Jakiś czas temu pisałem o Baldur's Gate Enhanced Edition i delikatnie ujmując zachwycony nie byłem. Gra jest co prawda dobra, i odświeżona wersja trzyma poziom, ale ilość "Enhanced" rzeczy jakie otrzymujemy w stosunku do ceny, nie zachwycała. Dlatego do Icewind Dale EE (który swoją drogą kupiłem znacznie wcześniej niż remake Baldura) podchodziłem z dużo większą dozą ostrożności i sceptycyzmu.
Fabularnie dostajemy zatem dokładnie to samo, co w przypadku podstawowej gry. Zło nawiedza Kuldahar, a z Easthaven Hrotgar organizuje ekspedycję, która ma się zorientować w sytuacji.
Nadal mamy polską wersję z Henrykiem Talarem jako narratorem. I w przeciwieństwie do BG:EE nie doświadczyłem wielu fabularnych sytuacji, w których postacie mówiły po angielsku. Jedynie podczas bitew ogry krzyczały "I smash!" itp.
Zabierzmy się za to, co nowego wprowadza "Edycja Rozszerzona". Przede wszystkim większą rozdzielczość. Tak jak i w Baldur's Gate można grać w HD i nie ma problemów z ramkami, czarnymi oknami itp (Ja grałem w rozdzielczości 1600x900).
Podobnie jak i w poprzednim remake'u zmodyfikowano system na ten przypominający Baldur's Gate II, a co za tym idzie mamy nową rasę (półorka) oray sporo klas i podklas (nie ma szamana). I powiem szczerze, w przypadku Icewinda klasy takie jak mnich czy czarownik zaczynają mieć sens, bo można zdobyć znacznie więcej doświadczenia. Zwiększono także limit strzał w pęku, dorzucono kilka przydatnych informacji w oknie ekwipunku. To czego nie ma, a w BG:EE jest, to żółty filtr na portretach postaci, którym przyda się podniesiony w inwentarzu przedmiot oraz poprawiony dziennik - niestety w przypadku IWD:EE trzeba się przekopywać przez jego starą wersję.
Na sloganach zachęcających do wydania 20 euro, bądź dolarów (w zależności od sklepu) można znaleźć informacje o przywróconych zadaniach pierwotnie wyciętych z podstawowej wersji gry, które zostały przywrócone i dokończone. Wyruszając zatem na wyprawę w stronę grzbietu świata można liczyć na więcej epickich walk, dodatkowy magiczny szmelc itd. Cóż. Ja w podstawce naliczyłem dwa nowe zadania (z czego jedno było rzeczywiście trochę bardziej rozbudowane), w dodatku Serce Zimy. Magicznych przedmiotów jakoś nowych nie znalazłem, ale w oryginalne wydanie grałem już dawno temu i w dodatku z modami, więc mogło mi coś umknąć.
Zatem: dostajemy Icewind Dale z lepszą rozdziałką, zmodyfikowanym silnikiem, oraz "dodatkową zawartością" która sprawia, że nie wiadomo czy się śmiać czy płakać. Wszystko to w cenie jedynie 19,99 euro/dolarów! Mam wrażenie, że jednak coś poszło nie tak, zważywszy na fakt, że do podstawowego Icewinda są darmowe mody zwiększające rozdziałkę, udogadniające rozgrywkę, konwertujące silnik na ten z Baldur's Gate II, czyli można osiągnąć prawie ten sam efekt bez wydatku dodatkowych środków.
Enhanced Edition zbiera dość pochlebne recenzje, pojawia się jednak pytanie czy to ze względu na jakość remake'u czy może jednak wysoki poziom samego produktu pierwotnego? Osobiście skłaniałbym się ku tej drugiej tezie.
Zatem: jeżeli już posiadasz IWD, to nie ma co kupować tego remake'u, oprócz zmian w silniku gra nie oferuje praktycznie nic nowego w stosunku do pierwowzoru. Jeżeli jednak nie posiadasz w ogóle IWD, to polecam skorzystać z ofety Good Old Games, którzy do IW:EE dodają też oryginalną grę.
0 komentarzy
Rekomendowane komentarze
Brak komentarzy do wyświetlenia.