behemort Napisano Styczeń 5, 2015 Zgłoś Share Napisano Styczeń 5, 2015 Jakiś czas temu zauważyłem pewien błąd z cieniami w Serious Samie 3 (link). Uznałem, że to problem jednostkowy (pomimo tego, że występuje na tym samym silniku w Serious Samie TFE i TSE w wersji HD, no i cienie są też koszmarne na modelach postaci i wrogów). Niestety, podobny błąd pojawił się później w Skyrimie, Cywilizacji 5, Gothicu 3 i wszystkich Mass Effectach.Chodzi o to, że cienie się trzęsą niczym galareta i są zakończone ząbkami - w skrócie przypominają piłę. Dokładnie zresztą taką samą - tylko, że jak cień jest daleko lub generuje go mały obiekt, to ząbki są mniejsze, podobnie jak drgania. Niemniej to wnerwia niesamowicie.To jest paranoja, żeby cienie działały lepiej na starym GF 8600 GT, a na nowszej karcie muszę wyłączać wszystkie cienie, by nie atakowały mnie drgawki otoczenia.Poza tym cienie nie generują się właściwie - ich zanikanie przypomina mozaikę, a przy oddalaniu i przybliżaniu kamery pojawiają się kawałek po kawałku.Zamierzam odesłać kartę do serwisu w ramach gwarancji, ale przed tym wolę jeszcze spytać was o to, co może być przyczyną (nie sądzę, by była to wersja systemu).Reinstalacja sterowników (najnowszych, oczywiście)/DX nic nie daje. Zainstalowanie starszej wersji sterowników też nic, nawet gdy czyszczę "stare" sterowniki i instaluję wszystko od zera.Specyfikacja:Pentium i5-4570 3,2GHz.GeForce GTX 660Windows 8.1 64bit Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sevard Napisano Styczeń 5, 2015 Zgłoś Share Napisano Styczeń 5, 2015 Sprawdź jak wyglądają temperatury. Jeśli są OK, to będzie trzeba posprawdzać różne wersje sterowników. AMD buduje sterowniki przyrostowo, więc problem raz naprawiony już takim pozostaje. nVidia buduje sterowniki za każdym razem od nowa, co często skutkuje tym, że na niektórych konfiguracjach coś nie działa jak należy (właściwie nVidia dba przede wszystkim o ostatnie karty oraz ostatnie gry, więc w starszych grach i na starszych kartach można się natknąć na ciekawe kwiatki). Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
behemort Napisano Styczeń 5, 2015 Autor Zgłoś Share Napisano Styczeń 5, 2015 Czujniki wskazują temperaturę w normie.Zainstalowałem starsze sterowniki - jeszcze z 2013 roku. Problem wciąż pozostaje. Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sevard Napisano Styczeń 5, 2015 Zgłoś Share Napisano Styczeń 5, 2015 Problem występuje od zawsze, czy był jakiś moment w którym się nagle pojawił?Których bibliotek używasz w Serious Samie 3 oraz w Civ5 - Direct3D9, Direct3D11, czy OpenGL?Warto spróbować usunąć sterowniki za pomocą DDU w trybie awaryjnym. Następnie zainstalować nowe i na koniec przeinstalować DX9. Być może tutaj jest coś nie tak.Inną opcją jest to, że niektóre karty nVidii miały dosyć spore problemy z właściwym rysowaniem cieni (na 100% dotyczyło to serii 4xx oraz 5xx, być może 6xx również, ale głowy nie dam). Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
behemort Napisano Styczeń 5, 2015 Autor Zgłoś Share Napisano Styczeń 5, 2015 W sumie to od momentu, w którym zacząłem w nie grać, czyli od końcówki 2014. Możliwe, że jest tak od samego początku w tych tytułach, ale tego nie zauważyłem, bo gdy instalowałem, to tylko patrzyłem, czy działa płynnie na maksymalnych ustawieniach, bez wpatrywania się czy testowania wszystkich elementów.D11.Usuwałem już tak podobnie sterowniki w awaryjnym, ale ostatecznie brak zmian.Możliwe, że to wina modelu karty, bo podobne problemy zauważyłem na bardzo podobnym kompie kolegi (tj. on ma i7 i 16 GB RAMu oraz W7, przy czym ma dokładnie ten sam model).Ogólnie to zdaje się być problem z dynamicznym cieniowaniem - trzeba je wyłączyć w SS3 i Mass Effectach, by nie szalały. Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sevard Napisano Styczeń 5, 2015 Zgłoś Share Napisano Styczeń 5, 2015 Bardziej obstawiałbym, że to coś z ambient occlusion. W większości gier da się to wyłączyć, ale może to być dosyć mocno ukryte. Poza tym można się też pobawić ustawieniami AA. One nie powinny mieć za bardzo wpływu na cienie, bo cienie są nakładane podczas post-processingu, ale warto się tym pobawić.Przy okazji poszukałem nieco w internecie i problem wydaje się być dosyć częsty. Możliwe, że nVidia przesadziła z optymalizacją sterowników. Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Misiek690 Napisano Styczeń 6, 2015 Zgłoś Share Napisano Styczeń 6, 2015 Jak dla mnie to wygląda, że po prostu gra się gryzie z nowszymi sterownikami. Za dużo się nie da na to poradzić. Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
behemort Napisano Kwiecień 11, 2015 Autor Zgłoś Share Napisano Kwiecień 11, 2015 Mały update: po poradzie od centrum NVidii, podesłałem kartę na reklamację, gdzie usterki nie stwierdzili. Wkurzyłem się i przetestowałem kartę na "gołym" systemie, z najnowszymi sterownikami i DX. Jest tak samo. Co ciekawe, na integrze, pomimo lichej liczby fpsów, problem jest... ten sam. W związku z tym, czy to może być spowodowane czym innym? Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sevard Napisano Kwiecień 11, 2015 Zgłoś Share Napisano Kwiecień 11, 2015 z najnowszymi sterownikamiTu. AMD wydaje sterowniki przyrostowo, co sprawia, że problem raz naprawiony taki pozostaje, ale może odbijać się to negatywnie na wydajności. nVidia praktycznie za każdym razem buduje sterowniki od nowa optymalizując je pod nowe gry i nowe karty. Niestety takie podejście sprawia, że starsze karty działają, ale z problemami. Nie wiem, czy Cię to pocieszy, ale nabywcy kart z serii 7xx też już miewają dziwne problemy na najnowszych sterownikach.Innymi słowy na starszych kartach nVidii często trzeba dobierać sterownik pod konkretną grę (i często odbywa się to na zasadzie losowej - jeden sterownik nie działa, kolejny działa poprawnie, a jeszcze następny znowu nie działa). Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
behemort Napisano Kwiecień 11, 2015 Autor Zgłoś Share Napisano Kwiecień 11, 2015 To dlaczego dokładnie ten sam problem pojawił się na grafice zintegrowanej, również na czystym systemie? Link do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...