Skocz do zawartości

Zarchiwizowany

Ten temat jest archiwizowany i nie można dodawać nowych odpowiedzi.

Szkaplerny

Win7 i drugi system

Polecane posty

Witam, wracam na forum po dość długiej przerwie z prośbą o pomoc. Mianowicie dostałem ostatnio nowy komputer z nieszczęsnym Windowsem 7 (przywiązania do XP).

Chciałbym mieć dwa systemy na kompie - Windowsa do grania i Linuxa/Ubuntu do całej reszty.

Jak to wszystko wygląda w praktyce? Warto mieć dwa systemy na jednym kompie? Jak tak to co polecacie - jaką wersję Linuxa/Ubuntu.

Zaznaczam, że jednak jestem początkującym użytkownikiem.

Skąd więc pobrać i jak to na dysk wcisnąć? Format był robiony wczoraj, na kompie mam tylko Tora, FF i instalkę WTW.

Jeżeli zły dział - proszę przenieść.

Z góry dzięki za pomoc ;]

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że warto wink_prosty.gif Linux > Windows.

Generalnie ubuntu nie lubię, więc polecam openSUSE.

W zakładce pobierz możesz wybrać wersję(4.7gb dvd), sposób pobrania oraz rodzaj komputera (x86, x64).

Dawno nie używałem tego instalatora, więc nie wiem jak teraz działa, więc nie wiem, czy informacje w spoilerze ci się przydadzą, mam nadzieję, że nie.

Po ściągnięciu, musisz wypalić obraz na płycie, jeśli nie umiesz, to pod tym linkiem znajduje się mój poradnik.

Po wypaleniu, musisz zrestartować komputer i wejść w ustawienia BIOSu. Tam, w zakładce BOOT (lub czymś takim), musisz ustawić na pierwszym miejscu napęd optyczny (DVD-rom).

W ten sposób odpali się instalator, który poprowadzi cię dalej.

Teraz tak: Najlepiej by było, aby linux miał 4 partycje.

/ - partycja główna, systemowa. ok. 1GB

/boot - tutaj znajdują się pliki konieczne do bootowania systemu. 512MB wystarczy.

swap - partycja wymiany, taki "dodatkowy RAM". Powinien mieć dwa razy tyle pojemniści, ile twój komputer ma RAMu

/home - tutaj znajdują się pliki użytkowników, zajmuje tyle miejsca ile chcesz przeznaczyć na swoje pliki.