Skocz do zawartości

Dziura w ścianie

  • wpisy
    74
  • komentarzy
    377
  • wyświetleń
    45416

O blogu

O gier wytwarzaniu, projektowaniu i rzeczach spod czerepa

Wpisy w tym blogu

Gamedev a przyjemność i testerzy

Każdy z nas ma swój wymarzony zawód, który będzie wykonywał przyjemnie i z satysfakcją. Nawet w branży gier, a może i szczególnie w niej, należy mieć bardzo duży zapas silnej woli i być pewnym, że tworzenie gier jest naszą pasją. Dzisiaj, w pewnym biało-niebieskim miejscu, zobaczyłem wpis naśmiewający się z osoby, która powiedziała, że praca testera gier jest łatwa, prosta i przyjemna. Bo można robić to co się lubi ? grać. Rzeczywiście, zgadzam się, że można grać ? ale bynajmniej nie jest to roz

Kordgorn

Kordgorn

Dlaczego Hearthstone jest dobrą grą?

Istnieją takie gry, które pomimo tego, że nas nudzą lub czasami irytują, potrafią przykuć naszą uwagę na długi okres czasu. Jedną z takich produkcji, jest Hearthstone, czyli karcianka od firmy Blizzard. Od razu mówię, że to nie jest recenzja, ani nic w tym stylu. Chciałbym tutaj pokrótce opowiedzieć dlaczego ta gra jest dobra, jako produkt. Należy zacząć od tego, że Hearthstone jest grą niesamowicie przystępną. Jeżeli ktoś dysponuje choćby elementarnym zakresem umiejętności poznawczych, będzie w

Kordgorn

Kordgorn

Warsztaty SkillDev w Krakowie i Warszawie

Jest mi niezmiernie miło oznajmić, że warsztaty SkillDev, prócz Wrocławia, pojawią się jeszcze w kilku miastach w Polsce. Na pierwszy ogień idzie Kraków oraz Warszawa. Pierwsze warsztaty SkillDev, które odbyły się we Wrocławiu, śmiało mogę podkreślić słowem ?sukces?. Forma zajęć okazała się przyjazna dla uczestników. Prezentacja, będąca w pewnym stopniu panelem dyskusyjnym, połączona z praktycznymi ćwiczeniami sprawiła, że każdy mógł nie tylko nauczyć się czegoś nowego, ale i podzielić się już w

Kordgorn

Kordgorn

Phantaruk na wspieram.to!

"Jesteś niezmiernie zmęczony. Z ogromnym trudem wstałeś z wilogtnej posadzki, żeby zauważyć otarcia i rany na swoim ciele. Widocznie musiałeś stracić przytomność na jakiś czas po wydostaniu się z tego... zbiornika, czy co to do cholery było. Wokół pustka, choć od czasu do czasu jesteś w stanie usłyszeć dudnienie lub szmery rozchodzące się wzdłuż metalowych ścian. Znajdujesz coś w rodzaju audiologu i odsłuchujesz: ?Do dowództwa. Północna sekcja medyczna została odcięta. Kapitan w stanie krytyc

Kordgorn

Kordgorn

SkillDev Wrocław

Interesujesz się grami wideo? Chciałbyś zająć się ich tworzeniem, lub dowiedzieć w jaki sposób powstają? Kręci Cię projektowanie gier? Jeśli na jedno z tych pytań odpowiedziałeś entuzjastycznie ?tak!?, a w dodatku akurat przebywasz we Wrocławiu, to z całą pewnością powinieneś zainteresować się SkillDev! Czym jest SkillDev? W skrócie, są to warsztaty na których pracujemy nad różnymi zagadnieniami z game designu. Raz tematem może być sposób projektowania porządnego okna ekwipunku dla gry RPG, a ra

Kordgorn

Kordgorn

Ogłoszenia paradesignowe

Nie zdarza się to często. W zasadzie to nigdy się jeszcze nie przytrafiło tak, żebym napisał jakiś zbiór super-mini-ogłoszeń. A jednak to robię. Nie, że chcę, czy muszę. Tylko wydaje mi się, że jak najbardziej wypada strzelić łukiem, po paraboli, prostą strzałą informacji w blogosferę cdaction. Są gry, są warsztaty a nawet forum jest. Po pierwsze: Phantaruk Ostatnio przyszło mi pracować (po godzinach) nad bardzo fajnym projektem o nazwie Phantaruk. Jest to horror FPP, opierający się o Unreal Eng

Kordgorn

Kordgorn

Ładna oprawa to nie wszystko

Zdarza się, że niektóre produkcje zachwycają nas swoją oprawą graficzną. Bywa i tak, że gry uchodzące za stylistycznie brzydkie i nijakie znajdują swoich amatorów za sprawą ciekawej lub innowacyjnej mechaniki. Co jednak z tymi perełkami które pomimo, że są piękne z zewnątrz, to w środku ospale przelewa się zwyczajna, szara idea twórcy? W tym artykule przyczepię się do gry Bastion, niezależnego studia Supergiant Games, która zwróciła na siebie uwagę niebanalną oprawą audio-wizualną. Od tej strony

Kordgorn

Kordgorn

Czego oni Was tam uczą?

Dzisiejszy wpis będzie bardziej nietypowy niż zwykle, ponieważ opowiem Wam o pewnej przypadłości na którą cierpią studenci growi. Przy okazji wyrzucę z siebie troszkę niezadowolenia. Studia, które mają na celu nauczyć Cię robić gry w Polsce nie są tak bardzo popularne jak już stało się to, przykładowo, w Stanach Zjednoczonych Ameryki. W zasadzie każda większa uczelnia oferuje taki kierunek, a nawet powstają osobne pseudo-kursy które w kilka lat, huh, nauczą Was robić niesamowite gry. Od czasu do

Kordgorn

Kordgorn

Prototypowanie grafem

Zanim jeszcze zaczniemy proces prototypowania lokacji w formie trójwymiarowej, najczęściej w narzędziach silnika którego używamy, warto przenieść własną koncepcję na grafy. Można oczywiście zamiast tego po prostu rozrysować sobie prosty schemat na kartkach (co osobiście również praktykuję), jednak nie wyłowimy dzięki temu błędów na jakie możemy natknąć się podczas układaniu grafu. Dlaczego? Otóż w takiej formie, jak schemat poniżej tego akapitu, otrzymujemy pewien konkretny wzór, który pozwala n

Kordgorn

Kordgorn

Graficzna implozja

Na jakim poziomie stoi jakość grafiki w grach komputerowych każdy widzi. Szczególnie tych dużych produkcjach, pokroju ?Battlefield 4? czy ?Crysis 3?. W pewnym momencie jednak, growa ewolucja dotarła do momentu, w którym ludzie przestali (w końcu!) zwracać głównie uwagę na jakość grafiki w danej produkcji. Dlaczego tak się stało, że coraz więcej osób zaczęło interesować się projektami opartymi o Pixel Art? Może zanim przejdziemy dalej i zacznę odpowiadać na wyżej postawione pytanie, chciałbym wyj

Kordgorn

Kordgorn

Czy brak realizmu w grach nie pozwala się dobrze bawić?

Oczywiście tytuł w którym zmieszałbym słowa angielskie i polskie zabrzmiałby w wypadku tego bloga o wiele lepiej, to jednak nie mogę sobie dziś pozwolić na tak bezduszne pogwałcenie poprawności języka. Dlatego też napiszę to jeszcze raz, zwykłym, nie wywyższającym się niczym pytaniem: Czy rzeczywiście, brak realizmu w grach jest przeszkodą do tego, aby się przy nich dobrze bawić? Na samym początku muszę jednak umotywować swój wpis i przedstawić Wam jego genezę. Otóż natchnął mnie opublikowany pr

Kordgorn

Kordgorn

Prototypowanie poziomu ? wskazówki

Czym dalej w las tym więcej drzew. Czym więcej pracujemy nad danym poziomem, tym stanowczo trudniej będzie nam wprowadzić w nim jakiekolwiek zmiany. Bez odpowiednio przygotowanego prototypu levelu obudzimy się w pewnym momencie, żeby stwierdzić, że dzieło które stworzyliśmy jest absolutnie niegrywalne. Następstwem takiego aktu będzie głęboka depresja, zniszczone naczynia szklane oraz zaczynanie dużej części pracy od nowa. W akcie desperacji i chęci pomocy, przygotowałem tutaj kilka zasad oraz ws

Kordgorn

Kordgorn

Dzielni poszukiwacze przygód!

Dzielni poszukiwacze przygód! Oto otwieramy przed Wami wrota do poprowadzenia niesamowitej historii i przyczynienia się do ożywienia wspaniałego, choć z całą pewnością również mrocznego świata. Uważasz, że potrafisz pisać, masz do tego talent lub chciałbyś kiedyś zostać wspaniałym skrybą? Czujesz się na siłach aby spróbować podnieść ciężar odpowiedzialności stwórcy? A może po prostu jesteś ambitny lub szukasz możliwości uzewnętrznienia? Chciałbyś tworzyć ponadprzeciętne rzeczy? A więc jesteś w

Kordgorn

Kordgorn

Gdy upada moneta, Prolog, cz.1

?Gdy upada moneta? Prolog, cz.1 W komnacie panował półmrok. Przez otwartą okiennicę wpadało delikatne światło księżyca, muskając kamienną podłogę i wykładane czerwoną cegłą ściany. Wprawne oko zaglądające przez okno mogłoby zauważyć po przeciwległej stronie wielki, granatowy sztandar z symbolem koła, takiego jakie można spotkać u drewnianych wozów służących do przewożenia towarów. Zaraz obok stał uzbrojony i w pełnym rynsztunku mężczyzna, nieruchomo choć w pozycji sugerującej zmęczenie. W poko

Kordgorn

Kordgorn

Przyszedł Kord i nabrudził

Przyszedłem rzucić w Was nadzieją i informacją zarazem, jako, że w pewien sposób wracam w świat mniej-żywy, wirtualny. W ogóle chciałem powiedzieć o dwóch rzeczach: na zachętę daję Wam filmik o tworzeniu gier, to raz, a dwa - blog Kordgorna niedługo wróci. Będzie pod nowym adresem, jednakże na cdaction priorytetowo zamieszczać wszystko będę (bo i komentarze i dyskusje są). A póki co... Filmik o tym, dlaczego można zawieść się na dużym gamedevie: Oraz publicystyczny o... poje*ach :4

Kordgorn

Kordgorn

Ended

Zamykam. Jeśli ktoś chce czytać moje rzeczy, może robić to: #Tutaj -> http://polpatryk.wordpress.com #Tutaj -> http://kordgorn.wordpress.com /Kasacja całości whatever the hell I want it to be and when I'm through with it it's going to blow a hole this wide, straight through the world's idea of itself

Kordgorn

Kordgorn

Konkurs! Level Designowo, Dead Islandy do wygrania.

Chciałbym zaprosić osoby zainteresowane czynnie projektowaniem poziomów, do konkursu który mam przyjemność współorganizować. Do wygrania są Dead Islandy fundowane przez firmę Techland. Ponad to, prace będą oceniane i komentowane przez, chociażby, Piotra Mistygacza który pracował przy grze Nail'd, czy samym Dead Island, oraz Izabelę Latak, co z facetem swoim popełniła Sokoban Garden. Jeśli ktoś jest zainteresowany wysileniem własnej kreatywności to zapraszam na stronę http://leveldesign.pl oraz f

Kordgorn

Kordgorn

To, co ważne.

Ostatnio przeglądałem jeden z moich starych blogów o dość masochistycznej dla psychiki treści, związanej w dużej mierze z sensami, życiowymi celami i innymi wyższego poziomu przemyśleniami. Tak sobie tam wesoło grzebałem aż natrafiłem na wpis pod tytułem: ?To co, ważne?, a idąc dalszym tropem dorwałem ?To dość ważne?. Obydwa wpisy traktują praktycznie o tym samym ? zadają pytania na temat naszego celu, który sobie w życiu obieramy oraz co powinno być dla nas w nim najważniejsze. Ten tekst będzie

Kordgorn

Kordgorn

Przez okno proszę

Większość z nas go toleruje. Za normę uchodzi jego konsumpcja na dużą skalę. 90% społeczeństwa nie będzie w stanie bez niego funkcjonować w specjalnych sytuacjach. O czym mowa? O potędze. O niszczycielskiej i destrukcyjnej sile jaką jest płyn alkoholowy. Po tej hiperboli na wstępie, powiem jeszcze tylko, że sam alkoholu do gardła sobie nie wlewam. Zamiast piwa wolę wodę niegazowaną. Miarka się przelała Zacznijmy od samego faktu picia. Ludzie spożywają napoje alkoholowe aby się trochę rozluźnić,

Kordgorn

Kordgorn

ocb - Black Ops II.

Większość z nas ma jakąś grę zaklasyfikowaną do segmentu pokroju ?ulubione?, czyli produkcję którą możemy przejść kilka, kilkanaście razy i mieć chęć na więcej. Ja tak mam z grą Call of Duty 4: Modern Warfare. Nie wiem dlaczego, ale po prostu ją bardzo lubię. Dążę jednak do tego, żeby powiedzieć Wam jak kilka dni temu udało mi się uruchomić potomka tej gry ? Black Ops II. Lubimy lizać. Zacznę od tego, dlaczego CoD4 jest taki (może mi się uda nie być fanbojem) fajny. Otóż trzeba zauważyć, że łącz

Kordgorn

Kordgorn

Mord kreatywności edukacyjnie

To czym się w życiu zajmuję można śmiało określić jako praca kreatywna. Zajęcie twórcze które nie ma na celu tylko przetwarzać istniejącej zawartości a sprawiać by świat ujrzał rzeczy nowe i dotąd niespotykane. Czuję się z tym dobrze, otwieram przed sobą nowe możliwości i pozwalam aby sterem zajmowała się intuicja. Nie jest to dostrzegane, często niezrozumiane ? zazwyczaj przez osoby stricte odtwórcze. Ten wpis jednak nie ma na celu negować kogoś kto większość swojego czasu spędza na powtarzaniu

Kordgorn

Kordgorn

Przykładowy proces powstawania poziomu gry

Przy okazji, że na pewną okoliczność tworzyłem sobie lokację w UDK, pomyślałem, że mógłbym dzięki temu pokazać i opisać trochę jak wygląda ?krok po kroku? budowanie takiego poziomu. Akurat w tym przypadku level jest przeznaczony do platformówki i robiłem go w sumie dwa dni (po drodze zaliczając 29 BSODów i 7 niespodziewanych wyłączeń komputera?). Opis poszczególnych etapów. 1. Szkic Na samym wstępie musimy odpowiedzieć sobie na kilka pytań dotyczących naszego poziomu. Stwierdzamy gdzie się dzie

Kordgorn

Kordgorn

Metr na metr otwartego świata.

Elektroniczna rozrywka oferuje coś takiego jak pojęcie otwartości świata, która to z umownej definicji powinna dawać odbiorcy produktu możliwość dowolnego doboru ścieżek którymi będzie on podczas swojej przygody podążał. Należy w tym miejscu również zaznaczyć, że to nie jest wcale nowe pojęcie ponieważ zostało ono wygenerowane już w czasach pierwszych części serii ?The Elder Scrolls? a nawet wcześniej. Kontynuując jednak główny wątek, niestety wychodzi na to, że pojęcie ?otwarty świat? stało się

Kordgorn

Kordgorn

Broń mojej fazy

Gry małe, ?niezależne?, mają taki jeden duży plus który polega na tym, że można w nich przemycić nutę oryginalności ? system, który nie przeszedłby w nie jednej produkcji klasy wyższej AAA. Jedną z takich produkcji, nietypową perełkę której udało się mnie zaskoczyć pomysłem na gameplay jest ?Defender?s Quest: Valley of the Forgotten?. Czyli połączenie bardzo nietypowego Tower Defense z Role Playing Game. Czekaj? że niby fajna fabuła? Level Up Labs pokazało, że niekonwencjonalne połączenia niosą

Kordgorn

Kordgorn

Młot, Rozdział 1: Nim zawyje syrena, cz.1

MŁOT Prolog Zanim przejdziemy do sedna sprawy, mam obowiązek przedstawić Ci kilka ważnych faktów na nasz temat. Jesteśmy Młotem, elitarną jednostką specjalną, dysponującą najnowszym i zarazem najlepszym sprzętem w całym pieprzonym kosmosie. To nas wysyłają pierwszych do walki, to my decydujemy czy wybuchnie krwawa wojna, czy skończy się na jedynie kilku ofiarach. Jesteśmy jak pancerne duchy, wnikamy po cichu by na koniec rozsadzić bestię od środka. Na mnie mówią Shark, jestem starszym zwiado

Kordgorn

Kordgorn

×
×
  • Utwórz nowe...