Każdy, kto miał dostęp do Internetu przed powstaniem wyszukiwarki Google na pewno kojarzy serwis Onet, gdyż to przez jego wyszukiwarkę sporo grono rodaków poszukiwało pożądanych informacji w Sieci. W 1999 roku spółka postanowiła wejść na polski rynek wydawniczy gier za pomocą podmiotu zależnego Play-IT, polscy gracze kojarzą przede wszystkim z city builderów od Impression Games, jak np. Faraon (oprócz starannego spolszczenia autor recenzji wersji PL w CDA-Action, tj. Maciej "Eld" Jakubski chwali
Jeżeli przejdziemy się do marketów typu Media Expert, Media Markt, to zauważymy, że jeśli chodzi o polski rynek wydawniczy gier dominują takie firmy, jak EA Polska, Ubisoft Polska, czy też Sony Polska. O wyrobach Nintendo nie ma co nawet wspominać, Switch i gry na tą platformę stoją sobie gdzieś tam w kącie jak grzeczne dziecko, które ma nie przeszkadzać w sprzedaży firmom, które poważniej traktują polski rynek ;). Jednakże sytuacja w latach 90 XX wieku i na początku dekady XXI wieku sytuacja wy
Chociaż pod względem wartości sprzedaży gier Polska zajmuję całkiem niezłe 20 miejsce (nasz rynek warty jest około 700 mln $) to jednak nie w każdej dużej produkcji znajdziemy polski język. Czasami jest to bardzo niezrozumiałe, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że dana seria od początku miała minimum polskie napisy. Oczywiście można powiedzieć, że można się nauczyć angielskiego , ale z drugiej strony dobre wyniki sprzedaży powinni zachęcać wydawcę do walki o nowych klientów, zaś dodanie danego języ
Choć polskiemu rynkowi, jeśli chodzi o sprzedaż gier brakuję co nieco do takich rynków, jak USA, Wielka Brytania, Niemcy to jednak z roku wartość tego sektora sukcesywnie się zwiększa, obecnie jego wartość oscyluję w granicach 700 milionach dolarów. Przy podawaniu wyników sprzedaży za źródła posłużyły serwis Steamspy, komunikaty polskich dystrybutorów, czy też wzmianki w prasie growej. Zatem przypatrzmy się top 10 najlepiej sprzedających się gier w Polsce.
1. Borderlands 2 - ponad milion e
Chociaż Anno 1404 to jedna z najlepiej przyjętych odsłon serii to miała swoje mankamenty. Zaliczyć do nich można m.in. brak sabotaży (a przecież w końcowej misji kampanii nasz rywal stosuję truciznę) czy też absurd z żebrakami. Niby możemy ich nie przyjąć, ale po paru odmowach mogą nagle zając nam jakąś wyspę, gdzie produkujemy np. piwo. Wyjścia mamy dwa, wysłać wojsko lub zapłacić im i przyjąć ich do miasta. Tylko skąd do licha żebracy nie posiadający niczego wytrzasnęli nagle broń i zbroje? Na
Dzisiaj o nowych historiach fabularnych do np. Skyrima mówimy DLC, ale kiedyś funkcjonowało pojęcie dodatek do gry. Jedne wymagały podstawowej wersji, inne nie. Z jakością to bywało różnie, ponieważ za takie add ony odpowiadały zupełnie inne studia, czasem pierwotny zespół pełnił rolę konsultanta, ale główną siłą napędową były firmy trzecie, szczególnie widać to były w latach 90 XX wieku i pierwszej dekadzie XXI. Ranking dotyczy dodatków, które miałem okazję osobiście zagrać, więc zaczynajmy w
Pomimo, że polski rynek growy z roku na rok przybiera na wartości to w dalszym ciągu tytuły od niektórych wydawców lub serie nie otrzymują u nas oficjalnych lokalizacji. Poza za PES 6 gry Konami nie doczekały się w kraju nad Wisłą oficjalnych tłumaczeń, sprawa dotyczy też wyrobów od firm japońskich, które wydawcą jest firma Square Enix, seria Borderlands mimo sporej popularności w Polsce dalej nie ma w ofercie dla nas języka polskiego. Na szczęście z tym faktem bardzo często nie zgadzają się za
Zanim nastąpiła era tanich serii gier warto wspomnieć o tzw. kioskowej dystrybucji. Z grami w edycji pudełkowej nie wszędzie dało się dotrzeć, pamiętajmy, że w latach 90 XX wieku ponad 30% ludności w Polsce mieszkało na wsi, o marketach i o porządnym sklepie z grami w okolicy i pobliżu można było pomarzyć, bardzo często musieli mieszkańcy wsi udawać się na zakupy do miasta lub sąsiednich miejscowości, aby zakupić rzeczy niezbędne do życia typu jedzenie, ubrania, środki higieniczne. Jak w takim
Kryzys gospodarczy na świecie spowodował, że w Polsce ludzie zaczęli ograniczać wydatki na różne przyjemności, w tym gry. Sporo na tym ucierpiał choćby polski wydawca CD Projekt, którego inwestycja w polską wersję Age of Conan: Hyborian Adventures się nie zwróciła (wydali na samą licencję milion euro), mimo, że w polskiej wersji mogliśmy usłyszeć takich aktorów, jak Krzysztof Banaszyk w roli Conana, Ryszarda Olesińskiego oraz Jarosława Boberka i Jarosława Kopczyńskiego i niski abonament wynosząc
Trzeba zaznaczyć, że do zdubbingowania pierwszego Wiedźmina zatrudniono pierwszoligowe studio, tj. International Polska (mają oni na koncie m.in świetną polonizację do Prince of Persia 2008, które całkiem niedawno ukończyłem i potwierdzam, że polski dubbing w przypadku paru postaci jest lepszy niż ten angielski, oprócz z tego zajmują się też przekładem seriali, animacji i filmów). Wśród pierwszoligowych aktorów mogliśmy posłuchać Jacka Rozenka w roli Geralta, Jacka Kopczyńskiego jako Jaskra, Agn
Kiedy tak naprawdę zaczęto polonizować gry? Cenega chwali się, że jako pierwszy w pełni spolszczyła grę oraz dodała do produkcji zagranicznej polskie napisy, ale tak naprawdę era polonizacji zaczęła się pod koniec 80, konkretnie rok 1986, kiedy PRL powoli upadał na polskim rynku firma Macmillan wydała w wersji kinowej gry na ZX Spectrum kultowe produkcje Trap Door oraz Oddział Kobra. Były one do dostania za grosze, około paru centów, licząc wartość w walucie amerykańskiej. Na pierwszy dubbing mu
Wydając gry w Polsce już jako Cenega Poland w 2002 firma przejęła prawa do gier francuskiej firmy Cryo (najbardziej była znana z gier przygodowych typu Atlantis, Egipt Przepowiednia Hektopolis, Aztec, ponadto miała na koncie znany w Polsce RTS Saga Gniew Wikingów - wydany w atrakcyjnej cenie przez CD Projekt, która wynosiła 69 zł, Persian Wars, druga część gry o Królu Arturze, czy też gra Dzieci Egiptu była wydawane już pod logiem Cenegi, oczywiście po polsku) oraz Microids (wcześniej prawa do d
Kto poza CD Projektem na polskim rynku wydawniczym po sukcesie Baldur's Gate zapewniał regularnie polskie wersje gier? W drugiej połowie lat 90 były to dwa podmioty, stojący na czele firmy CODA Marek Tymiński (był jej założycielem, obecnie znamy go jako prezesa CI Games) oraz polski oddział Topware. Pierwsi z nich mieli w ofercie w wersji PL takie produkcje, jak The Feeble Files (produkt u nas znany jest jako Flojd, głosy podkładali tak znani aktorzy, jak Zbigniew Suszyński, Jacek i Olga Bończyk
O ile przed pierwszymi Wrotami Baldura firma CD Projekt nie miała zbyt dużo gier w wersji PL w swojej ofercie to po potężnym sukcesie produkcji Bioware w Polsce w jej katalogu aż się od nich zaroiło. Warto wspomnieć, że przed erą Baldurowską firma spolonizowała tylko 2 gry - Ace Ventura oraz Ecstatica 2 (obie były w pełni spolszczone, co w roku 1997 roku wcale nie było standardem, celowo pomijam też polskie gry wydawane przez tą firmę, jak Lew Leon Longsoftu czy też Katharsis od studia Metropoli
Rok 1989 i zburzenie muru Berlińskiego oraz Okrągły Stół oznaczał dla Polski nową, demokratyczną formę ustroju. Oznaczało to także, że z czasem będzie do nas wchodził kapitał zagraniczny, jednakże jeśli o gry byliśmy przez światowych wydawców traktowani jak trzeci świat. W pierwsze połowie lat 90 XX wieku oprócz polskich produkcji typu Electro Body, Teenagent, AD 2044 o polskim języku mogliśmy co najwyżej pomarzyć. Jedyne zagraniczne gry przełożone na nasz rodzimy język w tym czasie to pierwszy
Jeśli chodzi o kanały tematyczne to w Polsce ewidentnie dominują gry, statystyki mówią, że na 30 kanałów poświęconej określonej tematyce gry komputerowe stanowią 24 kanały. Oto moje ulubione kanały, które lubię oglądać:
1. TVGRYpl (1,24 mln subów) - zdecydowany lider, jeśli chodzi o kanał o grach w Polsce. Dla nich nie ma tematów tabu, kwestia polskiej wersji Resident Evil Village (materiał Jordana, który bardzo często robi materiał o tytułach z kraju kwitnącej wiśni), absurdy w grach (mate
Dzisiaj dostęp do internetu ma około 30 mln. mieszkańców Polski, jednak w latach 90 XX wieku sytuacja wyglądała zgoła inaczej, informacji o grach trzeba było szukać w magazynach poświęconych tej tematyce lub oglądając programy o grach. Oto, jak ja wspominał określone programy:
1. Escape - pierwszy poważny kanał o grach, emitowała go stacja Polonia 1 (swoją drogą na tym kanale można było pooglądać tak kultowe anime, jak Kapitan Tsubasa, Yattaman, Generał Daimos, czy też Zorro), prowadzący
Pamiętacie grę turową z 1998 roku, gdzie scenariusz pisał znany redaktor CD-Action Jerzy "Mac Abra" Poprawa o nazwie Clash? Jeśli tak to na pewno ucieszycie się, że powstaję jej sequel od studia Prime Bit Game SA. Przepraszam, od kogo? Tak pewnie większość z was zareagowała słysząc nazwę firmy, ale Clash II to nie jest ich pierwszy projekt, wcześniej głównie obracali się na rynku mobilnym tworząc małe produkcje. Ja sam przyznaję, że o Clash II dowiedziałem się kilka dni temu na Facebooku, gdyż p
W polskich serwisach o grach dużym echem odbił się news o braku choćby polskiej kinowej wersji językowej dla ósmej, głównej części Resident Evil (nie liczymy oczywiście spinoffów typu Revelations). Polski dystrybutor twierdzi, że taką decyzję podjął Capcom, ale czy sprawa nie ma drugiego dna? Postarajmy się rzucić okiem na kilka faktów?
1. Czy w Polsce jest za mało fanów Resident Evil?
Bardzo mało prawdopodobne, sam wątek tematów braku polskiej wersji językowej liczy się już w dziesiąt
Kilka ciekawych tanich miał w swojej ofercie Techland, oto one:
1. Almanach Klasyki - charakteryzowało się srebrnym kolorem pudełka, seria może nie liczyła dużo pozycji, ale taniej mogliśmy zagrać w dwie pierwsze odsłony Call of Juarez, Antalogia Flatout, Return to Mysterious Island (obydwie części), dwie odsłony serii Still Life w pakiecie, Nail'd, Seria Drakensang, swoim wyglądem bardzo przypominało to Super$sellera od Cenegi.
2. Dobra Gra - następca Almanachu Klasyki, tutaj domin
Choć najwięcej tanich serii miały w swojej ofercie Cenega oraz CD Projekt to nie wolno zapominać, że również inne firmy miały swoje odpowiedniki. Oto przegląd:
1. EA Classic - początkowo seria była wydawana przez IPS Computer Group w latach 90 XX wieku, w roku 2000 doszło do fuzji IPS z firmą Mirage w wyniku której powstało IM Group. IM Group wydawało tą serię do 2003 roku, kiedy swój oddział otworzyło u nas EA. W 2009 roku seria zmieniła swój wygląd uzyskując jednolity, żółty kolor, wcześn
Oprócz Kolekcji Klasyki i jej pomarańczowej odsłony w swojej ofercie Cenega miała następujące tanie serie:
1. Premium Games - karierę rozpoczęła w 2009 roku, niektóre wydania kosztowały nawet 80 zł, ale za tę kwotę dostawaliśmy dwa boksy, jeden z grą, drugi z dodatkami, do tego dochodzi grube pudełko tekturowe plus instrukcja. Ja sam mam z tej edycji Tomb Raider Ultimate Edition (po raz pierwszy w Polsce pojawiły się w tym wydaniu zbiorczym dodatki do Tomb Raider 1-3 z okresu 1996-1998) i b
Zanim przejdę do omawiania Kolekcji Klasyki warto zapoznać się z innymi tanimi seria wydawanymi przez CD Projekt, a były to:
1. Platynowa Kolekcja - jeśli jakaś gra lądowała w tej serii to była naprawdę dobra i dobrze się sprzedała w Polsce, zresztą bardzo wiele gier właśnie w tej reedycji tutaj debiutowało, wspomnę o pierwszym Wiedźminie, Gothic 3, czy też Devil May Cry 4. Warto zauważyć, że z boku pudełka każda gra miała swój numer, grube opakowanie zawierało boks z grą z płytą DVD, instr
Extra Klasyka okazała się dużym sukcesem dla CD Projektu stając się znacząco pozycją w ich zyskach, jeśli chodzi o sprzedaż legalnych gier. Wspomnę, że po sukcesie pierwszego rzutu serii w 2003 roku postanowili zając się produkcją gier słusznie przewidując, że wraz z wejściem na rynek zagranicznych podmiotów z czasem może być im coraz ciężej na rynku (EA otworzyło u nas oddział w 2003, Ubisoft w 2009 roku, Activision Blizzard obecnie samodzielnie zajmuję się dystrybucją gier w naszym kraju w wer
Dzisiaj kupując daną grę bardzo często rozglądamy się za promocjami na różnych platformach dystrybucji cyfrowej typu Steam, Origin, Uplay, Gog, czy też Epicu. Jednakże sytuacja w latach dziewięćdziesiątych XX wieku i wpierwszej dekadzie XXI wyglądała zgoła inaczej. Większość mieszkańców Polski nie miała dostępu do sieci, zaś zarobki były liche w stosunku do cen gier, jakie przyszło nam było płacić (w 1998 roku polskie wydanie Baldur's Gate kosztowało około 150 zł, zaś zarobki typu 400-500 zł był