15 sierpnia ma ukazać się Risen 3 Władcy Tytanów, kolejna gra z cyklu Risen, tworzona przez niemieckie studio Piranha Bytes, twórców serii Gothic. Do premiery zostały zaledwie trzy miesiące. Mimo to, o produkcji nie słyszy się dużo. Jako fan twórczości Piranha Bytes postanowiłem zebrać wszystkie najważniejsze informacje o grze oraz spekulacje, jak będzie wyglądać. Będzie to produkcja, którą bez wątpienia, pokochają fani poprzednich gier PB, ale również fani gier takich jak Wiedźmin czy innych RPG akcji. Właśnie do nich kieruję ten wpis, aby wiedzieli na co czekać.
Wydanie gry w tak zwanym sezonie ogórkowym ? czasie, gdy branża gier jest na wakacjach ? to dobry pomysł. Przy odrobinie szczęścia, Risen 3 stanie się królem parkietu.
Na początek technikalia
Gra zostanie wydana na PC oraz dwóch konsolach poprzedniej generacji (PS3, X360). Napędzać ją będzie silnik Genome ? mogliśmy go oglądać w Gothic 3 i wszystkich grach Risen. Piranhi udzieliła się panująca moda i do Risen 3 powstaną 3 DLC. Wiadomo również, że nie będzie oficjalnego wsparcia dla twórców modów ? wielka szkoda, bo na przykład do Gothic 2 takowe wciąż powstają.
Co z polską wersją? Wydawcą będzie Cenega, która ogłosiła, że grę zlokalizuje w wersji kinowej. Według mnie brak dubbingu to wielka strata. Gra zostanie wydana w wersji pudełkowej, bez DRM ? przynajmniej w krajach niemieckojęzycznych (o innych częściach świata nic nie wiadomo) oraz w wersji cyfrowej na Steam.
Co nie co o fabule
Historia w grze, tradycyjnie, kręci się wokół istot nadprzyrodzonych. W poprzednich częściach motywem przewodnim była walka naszego bohatera z tytułowymi Tytanami. Tych spotkamy również w tej części ? to pewne. Jednak dotychczasowe informacje wspominają o innym zagrożeniu. Ale po kolei.
Po pierwsze, nowy bohater. Tak. Po raz pierwszy w jednej serii od PB zobaczymy dwóch protagonistów. Co więcej: ma on posiadać imię ? co jest rzeczą kuriozalną jeśli spojrzymy na poprzednie gry niemieckiej firmy.
Nowym zagrożeniem są tak zwane Cienie ? to duchy ?rodzące? się w jaskiniach czaszki. Nie wiemy o nich nic więcej. Na wstępie gry Pan Cieni pożera duszę (częsty motyw) nowego protagonisty. Po tym wydarzeniu, bohater otrzyma nową ?wskaźnik? - poziom duszy. Będzie jakby pół-żywym, pół-widmem, a to w którą stronę się zwróci, zależy od gracza.
Jako pół-człowiek będziemy mogli przenosić się do równoległego świata duchów (próbkę tego mięliśmy w Risen 2, na tamtejszej Wyspie Umarłych). Aby zachować człowieczeństwo, będzie trzeba zbierać ?pył duszy?, który znajdziemy w świecie umarłych.
Ponadto, spotkamy starego bohatera ? odegra on w fabule znaczącą rolę.
Morza, góry, lasy - świat
Otrzymamy świat półotwarty ? będziemy przemieszczać się między kilkoma otwartymi lokacjami (najpewniej wyspami), a między nimi będą ekrany ładowania. Najważniejszą zmianą w grze jest porzucenie tematu piratów (choć nie całkiem), a powrót do klasycznego średniowiecza fantasy. Zobaczymy więc ciężkie zbroje i wielkie miecze. Z tego względu opuszczamy tropiki (zawitamy na nie, choć będzie ich mniej) na rzecz klimaty środkowoeuropejskiego.
Według twórców, świat Risena 3 będzie największy spośród dotychczasowych gier firmy. Będzie co zwiedzać.
Powrócą gildie ? ugrupowania, do których będzie można się przyłączyć. Najpewniej spotkamy 3 zróżnicowane grupy Jedną z nich są ?Guardians? - przypominający paladynów z serii Gothic.
Kolejną z nich być może będą magowie. Jak wiemy z Risen 2, zostali oni wygnani, ale w trzeciej części spotkamy ich. Co to oznacza? Tak, powraca tradycyjna magia, choć nowatorska VooDoo prawdopodobnie pozostanie.
Rozgrywka i walka
W kwestii rozgrywki niewiele zmieniło się względem Risen 2. W roli doświadczenia powrócą punkty chwały, zebrane jedzenie będzie zamieniane w ?zapasy?, w niektórych miejscach będzie można się wspinać.
Ciekawą zmianą jest powrót pływania i nurkowania. To coś czego strasznie brakowało w poprzedniej części, zważywszy na jej ?karaibskie? pochodzenie.
Kolejną poważną zmianą jest ?astralny wzrok? pozwalający znajdować przedmioty do zebrania, skrzynie a nawet wrogów.
Przyszła pora na część zasadniczą, bowiem walka to druga (obok fabuły) składowa gry RPG. System będzie poprawiony. W drugiej części przypominał szermierkę ? teraz, bohater otrzyma możliwość blokowania ataków potworów, dostaniemy możliwość łączenia ataków w kombinacje, a w walce pomogą nam towarzysze. Nie będzie szabel i szpad ? powrócą pełne zbroje, miecze jedno/dwuręczne,a może nawet topory. Nic nie wiadomo tarczach. Nieprzytomnych wrogów będzie można przeszukać. Od początku dostępne będą uniki w postaci przewrotów, a także kilkumetrowych teleportacji. Twórcy zapewniają, że system walki będzie bardziej ?oldskulowy? - bliżej mu do Gothic 1 i 2 niż Risena 2. Co z walką na dystans? Oprócz wspomnianej już magii otrzymamy znane z ?dwójki? muszkiety, a także łuki.
Oficjalny trailer.
Podsumowanie
Co jeszcze zobaczymy w Risen 3? Na pewno dialogi pełne humoru. Kto grał w któregokolwiek Gothika czy Risena zna ten typ humoru. Kto ten typ polubił, podczas gry w Władców Tytanów nie będzie się nudził.
Mam nadzieję, że w tej produkcji zobaczymy to, co budowało (po części) klimat Gothika ? jaskinie, domy, czy inne obiekty pełne skarbów, zamieszkałe przez potwory, miejsca, za którymi nie stoi żadna opowieść. Bo tę gracz musi dopowiedzieć sobie sam.
Brawo dla tych, którzy zdołali ogarnąć ten bardzo długi wpis. Zrodził się on z oddania firmie Piranha Bytes, która, za sprawą Gothika, zabrała mnie na jedną z najlepszych przygód w moim życiu. Chcę, żeby teraz inni poznali bogactwo świata Risen, produkcji nie AAA, ale tworzonej z sercem.
Dziękuję za uwagę.
http://www.dw.de/wol...len/av-17562339 - film z siedziby Piranha Bytes, w którym można zobaczyć fragmenty gameplay'u.
http://risen.info.pl/ - fanowska strona poświęcona grom z serii Risen, to z niej czerpałem informacje.
10 komentarzy
Rekomendowane komentarze