to samo.

Cytat

1. Aktywne uczestniczenie w grze komputerowej – polega na tym, że użytkownik gry jest nie tylko osobą oglądającą przemoc, ale i sam jest jej sprawcą.

A to można w grze uczestniczyć inaczej niż aktywnie?  ( ͡º ͜ʖ͡º) Nie, serio- kolejne 4 punkty to to jest naciągany, niczym guma w znoszonych majtkach argument numer 1...

Cytat

W wyniku wyżej opisanych cech gier następuje agresja fizyczna, słowna i psychiczna, która może być przeniesiona ze świata wirtualnego na rówieśników użytkownika..

Tjaaa, pamiętam jak rzesze dewotek załamywały ręce przy Carmageddonie. Jak wieściły koniec świata i masakry pieszych, rozjeżdżanych przez młode pokolenie psycholi, kiedy to tylko dorobi się prawa jazdy. Młode pokolenie dorosło, dorobiło się prawka... i masowych rzezi pieszych jakoś nie było. Pamiętam, jak płakali i upadku moralności przy okazji kolejnych Postali. Też ta sama gadka- blabla młode pokolenie blabla gra i się uzależnia blabla dorośnie i będzie zabijać wszystkich nożyczkami. Pod premiery pierwszego Postala minęły 22 lata, a ja dalej czekam, aż wreszcie te stare dewoty potwierdzą swoje urojenia. Naprawdę szczerze na to czekam i chyba jednak prędzej umrę ze starości.

Cytat

A ja to widziałem doniesienia medialne o pewnym psychoterapeucie, co wykorzystywał swoich nieletnich pacjentów. Czyli co – wszyscy psychoterapeuci to pedofile?

Czy psychoterapeuci to nie wiem, ale słyszałem coś o pedofilii w kościele... uuuups, właśnie wywołałem pospolite ruszenie, bo śmialem śmieć obrazić wielebnego. Symbol czystości i najwyraźniej bożka co poniektórych. ¯\_(ツ)_/¯

Cytat

Gry mają różne scenariusze, różną grafikę. Tendencją, która pojawiła się w grach już w momencie ich powstania, jest erotyka, zamieszczanie wątków odnoszących się do ludzkiej seksualności.

Renata- to w końcu morderstwa czy erotyka? Bo zaczynasz się gubić w zeznaniach...

Cytat

Jedną z najpopularniejszych gier komputerowych, która zyskała przychylność graczy, jest „Wiedźmin” (…).Poza sukcesem finansowym gry należy wspomnieć, iż w jej fabule jest wiele wątków erotycznych na granicy erotyki i pornografii, które mogą być szkodliwe dla młodych odbiorców. Jednoczenie należy zaznaczyć, że jest to najchętniej wybierana gra przez osoby poniżej 18 lat.

Eee, niech mnie ktoś poprawi, ale z tego co kojarzę, to Wieśka można przejść całego i w ogóle nie trafić na żadną kartę czy w 2 i 3 części scenkę... poprawcie mnie jeśli się mylę...

Cytat

w Wiedźminie 3, podobnie, jak w poprzednich częściach, istnieje możliwość nawiązywania romansów z napotkanymi przedstawicielkami płci pięknej

Taa, nie myliłem się- MOŻLIWOŚĆ. :) 

Cytat

Wizerunek kobiety podobnie przedstawiany jest w grach takich jak „Wiedźmin”, „GTA”, „Gothic”, „Tomb Raider”. Kobieta jest traktowana przedmiotowo, jako postać do spełniania seksualnych zachcianek użytkowników. Wizualizacja postaci kobiecych w grach ma podtekst wysoce seksualny, są dyskryminowane i stosuje się wobec nich przemoc. Poniżej przedstawiono przykładową prezentację bohaterki gry.

Serio jak będę sobie chciał zrobić dobrze, to wejdę na pornhuba albo urządzę seksmaraton z dziewczyną... doszukiwanie się już czegoś takiego w grze to znak, że zbliżamy się do mocno niebezpiecznej granicy, gdzie nasza Renata okazuje się być nawiedzoną feminazistką, która jak sam podejrzewasz lurkuje na stronach typu rule34 tylko po to, żeby zbierać mięso do swoich kolejnych papierowych wynaturzeń....

 

 

 

 

 

  • Haha 1
  • Upvote 1

Share this comment


Link to comment
1 godzinę temu, mongol13 napisał:

Pisałeś, bo pamiętam, jak ci odpisywałem, że nie ma się czemu dziwić, skoro tak jest wygodniej- chamsko to zabrzmi, ale rodzic dzieciaka wysrał, a teraz nie ma dla niego czasu, weź nie przeszkadzaj, zajmij się czymś i daj mi spokój. No to się zajmuje. A że coraz mniej po osiedlowych placach zabaw widać, żeby kogokolwiek ciągnęło na dwór, to nawet jakby wyszedł- z kim ma się bawić? I tak nie ma nikogo, bo wszyscy siedzą wgapieni w monitor. Więc on robi to samo. Ale oczywiście winny jest komputer, czy tam telefon, a nie rodzic, który otwarcie mówi, żeby się dzieciak odfandzolił. To jest właśnie idealna forma olewactwa- unikanie odpowiedzialności i zwalanie winy za konsekwencje na kogoś innego.

Cóż, nie moja wina, ze Autorzy się powtarzają i ja też, niestety, muszę ;). Z tą "coraz mniejszą ilością dzieciaków na placach zabaw" w sumie nie mogę się do końca zgodzić - mam pod oknami plac zabaw a z drugiej strony taki nieużywany trawnik między blokami. I w ciepłe dni (szczególnie latem) oba są zapełnione przez dzieciaki.

Mam wrażenie, że Autorka używa standardowego "kurła, za moich czasów to było" ;).

1 godzinę temu, mongol13 napisał:

*Jak grasz Ronaldo albo Neymarem to gra się odpala w ukrytym trybie symulatora gwiazdorzenia :D

EA mogłoby coś takiego wprowadzić :P.

1 godzinę temu, mongol13 napisał:

Eeeeech, jak bym bardzo prosił panią... jak jej było... a już mam- Renatę Matusiak o nieprzekręcanie znaczenia wypowiedzi i nie wyciągania ich pod swoją wcześniej przygotowaną tezę. W ogóle zauważyłem, że ci wszyscy "ałtorzy" to jak z jednej matrycy, albo inny przykład zgapiania zadania domowego w szkole- "-Ej Seba ale weź pozmieniaj żeby nie było przypału u facetki -No jasne Mati, się wie!", a na końcu i tak wszyscy mają dokładnie to samo.

To chyba najważniejsza cecha spychologa - umiejętność spisywania od innych spychologów ;). Patrz: Mały Słownik Spychologiczny :).

1 godzinę temu, mongol13 napisał:

Tjaaa, pamiętam jak rzesze dewotek załamywały ręce przy Carmageddonie. Jak wieściły koniec świata i masakry pieszych, rozjeżdżanych przez młode pokolenie psycholi, kiedy to tylko dorobi się prawa jazdy. Młode pokolenie dorosło, dorobiło się prawka... i masowych rzezi pieszych jakoś nie było. Pamiętam, jak płakali i upadku moralności przy okazji kolejnych Postali. Też ta sama gadka- blabla młode pokolenie blabla gra i się uzależnia blabla dorośnie i będzie zabijać wszystkich nożyczkami. Pod premiery pierwszego Postala minęły 22 lata, a ja dalej czekam, aż wreszcie te stare dewoty potwierdzą swoje urojenia. Naprawdę szczerze na to czekam i chyba jednak prędzej umrę ze starości.

A tam Carmageddon - pierwszą kontrowersyjną grą był (chyba) Death Race z 1976 roku ;). Podejrzewam, że nawet Spacewar! budziłyby kontrowersje ;). Zresztą, przecież Autorka pisze, że "tendencją, która pojawiła się w grach już w momencie ich powstania, jest erotyka, zamieszczanie wątków odnoszących się do ludzkiej seksualności."

Tak jak napisałem w poście - przemoc i erotyka istnieją niemal od początku istnienia. Zarówno w sztuce, jak i w rzeczywistości. Dlatego nigdy nie rozumiem, czemu ci wszyscy "naukowcy" doszukują się źródła złego zachowania ludzi w różnym wieku właśnie w grach.

2 godziny temu, mongol13 napisał:

Czy psychoterapeuci to nie wiem, ale słyszałem coś o pedofilii w kościele... uuuups, właśnie wywołałem pospolite ruszenie, bo śmialem śmieć obrazić wielebnego. Symbol czystości i najwyraźniej bożka co poniektórych. ¯\_(ツ)_/¯

Nie pisz tego za głośno ;).

2 godziny temu, mongol13 napisał:

Renata- to w końcu morderstwa czy erotyka? Bo zaczynasz się gubić w zeznaniach...

Też mnie to zdziwiło, muszę przyznać. Czytam sobie o przemocy  w grach, a tu nagle erotyka - szczególnie, że zazwyczaj najpierw sczytuję potencjalnego MSM-a, decyduję czy się nadaję, a potem trochę "na żywo" robię wpis w Wordzie... 

2 godziny temu, mongol13 napisał:

Eee, niech mnie ktoś poprawi, ale z tego co kojarzę, to Wieśka można przejść całego i w ogóle nie trafić na żadną kartę czy w 2 i 3 części scenkę... poprawcie mnie jeśli się mylę...

W jedynce chyba zawsze dostawałeś kartę Triss na początku... Albo potem, gdy Geralt wiązał się z nią lub Shani... ale nie jestem pewny, bo w jedynkę grałem dawno temu ;). Za to w "trójce" chyba wszystkie są opcjonalne. Ale nie jestem 100% pewny ;).

2 godziny temu, mongol13 napisał:

Serio jak będę sobie chciał zrobić dobrze, to wejdę na pornhuba albo urządzę seksmaraton z dziewczyną... doszukiwanie się już czegoś takiego w grze to znak, że zbliżamy się do mocno niebezpiecznej granicy, gdzie nasza Renata okazuje się być nawiedzoną feminazistką, która jak sam podejrzewasz lurkuje na stronach typu rule34 tylko po to, żeby zbierać mięso do swoich kolejnych papierowych wynaturzeń....

Właściwie sam pomysł napisania artykułu naukowego o Rule 34 byłby ciekawym pomysłem. Oczywiście, musiałby napisać o tym ktoś z odpowiednią wiedzą (i nie mam tu na myśli "kolegi od linków" :P) i bez narzucania z góry jakiejkolwiek tezy. 

Swoją drogą - tzw. "porno-parodie" to, w sumie nic nowego, nie? ;)

Jednakże, w przypadku p. Matusiak mam wrażenie, że nie potrafiła znaleźć sensownych treści i zwyczajnie brała z internetu, "na pałę", co jej pasowało do tezy. Choć mnie bardziej niż render Triss, rozwalił jednak screen z początku tekstu ;). Trzecia strona i już taki błąd.

  • Upvote 1

Share this comment


Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×