Skocz do zawartości
Ghost

FAQ - Reklamacje płyt DVD

Polecane posty

Reklmacje płyt DVD - FAQ ver. 1.1

Aby przyspieszyć rozpatrzenie reklamacji, a czasem nawet uniknąć wysyłania płyt, które są sprawne, warto zapoznać się z poniższym FAQ.

Zdarza się bowiem, że czytelnicy wysyłają do nas płytki podczas gdy w zupełności wystarczyłby jeden telefon czy mail aby rozwiązać ich problemy, bo problem nie leży w krążkach, ale czym innym.

*************************

Najczęstsze problemy z płytami

1. Gra się nie instaluje.

Sprawdź czy komputer widzi zawartość płytki. Upewnij się, że nie masz za słabego sprzętu oraz, że masz czysty czytnik. Zdarza się, że niektóre gry instalują się bardzo długo. Może się zdarzyć, że podczas instalacji zniknie okienko instalatora i komputer będzie sprawiał wrażenie, że nic nie robi. Trzeba wtedy cierpliwie odczekać. Czasem nawet kilkanaście minut i instalacja powinna pójść dalej. Jeśli w ciągu godziny tak się nie stanie, przechodzimy do procedury opisanej w punkcie "Zanim wyślesz płytkę".

Niektóre gry nie chcą się instalować też z innego powodu. Mianowicie może być za mało miejsca wolnego na dysku C. Mimo, że instalujemy grę na innej partycji/dysku. Mianowicie spora część gier jest spakowana na krążku CD i żeby się rozpakować podczas instalacji, potrzebują do tego wolnego miejsca na dysku twardym. Czasem wykorzystują do tego celu windowsowy katalog TEMP, który domyślnie jest ustawiony na dysku C. Powoduje to czasem zabawne komunikaty, gdy podczas instalacji gry na dysku np. D gdzie mamy wiele giga wolnego miejsca, instalator daje komunikaty typu "Brak wolnego miejsca na dysku twardym".

Należy wtedy zrobić trochę wolnego miejsca na dysku C i instalacja powinna przebiec bez kłopotów.

2. Gra nie działa.

Najpierw sprawdź specyfikację techniczną i upewnij się, że masz na tyle dobry sprzęt, że dana gra powinna zadziałać. Powinieneś posiadać też w miarę najnowsze sterowniki DirectX oraz aktualne sterowniki do karty graficznej i dźwiękowej. Jeśli i to nie skutkuje spróbuj ją odpalić z najniższymi możliwymi ustawieniami (minimalna grafika i dźwięk) jeśli się uda to stopniowo podwyższaj parametry. Przed uruchomieniem gry powyłączaj też wszelkie zbędne programy działające w systemie Windows. W przypadku starszych gier warto też spróbować ustawić tryb zgodności ze starszym systemem.

Jeśli nadal nie działa patrz punkt "Zanim wyślesz płytkę".

3. Płyta się nie uruchamia.

Taka sytuacja może się zdarzyć na komputerach gdzie jest wyłączone autoodtwarzanie płyt w danym napędzie. Niektóre programy do nagrywarek wyłączają tą funkcję aby uniknąć problemów przy kopiowaniu płyt i testowaniu nagranych. Jeśli autoodtwarzanie nie zostało wyłączone a mimo to płyta nie uruchamia się, należy sprawdzić czy widać jej zawartość i spróbować ręcznie uruchomić menu. Jeśli to nie pomoże, wykonujemy operacje opisane w punkcie "Zanim wyślesz płytkę".

4. Komputer nie widzi płyty.

Spróbuj sprawdzić płytę w innym czytniku, a najlepiej na innym komputerze. Sprawdź czy komputer widzi zawartość krążka. Jeśli na żadnym napędzie nie widać co się znajduje na krążku, proszę przysłać płytę do naszego działu reklamacji. Jeśli na innych czytnikach jest ona widoczna i czytana, być może trzeba przeczyścić napęd, w którym nie działa. Mogą to być też pierwsze objawy tego, że napęd zaczyna się psuć i wtedy warto pomyśleć o jego wymianie.

5. Nie działa mi demo.

Za nie działające dema niestety redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Dema na ogół są tworzone wcześniej, na podstawie testowych wersji gry. Testowych co oznacza, że mogą one zawierać błędy, nie działać na niektórych konfiguracjach sprzętu, wywalać się bez powodu itp.

6. Nigdzie nie ma CDkey'a/numeru seryjnego.

Numerki seryjne na ogół nadrukowujemy na samej płycie DVD. Czasem robimy to też na pudełku.

7. Nie działa mi płyta DVD

Do odtworzenia płyty DVD potrzebny jest w komputerze czytnik DVD. Czytniki CD-ROM nie są w stanie odtworzyć płyty DVD. Jedynym wyjściem jest zakup takiego czytnika.

8. Płyta DVD nie działa mi w odtwarzaczu/konsoli

Płyty dołączane do CD Action są płytami, które można odtwarzać tylko i wyłącznie w komputerowych czytnikach DVD. Nie zadziałają one ani w stacjonarnych odtwarzaczach DVD, ani w żadnej konsoli z takim napędem.

9. Po instalacji, przy próbie uruchomienia jest komunikat o niewłaściwej płycie w napędzie (lub o jej braku).

Na ogół zdarza się to w komputerach z dwoma napędami optycznymi lub gdy jest zainstalowany program emulujący wirtualny napęd CD. Część gier do uruchomienia wymaga, aby płytka z grą była umieszczona w napędzie oznaczonym najwcześniejszą literą alfabetu. W przypadku dwóch napędów na ogół wystarcza przełożenie płytki do drugiego czytnika. Przy wirtualnym napędzie trzeba zmienić jego literę na jakąś dalszą.

10. Kupiłem pismo, a w środku nie było płyt.

Należy wtedy sprawdzić u sprzedawcy. Część hipermarketów i saloników prasowych wyjmuje płyty i przekazuje je dopiero po zakupie przy kasie lub w punkcie informacyjnym.

************************

Zanim wyślesz płytkę

1. Sprawdź ją w innym komputerze.

Najprostsza czynność pozwalająca wykluczyć błąd naszego komputera. Czasem dana gra czy demo nie działa. Jak sprawdzimy u kolegi/znajomego/kumpla/w szkole/pracy nagle się okazuje, że dane demo czy gra chodzi bez kłopotów. Wniosek wtedy jest prosty, coś jest nie tak na naszym komputerze.

2. Co podać.

Jeśli już wysyłasz płytkę to dołącz do niej opis problemu oraz konfigurację swojego komputera. Czasem dostajemy płytkę, do której dołączony jest tylko adres zwrotny albo lakoniczny opis w stylu "nie działa". Najczęściej po sprawdzeniu takiej płytki na redakcyjnych kompach okazuje się, że wszystko jest OK i wtedy odsyłamy taką płytkę z powrotem. A czytelnik jest wkurzony bo u niego nadal płytka nie działa. Tylko pytanie. A skąd my mamy wiedzieć dlaczego u czytelnika nie działa?

Dlatego najlepiej podesłać w miarę dokładny opis problemu, jeśli jest jakiś komunikat to najlepiej mieć go zapisanego oraz trzeba znać konfigurację komputera (jaki system, procesor, ile pamięci, jaka karta graficzna, jaka karta dźwiękowa, jaki napęd CD/DVD). Również jeśli dzwonisz lub mailujesz miej pod ręką przygotowane te dane. Czasem na podstawie takich informacji jestem w stanie od ręki podać rozwiązanie problemu. W przypadku maila z problemem, najlepiej jest załączyć do niego logi z programu diagnostycznego w jaki wyposażone są sterowniki DirectX. Ten program to dxdiag.

3. Inne rozwiązania.

A najlepiej zanim wyślesz płytkę zadzwoń lub zamailuj do nas. Pamiętaj o przygotowaniu informacji podanych powyżej.

************************

Wirusy na płycie

Co jakiś czas dostajemy powiadomienia, że na naszej płycie jest wirus. Nie da się ukryć, że taka możliwość MOŻE zaistnieć, ale szansa by tak się stało jest naprawdę minimalna. Z czego wynika ta pewność? Z procesu przygotowania płyt.

1. Najpierw redaktor odpowiedzialny za zawartość płyty ściąga dane na nią z internetu, z e-maili, z płyt dostarczonych od producentów i dystrybutorów. Ponieważ ma komputer zabezpieczony antywirusem (jak wszyscy w redakcji) już podczas procesu kopiowania pliki te są sprawdzane.

2. Później podczas uruchamiania, rozpakowywania i testowania program antywirusowy kontroluje zawartość i działania wykonywane przez dany program.

3. Po ustaleniu zawartości płyty, pliki kopiowane są na komputer gdzie jest zainstalowana nagrywarka. Ten z kolei komputer również podczas kopiowania sprawdza pliki.

4. Po nagraniu płytka trafia na 3 komputery gdzie jest testowana czy dobrze działa, czy menu jest prawidłowo przygotowane itd. Oczywiście na wszystkich tych trzech kompach są różne RENOMOWANE i STALE UAKTUALNIANE programy antywirusowe, które od razu podnoszą alarm gdy coś jest nie tak. Taki proces potrafi trwać nawet kilka dni.

5. Po zakończeniu testów, wypalany jest już ostateczny master. Ten trafia na osobny komputer gdzie już specjalnie jest testowany 3 silnymi programami antywirusowymi ustawionymi na wysoką heurystykę.

6. Następnie taka płytka wysyłana jest do tłoczni, gdzie przed wytłoczeniem po raz kolejny sprawdzana jest programami antywirusowymi.

Ponieważ opisana procedura trwa kilka a czasem nawet kilkanaście dni, to nawet jeśli przez przypadek zostanie ściągnięty program z wirusem w środku, to w czasie całego testowania przynajmniej jeden (a na ogół wszystkie) program antywirusowy, będzie miał aktualizację pozwalającą wykryć tego bakcyla.

Skąd się więc biorą komunikaty o wirusach na naszych krążkach?

Ze sprawdzania heurystycznego. Większość istniejących na rynku programów antywirusowych posiada taką funkcję. Sprawdzanie heurystyczne oznacza, że program antywirusowy nie tylko szuka znanych mu wirusów, ale też sprawdza, czy programy umieszczone na krążku nie mają w swojej zawartości podejrzanych procedur. Chodzi o działania takich programów na pamięć komputera, dyski twarde, sterowniki graficzne itp. Takie sprawdzenie pozwala czasem wykryć nieznanego programowi antywirusowemu bakcyla. Ale niestety również często daje fałszywe alarmy (o czym zresztą uprzedzają producenci oprogramowania antywirusowego).

A tak naprawdę to fałszywe alarmy zdarzają się DUŻO częściej niż wykrycie wirusa...

Fałszywe alarmy potrafią wywołać więc różne programy. Czasem są to gry freeware wykorzystujące nietypowe rozwiązania, czasem są to ślady po usunięciu zabezpieczeń z pełnych wersji gier.

*************************

Kontakt

W celu zgłoszenia reklamacji najlepiej zadzwonić lub zamailować.

Telefon (0-71) 341 20 83 wew. 203

e-mail: reklamacja@cdaction.pl

Maile są zdecydowanie pewniejsze. Może się zdarzyć, że telefon nie zostanie odebrany, a dzieje się tak z kilku względów:

1. Pracujemy od 8:00 do 16:00, od poniedziałku do piątku. Dzwoniąc w innych godzinach i innych dniach po prostu możecie nie zastać nikogo kto mógłby odebrać telefon.

2. Jestem w redakcji jedyną osobą zajmującą się reklamacjami i nie jest to moje etatowe zajęcie. Wykonuję też wiele innych obowiązków i może się zdarzyć, że mam akurat pilne zadanie lub jestem w innym miejscu redakcji naprawiając czyjś komputer czy siedzę w serwerowni wprowadzając jakieś zmiany. Dlatego nie zawsze jestem w stanie odebrać telefon.

3. Jak każdy pracownik ja również mam urlopy czy chorobowe, dlatego może się też zdarzyć, że po prostu w danym dniu nie ma mnie w pracy.

I dlatego są chwile gdy "nie można się dodzwonić" do reklamacji.

Tymczasem mail dotrze i poczeka aż będę miał czas na niego odpowiedzieć. Na wszystkie maile z reklamacjami odpowiadam, choć przy nawale pracy zdarza się, że trwa to nawet kilka dni.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach



  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Utwórz nowe...