• Announcements

    • wies.niak

      Regulamin działu Dyskusje o Grach   03/22/2016

      W dziale Dyskusje o Grach obowiązuje przede wszystkim specjalny regulamin działu - KLIK. Nadrzędny jest oczywiście regulamin forum oraz netykieta. Zapraszamy do dyskusji
    • mateusz(stefan)

      Szukam gry   03/22/2016

      Jeśli poszukujesz pewnej gry, której nazwy nie znasz bądź nie możesz sobie przypomnieć, ten temat jest dla Ciebie ratunkiem Zapomniałeś tytułu gry? Napisz w tym temacie.. Zakładanie tematów w stylu "Jak nazywała się gra" skończy się ich zamknięciem, gdyż tego typu pytania zadajemy tylko w tym temacie.
    • mateusz(stefan)

      Czy x gra mi pójdzie?   03/23/2016

      Jeśli masz wątpliwości i chciałbyś się dowiedzieć czy dana gra uruchomi się bądź będzie płynnie chodzić na Twoim komputerze, to ten temat >>>Czy pójdą[LINK]<<< rozwiąże Twój problem. Zakładanie tematu "Czy x gra mi ruszy" w każdym innym miejscu skończy się jego zamknięciem, gdyż tego typu pytania zadajemy wyłącznie w tym miejscu.
Sign in to follow this  
Followers 0
Hut

Braid

Jedna z najciekawszych niezależnych gier ostatnich miesięcy. Kto grał, kto słyszał? Co sądzicie? Trudna - czy lajtowa? Ciekawa - czy: eee, zwykła platformówka?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przeszedłem Braida - i błyskawicznie wskoczył on do mojej czołówki wśród gier. Ta gierka jest po prostu IDEALNA! Piękna grafika, świetnie dopasowana do niej muzyka, wieloznaczna fabuła (

jedna z najbardziej prawdopodobnych teorii wyjaśniających fabułę mówi, że tak naprawdę księżniczka to... bomba atomowa! naprawdę warto o tym poczytać, gra nabiera całkiem innego wymiaru

), naprawdę trudne zagadki (to nie jest Portal ani World of Goo, gdzie do przejścia gry wystarczyło zastanowić się czasem parę minut - tutaj trzeba naprawdę wysilić mózgownicę) i spokojny nostalgiczno-psychodeliczny klimat gry... Wszystko to składa się na najciekawszą grę w jaką kiedykolwiek grałem, naprawdę polecam.

BTW. Czy istnieje szansa, żeby CDA dało spolszczonego Braida w pełnej wersji w którymś numerze?

Edited by Mr.Mario
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja pewnie zakupię gdzieś za miesiąc. Demo było bardzo fajne, z fabuła faktycznie by się spolszczenie przydało, bo nawet ze znajomością angielskiego trzeba się wczytać, żeby zrozumieć, co tam pisze.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Słyszałem o tej wesołej grze jeszcze gdy była na Xbox Live! i chciałem w nią pograć, niestety brak konsoli to uniemożliwiał. Teraz na PC mam zamiar się zapoznać, bo wygląda to szalenie ciekawie - a nawet nie wiedziałem, że jest taka konwersja. Zaraz sobie demko obadam.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noooo Braid! To jest to. Zdecydowanie najciekawsza pod względem konstrukcji gra, w jaką grałem od dłuższego czasu. Zaskakująca mechanika (ulegająca dalszym modyfikacjom w czasie gry), ciekawe, niepowtarzające się zagadki, fantastyczna, dorosła fabuła... I to zaskoczenie po odkryciu drugiego dna... a potem jeszcze trzeciego ;) Poza tym dopracowana i malownicza oprawa graficzna, piękna muzyka i ten nienachalny, oldschoolowy klimat (oczywiste nawiązania do klasyków, zwłaszcza Super Mario Bros i Donkey Kong).

Wady? Na pewno długość gry. Zagadki niby nie są łatwe i dają sporą satysfakcję po rozwiązaniu, jednak przejście gry zajęło mi jakieś 5 godzin. W dodatku kolejne przejście (w celu głębszego zrozumienia fabuły) zajmuje kilkakrotnie krótszy czas (co jest dość oczywiste).

Druga wada to naturalnie brak normalnego wydawcy - miło by było zobaczyć tę grę w sklepach w jakiejś rozsądnej cenie. No i spolszczenie by nie zaszkodziło.

Reasumując - polecam wszystkim fanom gier niebanalnych i wymagających logicznego myślenia (w abstrakcyjnym świecie :P)!

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czy zdobył ktoś (albo chociaż znalazł - to jednak jest różnica) wszystkie 8 gwiazdek? To już jest NAPRAWDĘ wyczyn. A w zamian otrzymujemy alternatywne zakończenie i parę informacji, które mogą nam pomóc właściwie zinterpretować Braida :).

Nie wiedziałem, czy oznaczyć ten post jako spoiler, ale w końcu zdecydowałem, że nie :)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra, przyznaję. Gra może fajna, nowatorska, wciągająca itd. No ale bez przesady żeby taka dwuwymiarowa platformówka miała takie wymagania. Ja rozumiem że mam nie najnowszego kompa, ale bez przesady, dużo ładniejsze gry śmigają mi w max detalach, a Braid miał nawet problem żeby się włączyć. I chwała twórcą że wydali demo, bo przynajmniej zaoszczędziłem kasę na zakupie gry która nawet mi nie działa. Szkoda że nie mogę tego powiedzieć o Bionic Commando Rearmed. Nie rozumiem, skąd w dwuwymiarowych platformówkach takie wymagania :dry:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Genialna gra! Bardzo podoba mi się to jak wygląda(ostatni raz widziałem tak ładną grafikę tego typu w Legend of Mana na psx-a prawie 10 lat temu), bardzo nastrojowa muzyka i przedewszystkim satysfakcja jaką ma się po rozwiązaniu zagadki. Wprawdzie grałem tylko w demo, ale to wystarczyło żeby mnie przekonać do zakupu gry.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do Braid nastawiony byłem sceptycznie. Nie miałem pewności jak w dobie obecnie popularnych i przeze mnie lubianych tytułów dwuwymiarowa platformówka może być czymś co mnie porwie. Zacząłem więc od dema... I natychmiast kupiłem pełną wersję.

Dążenia miałem zasadniczo dwa, ale równoległe:

1.Rozwiązać wszystkie zagadki;

2.Poznać całą historię.

Czemu uważam, że należy to tak podzielić, napiszę potem. Ogromnym plusem całości jest fenomenalna oprawa wizualna, polecam poszperać w googlach i wyłuskać stronę jej autora, Davida Hellmana. Równie piękna jest muzyka, która bardzo dobrze 'koloruje" rysy nastroju szkicowane obrazem. Zagadki... Nie są typowe. Czy są trudne - to już względna sprawa. Mam często masę problemów z prostymi zagadkami logicznymi, zaś przy Braid aż tak bardzo się nie napociłem... Może to kwestia mojej pozaczasowości, kto wie.

Strasznie nie podoba mi się mówienie o nawiązaniach do Mario względem tej gry. Praktycznie nie widziałem jeszcze recenzji, która by o tym nawiązaniu nie mówiła. Zupełnie tak, jakby się na tym cała gra opierała, jakby była jedynie remixem Mario, przystosowanym do dzisiejszych standardów. Chciałbym przy recenzji każdego FPSa zobaczyć taką notkę, że w klasyczny sposób nawiązuje do pierwszej strzelaniny z perspektywy pierwszej osoby, bodajże Wolfensteina. W końcu takie same cele, takie same główne zasady. Ale może się tylko czepiam.

Na koniec swojego komentarza (który okazuje się być zasadnicza treścią mojej wypowiedzi) zostawiłem sobie fabułę. Bo to właśnie fabule poświęciłem najwięcej czasu, dużo więcej, niż samemu graniu. Mam na jej punkcie pewną teorię, dla wielu może niegrzeczną. Uważam mianowicie że autor selekcjonował odbiorców swojego przesłania. Czym jest przesłanie, za chwilę.

Elementem selekcji jest właśnie zagadka. Jeśli ją rozwiążesz, jesteś potencjalnie gotowy zrozumieć myśl autora. Tutaj pozwolę sobie na dygresję artystyczną; każdy autor dąży do tego, by jego myśl została zrozumiana i doceniona. Współczesny styl życia nie sprzyja przyswajaniu głębokich myśli przez masy, masy ludzi zawsze stanowiły barierę dla przesłania. Poprzez zagadkę odcinamy ludzi nieprzystosowanych - tylko w teorii jest to metoda idealna, w praktyce nie wyszło to tak idealnie.

Teraz, zanim ktoś zarzuci mi tu jakąś teorię "lepszych ludzi" i oskarży o nazizm bądź inną formę nietolerancji, warto zwrócić uwagę na powody, które skłoniły mnie do takiego myślenia. Po pierwsze, sam zrobiłbym coś takiego. Po drugie, polecam wpisać Braid Official Walkthrough w nieśmiertelnego googla, kliknąć link do oficjalnej strony i przeczytać. Tak, przez chwilę byłe osłupiony tekstem tam zawartym. Dla wszystkich, którzy nie wpisali i nie zamierzają tego robić (choć dziwne że dotarli aż tutaj) powiem tylko, że oficjalny poradnik do gry mówi (w wielkim skrócie): "Wszystkie puzzle są do rozwiązania. Nie używaj żadnego poradnika. Nie poddawaj się. W Braid nie chodzi o cel, ale o samą podróż."

Wróćmy jednak do historii. Tu jednak w mojej wypowiedzi czai się wielki SPOILER, więc polecam nie czytać, jeśli się chce mieć niespodziankę.

Cały problem z fabułą to problem mówienia o dwóch stronach tej samej monety, "a na imię jej było obsesja". Braid jest o obsesji z całą pewnością. Czy jest o bombie? Jak dla mnie trzeba być bardzo, bardzo ślepym człowiekiem, żeby tego nie zauważyć. Tu jest problem systemu "zagadki jako selekcji": można przebiec przez tą grę nie czytając ani słowa z całej historii. Dla mnie jest to jak spanie w kinie: fotel jest miękki, więc można spać. Pytanie tylko, czy nie przyszedłeś do kina aby obejrzeć film? Odpowiedź nie jest oczywista, niestety. Jeśli ktoś grał w Braid i czytał wszystko, bomba jest jedynym rozwiązaniem! Tym bardziej dziwię się może trochę recenzji Huta, która podaje to jako

możliwość - epilog nie pozostawia możliwości wyboru interpretacji. Jest ona wielowarstwowa, ale jednocześnie spójna i jednolita. Poza tym jeśli ktoś zdobędzie 8 gwiazd i odkryje alternatywną drogę w ostatnim levelu... Księżniczka wybucha. Dość jednoznaczne.

Ostatnią kwestią jest to, co powiedziałem wcześniej: miałem równoległe dążenia, przechodząc Braid. Przejście gry to achievement. Udowodnienia bystrości umysłu i skilla. Poznanie historii to już droga innego rodzaju, doznanie stricte artystyczne. Nie chciałbym teraz rozwijać problemu sztuki w grach, bo jest to rzecz bardzo umowna, ale w mojej opinii istnieje realnie. Sztuka w grach to inny poziom oddziaływania. Klasyczna definicja sztuki mówi, że sztuką jest to, co wzbudza w nas estetyczne bądź intelektualne upodobanie. Niektórzy się tu pewnie uśmiechną, gdyż taka definicja pozwala pod miano sztuki podciągnąć niemal każdy wytwór. Sztuką w Braid jest moim zdaniem droga przekazania swojej myśli.

Głębokiej myśli o obsesji. Sztuką jest sama metoda dotarcia, droga prowadząca do odkrycia, jak bardzo obsesja może wypaczyć dążenia.

Sama myśl byłaby wiotka, gdyby nie ten właśnie sposób.

Zarzucano mi już parę razy, że bardzo przejąłem się platformówką, że dobudowałem sobie do niej jakąś ideologię. Moim zdaniem tylko zobaczyłem ją w pełni, wycisnąłem z niej wszystko, co tylko się dało. Ale nic ponadto, nie dodałem nic "od siebie" (khem, khem, złe określenie, ale lepszego nie znalazłem). Po przejściu Braid zaspokoiłem swoje dążenia, poczułem się doceniony intelektualnie. Nie przez grę jako grę, ale przez jej twórcę, który był na tyle odważny, żeby spróbować powiedzieć coś takiego.

Z Braid można się świetnie bawić i bez całej magicznej otoczki fabularnej. Wiem, bo czytałem masę (dosłownie: setki postów) na temat tej gry. Dobrze bawili się z nią nie tylko fanatycy przesłania, ale również wszyscy Ci, którzy chcieli tylko porozwiązywać łamigłówki. Dlatego i ja gorąco ją wszystkim polecam. I gratuluję dobrnięcia aż tutaj.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak sobie myślę.. Można by jakoś zainteresować tytułem choćby Citi Interactive - wydali World of Goo, więc myślę, że na to też mogliby się połasić.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powiem to co najważniejsze: ŚWIETNA GRA.

Super się w nią gra, choć jeszcze jej nie przeszedłem. Muzyczka jest naprawdę klimatyczna.

Nie spodziewałem się nigdy takiej gry.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grałem w demówkę Braid. Gra jest super i chciałbym żeby pojawiła się w sklepach z grami (mogła by nawet kosztować 50 zł i tak bym ją kupił) lub w CDA.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Świetna gra, świetny pełniak w CDA 03/2011, pomimo narzekania co poniektórych, lecz inaczej bym chyba nie kupił. Trudnością porównywalna do Portala, pierwsze przejście to jeden dzień główkowania, kolejne to parę godzin. Co prawda nie "wycisnąłem" z niej jeszcze wszystkiego (żadnych gwiazdek nie zebrałem etc.), ale już zdążyłem "przejść", odinstalować i kupić na Steamie - w planach kolejne podejścia. Czy ktoś jeszcze zauważył (nie)małe różnice w tekście między tłumaczeniem a oryginałem?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niesamowita gra, takiego klimatu ze świecą szukać w innych produkcjach. Genialne udźwiękowienie, piękna, nietypowa grafika i ogromna grywalność. Do tego zagadki, przy których rozwiązywaniu trzeba mocno wysilić szare komórki. Oby tylko więcej takich pełniaków, 9/10.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawa, oryginalna, ładna. I wymagająca! Chciałbym by takie miłe zaskoczenie spotykało mnie częściej...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na mój mózg Braid jest trochę za trudne, ale jakoś sobie radze. Ogólnie jak na platformówkę jest super ( ja dam 8/10).

Edited by Baton08
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przeszedłem całą w niespełna 3-4 godziny ale jestem bardzo zadowolony. Dziękuję, że dodaliście tą grę do CD-Action.

OCENA 9-

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie taki Braid Trudny, w 3 godziny go rozwaliłem, raz się tylko wspomagałem youtubem :) Sam bym gry nie kupił, ale jak w CDA daje to super :wub:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przeszłam Braida jeszcze w listopadzie (xbox yeah) i czule wspominam tę grę - z jednej strony na fabułę i niesamowity klimat - muzyczka i fakt, że gra nie raz i nie dwa sprawia wrażenie

obłąkanej wersji Mario, ale i czegoś znacznie większego i trudniejszego do pojęcia

. Jest też niesamowicie trudna. Pierwsze 3 etapy są banalne (chociaż zdobycie wszystkich puzzli - już nie) - ale później ze zdobywaniem ich jest coraz gorzej, aż do sytuacji, gdzie siedzi się pół godziny, by zdobyć jednego... ech. Mimo wszystko, jestem zdecydowanie 'na tak' dla takich platformówek.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam następujące pytanie, czy gwiazdki są, ot tak, porozrzucane po planszach, czy trzeba coś zrobić żeby się na nich dopiero znalazły? Przeszedłem całość i o żadnych gwiazdkach nie wiedziałem. Słyszałem że nie da się ich zdobyć po ułożeniu puzzli, to prawda?

boję się szukać w necie, bo nie chcę spoilerów. Ale nie wiem tez czy te gwiazdki są na planszach poukrywane jak puzzle?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mam następujące pytanie, czy gwiazdki są, ot tak, porozrzucane po planszach, czy trzeba coś zrobić żeby się na nich dopiero znalazły? Przeszedłem całość i o żadnych gwiazdkach nie wiedziałem. Słyszałem że nie da się ich zdobyć po ułożeniu puzzli, to prawda?

boję się szukać w necie, bo nie chcę spoilerów. Ale nie wiem tez czy te gwiazdki są na planszach poukrywane jak puzzle?

Gwiazdki sobie poszukasz jak przejdziesz grę (sam ich raczej nie znajdziesz - musisz skorzystać z Internetu chyba, że masz 2 godziny czasy - potem mnie zrozumiesz :tongue: ). Polecam tę playlistę na Youtube (po polsku) - wiele wyjaśnia jak przejdziesz grę - http://www.youtube.com/user/jazzzgod#grid/...E6C48217000A727

Edited by kamil950
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dopiero dziś zainstalowałem grę. Myślę o tym, ilu czytelników CDA w nią zagrało. Mnie osobiście odrzucała myśl o grze w platformówkę. Ale dobrze, że się przełamałem! Braid urzeka klimatem, muzyką oraz fabułą. Poziom trudności stopniowo rośnie, choć grę przechodzi się błyskawicznie. Świetna produkcja na zimowe wieczory. : )

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.